וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות פריטים של חנה סנש יוצגו לציבור: "ישמרו את המורשת הערכית שהותירה"

76 שנה לאחר הוצאתה להורג בהונגריה, ארכיון עשיר שנשמר אצל משפחתה הועבר לספרייה הלאומית ויונגש לציבור הרחב. האוסף כולל מכתבים שכתבה ואף צמד פתקים שנמצאו בכיס שמלתה לאחר מותה. בספרייה הלאומית שפעלה לקבלת הפריטים במשך שנים מברכים: "חשיבות לאומית עצומה"

בווידאו: פריטים של חנה סנש הועברו לספרייה הלאומית/צילום: הספרייה הלאומית

"אני רואה שבעצם אין לי מה לכתוב, קניתי עט חדש ואני נהנית לכתוב אתה, נדמה לי שזה המניע העיקר כרגע. נוסף לזה יש לי עוד כמה רגעים עד התחלת השמירה" (מתוך אחד מיומניה של חנה סנש)

יומנים אישיים, תצלומים, מחברות שירים ואף מצלמה - מאות פריטים של חנה סנש הועברו לספרייה הלאומית וייחשפו לציבור, 76 שנה לאחר שהוצאה להורג. רבים מהפריטים אותרו על ידי חייל הבריגדה היהודית משה ברסלבסקי במזוודה מתחת למיטתה בשדות ים שנה אחרי מותה, ונשמרו מאז בידי בני משפחתה. חלק מהתכנים ועותקים של הפריטים פורסמו לאורך השנים.

סנש נולדה בבודפשט בשנת 1921 ובשנת 1939 עלתה לארץ ישראל. אחרי שנתיים בבית הספר החקלאי בנהלל היא הצטרפה לקיבוץ שדות ים, עבדה בחקלאות, ובמקביל גם כתבה שירה ומחזה על החיים בקיבוץ. סנש התגייסה לצבא הבריטי בשנת 1943, והצטרפה לקבוצת צנחנים עבריים שנועדו לנחות על אדמת אירופה. זאת, במטרה לסייע בחילוץ טייסים שנפלו בשטח הגרמנים ולנסות לחבור לפרטיזנים כדי להציל קהילות יהודיות תחת השלטון הנאצי.

חנה סנש בשדות ים. ארכיון בית חנה סנש, קיבוץ שדות-ים, אתר רשמי
כתבה שירה ומחזה על החיים בקיבוץ. סנש בשדות ים/אתר רשמי, ארכיון בית חנה סנש, קיבוץ שדות-ים

במרץ 1944 היא צנחה עם ארבעה מחבריה בסלובניה, וביוני נתפסה על ידי המשטרה ההונגרית ונשלחה לכלא בבודפשט. בכלא סנש עברה עינויים קשים משום שסירבה לשתף פעולה עם החוקרים. בתום אותם עינויים, היא הועמדה לדין באשמת ריגול ובגידה במולדת, והוצאה להורג ב-7 בנובמבר 1944, כשהייתה בת 23. בשנת 1950 הובאו עצמותיה לארץ ונטמנו בחלקה הצבאית בהר הרצל שבירושלים.

סנש אמנם הייתה צעירה אך היא השאירה פריטים רבים, ובהם גם עיתון שערכה כשהייתה בת שש, מחברות לימודים, מכתבים, תעודות אישיות ומכונת כתיבה. כלו אלו, לצד היומנים עם השירים שהפכו למפורסמים כמו "הליכה לקיסריה" ו"אשרי הגפרור". כמו כן, האוסף שהועבר בשבוע שעבר לספרייה כולל פריטים שאימה של חנה הביאה לארץ ובהם צמד מכתבים שנמצאו בכיס שמלתה לאחר שהוצאה להורג: שיר אחרון שכתבה בהונגרית, וכן פתק שכתבה לאימה.

עוד בוואלה!

75 שנה להוצאה להורג של חנה סנש: הסיפור שלא סופר

לכתבה המלאה
טקס העלאת עצמותיה וקבורתה בישראל של הלוחמת והצנחנית חנה סנש, שנהרגה ע"י הגרמנים במלחמת העולם השנייה. בצילום, מימין, אמה של חנה סנש וקרובי משפחה, במהלך טקס ההלווייה בחיפה. לשכת העיתונות הממשלתית
עברה עינויים קשים משום שסירבה לשתף פעולה עם החוקרים. טקס העלאת עצמותיה/לשכת העיתונות הממשלתית

במהלך השנים פעלה הספרייה הלאומית לקבלת האוסף. לדברי יו"ר דירקטוריון הספרייה, דוד בלומברג, "לארכיון שהספרייה מקבלת כעת יש חשיבות ומשמעות עצומה מבחינה לאומית, ספרותית, היסטורית ובעיקר - ערך חינוכי וציוני רב. אנחנו מייחסים לארכיון חנה סנש חשיבות רבה במיוחד ומתכננים לפעול להמשך שימור מורשתה וזיכרונה, במיוחד בקרב הדור הצעיר".

מנהל הספרייה הלאומית, אורן וינברג, סיפר כי במהלך 2021 תפעל הספרייה "להנגיש באופן דיגיטלי את הארכיון החשוב, לטובת הציבור בארץ ובעולם, כפי שהיא פועלת בעשור האחרון לסרוק ולהנגיש בפלטפורמות הדיגיטליות של הספרייה מיליוני פריטים מאוספיה ומאוספי מוסדות אחרים".

75 שנה למותה של חנה סנש. לשכת העיתונות הממשלתית, עיבוד תמונה
"נפרדים מאוסף בעל ערך משפחתי ואישי רב". חנה סנש/עיבוד תמונה, לשכת העיתונות הממשלתית

משפחת סנש הסבירה כי מסירת האוסף נועדה לשמר ולקדם את מורשתה של חנה. "המשפחה נפרדת כעת מאוסף בעל ערך משפחתי ואישי רב והיא מאמינה שבצעד זה היא מבטיחה את המשך שימורו, כמו גם את קידום המורשת האוניברסלית, הערכית והאומנותית שהותירה חנה אחריה. כמו כן, העברת האוסף לידי הספרייה הלאומית תאפשר לחשוף את האוסף לציבור הרחב ותספק אפשרויות מחקר וחינוך רבות".

"לאחר שנים ארוכות של חיפוש, נמצא סוף סוף בית חדש לעיזבון השלם של המשפחה לדורותיה", הוסיפו במשפחה. "אנו חשים כי האוסף הגיע לחוף מבטחים, לצד פתיחתו של בית חנה סנש המחודש בשדות ים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully