וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרשרת אחת שנחתכה בשבת הסעירה מחדש את העיר שמחפשת פיוס

5.12.2020 / 21:44

שרשרת שאלמוניים מתחו ברחוב כדי למנוע מעבר בשבת התסיסה את החילוניים, וראש העיר חריש הותקף בביתו על ידי תושב חרדי. "בכל בניין גרים דתיים וחילוניים ואין מתיחות", הוא אומר. "במקור הייתה אמורה לקום עיר חרדית, כנראה יש כאלה שעדיין חולמים על זה", הסבירה סגניתו

צילום: מד"א, עריכה: ניר חן

ראש עיריית חריש מנסה להרגיע את הרוחות בעיר, לאחר ההסלמה ביחסים בין חילונים לדתיים לפני כשבוע, שהגיעו לשיא בתקיפה של ראש העיר בביתו, לנגד עיני משפחתו. הוא סווג כמאוים ברמה חמש, אחד מתחת לרמה הגבוהה ביותר, והמשטרה הגבירה את האבטחה סביבו. מועצת העיר התכנסה כדי לדון במצב ובדרכים לחזור לשגרה כמה שיותר מהר.

כל תשעת חברי המליאה שבה לראש העיר יצחק קשת (הליכוד) יש קואליציה מקיר לקיר נכחו בישיבה. "ביום-יום חיים פה ממש בטוב אחד עם השני, זו האמת", אמר ראש העיר לוואלה! NEWS. "אין שכונות סגורות, בכל בניין גרים גם דתיים וגם חילוניים, אין מתיחות, אבל יש מהלכים של אנשים בודדים שקיבלו נפח תקשורתי ברמה המקומית בעיקר, וזה מכניס אנשים לחרדה".

סבב המריבה האחרון אירע ביום שישי, 27 בנובמבר, כשאלמוניים מתחו שרשרת לרוחבו של אחד הרחובות ביישוב כדי למנוע מעבר בשבת. תושבים נזעמים הזעיקו את הפיקוח העירוני שקרא למשטרה, שחתכה את השרשרת ופתחה את הרחוב לתנועת כלי רכב. עד שזה קרה, בתוך עשר דקות הספיקו תושבים לצלם את החסימה, התמונה הופצה ברשתות החברתיות והטונים עלו. "בן אדם אחד עשה את זה כנראה על דעת עצמו. לא איזו שרשרת מי-יודע-מה", הסביר קשת. "זה הראה שלא צריך יותר מדי. זה הספיק כדי להתסיס את כל העיר, משני הצדדים".

חריש מלמעלה. 1 בדצמבר 2020. ישראל ברדוגו, אתר רשמי
הסלמה ביחסים בין חילונים לדתיים. העיר חריש/אתר רשמי, ישראל ברדוגו

בתוך זמן קצר עשרות תושבים חילונים הגיעו למקום והתגודדו שם, ובליל שבת באה "פעולת תגמול", כששיירת מכוניות של חילונים חלפה ברחוב המדובר תוך צפירות והשמעת מוסיקה בקול רם. מנגד, הושלך בקבוק מאחד הבניינים לעבר אנשים שהקימו רעש.

בחודש האחרון היו עוד אירועים שמקומיים יודעים לספר עליהם. לפי הסיפורים בעיר, הושלכה אבן על אשה שהלכה "בלבוש לא צנוע". באירוע אחר, התארגנו נשים חילוניות ללכת "בבגדים שלובשים ביום חם", בעקבות פשקוויל שתלו אלמונים בקריאה ללבוש צנוע.

אחת מהנשים שיזמו את ההתאגרנות, הסבירה כי "יש מספיק ערים שהן דוגמא למה קורה כששותקים ומבליגים. פה לא ניתן לזה לקרות, על כל דבר תבוא תגובה. אני עם דגל הגאווה במרפסת, השכנים שלי עם 'אין עוד מלבדו'. אני הולכת עם מחשופים, דתיים מברכים אותי ב'שבת שלום'".

האחראים לשרשרת המריבה עדיין לא אותרו, ואיש לא לקח אחריות על המעשה. "זה פלילי. המשטרה מחפשת אותם", אמר ראש העיר. "תחשוב מה חס וחלילה היה קורה אם היה חולף שם אופנוע ולא רואה את השרשרת".

שרשרת למניעת מעבר בשבת בחריש. 1 בדצמבר 2020. -, אתר רשמי
"זה פלילי. המשטרה מחפשת אותם". שרשרת המריבה/אתר רשמי, -

השיא אירע בשבת בצהריים, כשאחד התושבים החרדים הגיע לפתע לביתו של ראש העיר יצחק קשת בן ה-41, ותקף אותו מול אשתו וחמשת ילדיו. "הוא דפק בדלת ותוך כדי כך הוא פרץ פנימה לתוך הבית", תיאר קשת את ההלם שלו ושל משפחתו.

"עוד אני מנסה להבין מה קורה, הוא מתנפל עלי בגידופים, צעקות והרמות ידיים. הדפתי אותו החוצה וסגרתי עליו את הדלת, אבל זה לא נגמר בזה. הוא פתאום התחיל לדפוק על החלון מול אשתי והילדים, ואני מבין שאני צריך להרחיק אותו מהבית, אז אני יוצא לחצר ואז הוא פשוט תוקף אותי. תפס אותי, והוריד לי את הראש באלימות. הרים עלי יד".

קשת סיפר כי אחד מילידיו פרץ בבכי בעקבות המחזה. "אני הדפתי אותו והתקשרתי למשטרה, אבל עד שהגיעו, האיש נמלט". לדברי ראש העיר, "הוא חזר באותו ערב שוב, נלכד על ידי צוות ניידת סיור של העירייה שכבר הוצבה ליד הבית, והוסגר לשוטרים שעצרו אותו". בהליך בזק, כבר הוגש נגדו כתב אישום בבית משפט השלום בחדרה. התקוף, עידו מרציאנו, תושב העיר בן 47, מואשם בתקיפת עובד ציבור, איומים והסגת גבול.

לפי כתב האישום, במהלך האירוע הוא גם איים על ראש העיר: "אני אשרוף לך את הבית". הוא הוסיף כי "אם אני אשב בכלא אתה תשב בבית קברות. אני כבר הייתי בכלא, שום דבר לא מפחיד אותי". במקביל להגשת כתב האישום מבקש התובע, פקד חנן רביב, את הארכת מעצרו של מרציאנו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. הדיון בבקשה ייתקיים ביום חמישי, ובינתיים מעצרו הוארך עד להחלטה אחרת.

"אני איש ציבור, אני לא חדש בזה. אני יודע שלא כל החלטה יכולה לרצות את כל הציבורים", אמר קשת. "יש מחירים שאתה משלם, אבל כשזה מגיע הביתה, למשפחה, זה החלק הכואב. אני נלחם נגד קיצונים בשני הצדדים בשביל שתהיה לנו עיר נורמלית, שפויה, בה אנשים גרים האחד עם השני. האישה והילדים לא צריכים לשלם מחיר על זה".

ראש מועצת חריש יצחק קשת. באדיבות המצולמים
"יודע שלא כל החלטה יכולה לרצות את כל הציבורים". יצחק קשת/באדיבות המצולמים

חריש של קשת גדלה במהירות שיא. כשנבחר לכהונה שנייה לפני שנתיים, חיו בה כ-9,000 תושבים. היום גרים בה 24 אלף. "זה קצב הגידול המהיר ביותר לעיר שידעה ישראל אי פעם", אמר ראש העיר. לדבריו, אחד האתגרים הגדולים ביותר שלו הוא לשמר את האיזון בעיר שגדלה במהירות. "המתח תמיד היה. אבל זו ההסלמה הכי חמורה שראינו עד היום", סיפרה לוואלה! NEWS שני גרינברג, סגנית ראש העיר. היא חילונית בת 34 נשואה ואם לשני ילדים. "במקור הייתה אמורה לקום כאן עיר חרדית, וכנראה יש כאלה שעדיין חולמים על זה", הסבירה גרינברג.

"מנגד, יש כאלה מהציבור החילוני ששומרים מכל משמר שהחלום הזה לא ייתגשם חס וחלילה, ושזה לא ייקרה. הם ערנים לכל סימן. אפשר להגיד שיש פה רגישות יתר במידה מסוימת", הוסיפה סגנית ראש העיר. "אנשים עוד מגיעים מהמון מקומות והמון רקעים, מחפשים התארגנויות, והקהילות עוד מתגבשות". לדבריה, "כדור השלג התחיל להתגלגל כבר עם פשקוויל הצניעות, גם צופרי השבת מעצבנים פה לא מעט אנשים. חשוב לומר שאנחנו לא נאפשר 'אזור סטרילי', פה גרים ביחד וכולם מוזמנים לביחד הזה".

פשקוויל בחריש כחלק מהסכסוך בין חרדים לחילונים בעיר. 1 בדצמבר 2020. -, אתר רשמי
"אנשים מגיעים מהמון מקומות והמון רקעים". פשקוויל הצניעות בחריש/אתר רשמי, -

"מועצת העיר מאד מחויבת לחיים משותפים", הוסיפה גרינברג. "זו עיר חדשה, זו לא עיר כמו בית שמש שמגיעים אליה אנשים מבחוץ ומנסים לשנות אותה. פה הצביון עדיין בהתגבשות, וממקום זה נולד הצורך לחדד את העקרונות". היא סיפרה כי "לזכותו של ראש העיר צריך לומר שבכל פעם שהיה ניסיון למשהו כזה, העירייה מיד שם כדי לסכל את זה. כשלפני כחודש תלו פשקוויל שקרא לנשים לשמור על צניעות, אז הייתה מעין תחרות מי יוריד קודם - העירייה או תושבים. השרשרת הוסרה תוך 20 דקות".

"אני מוביל קו מאד תקיף של השמירה על העיר כעיר של כולם, קו של אמצע כדי לעודד חיים משותפים בעיר הזו. אז כל אחד צריך לוותר על משהו", הוסיף קשת. "יש קיצונים בשני הצדדים שלא אוהבים את זה. אני משלם על זה מחיר אישי". הוא סיכם, ואמר כי "הקו שלי ברור, נחוש ותקיף ולא השתנה כהוא זה - הסטטוס-קוו בחריש ייקבע אך ורק באמצעות הידברות, מי שינסה לקבוע עובדות בשטח ייהדף מיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully