וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיץ הגיע, ויער האמזונס בברזיל שוב בוער

2.8.2020 / 8:34

6,803 שריפות פרצו ביער הגשם בחודש יולי השנה, ושיא של 3 שנים נשבר. בולסונארו מצידו ממשיך להכשיר חקלאות וכרייה בלתי חוקית באמזונס, מתוך כוונה להוציא את כפרי האזור מעוני קשה, וזוכה לביקורת מפעילי איכות סביבה. "צופים שאוגוסט יהיה קשה וספטמבר יהיה קשה יותר"

בווידאו: שיא של שלוש שנים: 6,803 שריפות פרצו ביער הגשם בחודש יולי השנה/רויטרס

כמות השריפות שהתחוללו ביערות הגשם באמזונס שבברזיל עלה בחודש שעבר ב-28% מיולי בשנה שעברה - כך מראים נתונים רשמיים. כמה פעילי איכות הסביבה הזהירו כי ייתכן והעלייה שחלה השבוע מצביעה על אפשרות של שריפות דומות לאלו שהתרחשו בשנה שעברה וגרמו להרס עצום ביער הגשם.

סוכנות מרכז החלל בברזיל, מסרה כי 6,803 שריפות פרצו באזור האמזונס בחודש יולי השנה, לעומת 5,318 באותו חודש ב-2019. זהו שיא של שלוש שנים, אך הוא אינו משתווה לשיא שנחצה בחודש אוגוסט בשנה שעברה, בו פרצו 30,900 שריפות. דבר שלא קרה כבר 12 שנים.

בנוסף, ארגונים סביבתיים קבעו כי העלייה החדה במספר השריפות שפרצו בימים האחרונים של חודש יולי מדאיגה. יותר מאלף שריפות נרשמו רק ב-30 ביולי, המספר הגבוה ביותר של שריפות ביממה מאז שנת 2005, כך עולה מנתוני גרינפיס ברזיל. "זה סימן נוראי" אמרה מנהלת תחום המדע במוסד אמזון לסביבה ומחקר בברזיל, אן אלנקר. "אנחנו צופים לכך שאוגוסט יהיה חודש קשה וספטמבר יהיה הגרוע ביותר".

שריפות באמזונס בברזיל, 02 באוגוסט 2020. --, רויטרס
היערות מהווים הגנה חיונית מההתחממות הגלובלית/רויטרס, --

פעילי איכות סביבה מאשימים את נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו, בכך שעודד כורתי עצים, כורים ומכשירי מקרקעין לא חוקיים להרוס את היער למען חזונו לפתח כלכלית את האזור. בולסונארו הגן על פעולותיו והסביר כי קיום כרייה וחקלאות בשמורות מוגנות היא הדרך להוציא את הערים והכפרים באזור מעוני.

השנה, אישר נשיא ברזיל להציב את צבא המדינה באמזונס בין החודשים מאי לנובמבר על מנת להילחם בשריפות. בנוסף אסר על הדלקת אש באזור ל-120 יום. בשנה שעברה, החלה ברזיל לנקוט באותה מדיניות רק בתקופה מאוחרת יותר, בחודש אוגוסט, לאחר שהשריפות באמזונס עוררו זעקה עולמית. מדענים קבעו כי יערות הגשם מהווים הגנה חיונית מההתחממות הגלובלית כיוון שהם סופגים גזי חממה.

הארגון הלא ממשלתי "שימור האמזונס" אמר כי איתר 62 שריפות גדולות עד ל-30 ביולי השנה. לדברי מנהל הארגון לאיתור שריפות, מאט פינר, רבות מהן התקיימו לאחר שהאיסור על הדלקת אש ביער נכנס לתוקף, דבר המרמז על כך שלא היה מאוד יעיל.

שריפות באמזונס בברזיל, 10 ביולי 2020. --, רויטרס
שריפות טבעיות נדירות מאוד באמזונס. שריפות באמזונס, ביולי/רויטרס, --

לדברי פינר, רוב השריפות הגדולות, שבעשן שלהן נרשמו רמות גבוהות של אירוסולים שהם חלקיקי מים המרחפים באוויר - מה שמעיד על כמויות גדולות של צמחים ובעלי חיים בוערים - התרחשו באזורים בהם נטעו יערות רק לאחרונה, ואף אחד מהם לא נמצא ביער הבתולי.

פושעים בדרך כלל עוקרים עצים יקרים בג'ונגל ולאחר מכן מבעירים את הקרקע על מנת להגדיל את ערכה לחקלאות. שריפות טבעיות הן מאוד נדירות באמזונס. כריתת היערות באמזונס הגיעה לשיא של 11 שנים ב-2019 וגדלה ב-25% נוספים בחצי הראשון של 2020.

מוקדם יותר ביולי, מדענים מסוכנות החלל נאס"א קבעו כי הטמפרטורות על פני השטח בצפון הטרופי של האוקיינוס האטלנטי ב-2020 מושכות את הלחות מדרום האמזונס. "כתוצאה מכך, אדמות האמזונס הדרומיות נהיות יבשות וניתנות לבערה, וגורמות לשריפות יד אדם המכוונת לחקלאות וניקוי הקרקע להיות בעלות סיכוי גבוה יותר לצאת מכלל שליטה", כך נכתב באתר נאס"א.

השריפות מחמירות גם בפנטנאל, אזור הביצות הגדול ביותר בעולם שנמצא גם הוא בברזיל. ביולי, כמות השריפות באזור שילשה עצמה ל-1,684 בהשוואה לאותו חודש שנה לפני. זאת בנוסף לשבירת שיא חודשי מאז תחילת התיעוד ב-1998.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully