וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיילוט יצא לדרך: הקניונים נפתחו מחדש, וגם התורים חזרו

עודכן לאחרונה: 27.11.2020 / 14:15

15 קניונים חזרו לפעילות במסגרת המתווה שגובש, שעות לאחר פרסום תוצאות ההגרלה שקבעה את זהות רובם. הקונים לא התלוננו על התורים: "התגעגענו, זה פשוט לחזור לחיות". כלל השווקים נפתחו תחת הנחיות מחמירות, והסוחרים בירכו: "שהגיענו לזמן הזה"

בווידאו: עומסים בקניונים המשתתפים בפיילוט/צילום: יותם רונן, סוניה גורודיסקי

15 קניונים ברחבי הארץ נפתחו הבוקר (שישי) במסגרת הפיילוט הבוחן את האפשרות להפעילם בכפוף לעמידה בתקנות הקורונה שאושרו על ידי הממשלה. זאת, לאחר שמשרדי הכלכלה והאוצר פרסמו הלילה את תוצאות ההגרלה הקובעות את זהות תשעה מהם.

בחלק מהקניונים, למשל בקניון איילון נרשמו הבוקר תורים בכניסה לחנויות ועומסים, וכ-3,000 איש הגיעו אליו. גורם בכיר בקניון הסביר כי "הכמות המקסימלית שניתן להכניס לקניון לפי המתווה היא 6,000 אנשים, אנחנו רחוקים שנות אור משם", והבהיר כי הם פועלים כדי לאכוף את ההנחיות: "יש בקניון סיירת קורונה של שמונה אנשים, הם מפקחים על המתרחש, מזכירים לאנשים לעטות מסיכה ובודקים שלא יהיו התקהלויות". לדברי הגורם, "עדיין לא ידוע מה יהיה אחרי שהפיילוט יסתיים, עוד לא עדכנו אותנו".

מחוץ לחנויות השתרכו תורים בעקבות ההגבלה לפיה ניתן להכניס לכל חנות לקוח אחד על כל שבעה מ"ר, ועד עשרה אנשים לכל היותר. כמו כן, בחנויות הבגדים נסגרו תאי המדידה.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
תורים בקניון איילון, הבוקר/ראובן קסטרו
פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
עומסים בקניון איילון, היום/ראובן קסטרו

עמית, צעיר שהגיע לקניון, סיפר כי ראה "המון תורים. הרבה ללכת ולחכות ו... שווה את זה". לדבריו, התגעגע "מאוד" לקניות. "וואו, זה היה חסר לי!", אמר.

גם ימית רובין שביקרה בקניון יחד עם ילדיה ביטאה תחושות דומות. "התגעגעתי לקניון, לשופינג, לבוא לפה, לשתות קפה... פשוט לחיות, לחזור לחיות. ממש כיף. וזהו: באנו, רכשנו, אנחנו עומדים בתורים בכיף". לדבריה, באה גם בגלל המבצעים של "הבלאק פריידיי", והדגישה: "המחירים מעולים, שווה לצאת, שווה לקנות. כיף. ממש כיף".

בבית שמש, ראשת העיר עליזה בלוך סיירה הבוקר בקניון "ביג" שאף הוא נבחר להשתתף בפיילוט, ובירכה על פתיחת העסקים. "אני מודאגת מהנגיף הכלכלי-חברתי לא פחות מהנגיף הבריאותי", אמרה בלוך, "אני שמחה לראות שהציבור יוצא ומחזק את העסקים המקומיים ואת בעלי העסקים המעסיקים עובדים מקומיים. המשימה של כולנו בשלטון המרכזי והמקומי לחשוב מחוץ לקופסה כיצד לקיים שגרת קורונה שלא תפיל חללים כתוצאה מהנגיף הבריאותי וגם לא חללים מהנגיף הכלכלי-חברתי".

תור מחוץ לחנות בקניון הגדול בפתח תקווה שנפתח בפיילוט הקניונים, 27 בנובמבר 2020. יח"צ קניוני עופר, אתר רשמי
תור בקניון הגדול בפתח תקווה/אתר רשמי, יח"צ קניוני עופר
פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
קונים בקניון איילון, היום/ראובן קסטרו

הקניונים שנפתחו במסגרת הפיילוט

  • קניון חיפה
  • קניון הקריון בקריות
  • קניון איילון ברמת גן
  • קניון מלחה בירושלים
  • הקניון הגדול בפתח תקווה
  • הגרנד קניון בבאר שבע
  • ביג פאשן בית שמש
  • סנטר 1 ירושלים
  • קניון ערד
  • אם הדרך
  • שבעת הכוכבים
  • קניון שרונים
  • לב המפרץ
  • ארנה נהריה
  • קניון מבנה נוף הגליל
פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
תוקים בקניון איילון, הבוקר/ראובן קסטרו

מבין 70 קניונים שניגשו להגרלה, נבחרו תשעה: באזור ירושלים והדרום ביג פאשן בית שמש, סנטר 1 בירושלים, וקניון ערד; באזור תל אביב והמרכז: אם הדרך, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, וקניון שרונים בהוד השרון; ובאזור הצפון וחיפה: קניון לב המפרץ, ארנה נהריה, וקניון מבנה נוף הגליל.

בנוסף להם, אתמול אושרה פתיחתם של שישה קניונים משתי הקבוצות הגדולות (קניוני עופר ועזריאלי), שהשתתפו במרד הקניונים בשבוע שעבר במחאה על ההגבלות. מקניוני עופר ייפתחו הקריון וקניוני פתח תקווה (הקניון הגדול) ובאר שבע (הגרנד קניון), ומקבוצת עזריאלי ייפתחו קניון חיפה, קניון איילון ברמת גן ומלחה בירושלים.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
קניון איילון, הבוקר/ראובן קסטרו

במסגרת הפיילוט נקבעו כללים שבהם יחויבו לעמוד הקניונים בתקופה זו. על מפעילי הקניונים למנות סדרנים שתפקידם להעיר לאנשים וליידע אותם בנוגע לתקנות, וכן לנהל רישום של הפרות לצרכי בקרה. בנוסף, הם יחויבו לנהל רישום ממוחשב של מספר השוהים בקניון, ללא פרטים מזהים, לצרכי ויסות. על הפעילים גם למנוע התקהלויות, וליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בנוגע להנחיות.

התפוסה המותרת בקניונים תהיה ביחס של אדם אחד לשבעה מ"ר לכל היותר. גם בתוך החנויות התפוסה המותרת תהיה ביחס של אדם לשבעה מ"ר וזאת כשסך האנשים לא יעלה על עשרה. חנויות חיוניות ימשיכו לפעול לפי התפוסה המותרת כעת. הקנס שהוגדר על חריגה מהתפוסה המותרת על ידי המחזיק או מפעיל הקניון יעמוד על 5,000 שקלים, זאת במקום 2,500 שקלים כפי שחל על עסקים אחרים.

פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
קונים בקניון איילון, הבוקר/ראובן קסטרו

הכללים לפתיחת הקניונים

  • חובת מינוי סדרנים לפיקוח על הנחיות הקורונה
  • ניהול רישום ממוחשב של מספר השוהים בקניון
  • מניעת התקהלויות, בפרט בתורים
  • חובה ליידע את העובדים ובעלי החנויות ולהדריכם בהנחיות
  • התפוסה תהיה ביחס של אדם לכל 7 מ"ר לכל היותר, ובחנויות עד 10 איש
  • הקנס שיוטל על מפעיל הקניון בגין הפרת ההנחיות יהיה 5,000 שקל
פיילוט פתיחת הקניונים, קניון איילון רמת גן, 27 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
קניון איילון, הבוקר/ראובן קסטרו

פיילוט הקניונים צפוי להמשיך עד 6 בדצמבר, ובהתאם לתוצאותיו ולמצב התחלואה יוחלט אם להמשיך בפתיחה. לפי משרד הבריאות, הצלחת הפיילוט תימדד באמצעות כמה קריטריונים: לפחות 90% עמידה בתפוסה המרבית המותרת בקניון ובחנויות לפי המתווה; עד 2.5% הפרות של מבקרים שאינם עוטים מסיכה; ללא הפרות של עובדים בקניון ובחנויות שאינם עוטים מסיכה וללא התקהלויות משמעותיות בכניסות לקניון ולחנויות.

שוק הכרמל פתוח לאחר הסרת הגבלות הקורונה, 27 בנובמבר 2020. אלון נעים, אתר רשמי
מבלים בשוק הכרמל, היום/אתר רשמי, אלון נעים

גם השווקים חזרו לפעול: "קוראים לאזרחים לקנות וליהנות"

לצד פיילוט פתיחת הקניונים, כלל השווקים ברחבי הארץ נפתחו היום לציבור, תחת הנחיות מחמירות כדי למנוע את התפשטות מגיפת הקורונה. מכיוון שהשווקים הם פתוחים, הסכנה הבריאותית שבפתיחתם קטנה יותר, והוחלט לפתוח אותם בבת אחת, ללא הפעלה של מספר מצומצם של שווקים כפיילוט.

יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה בירושלים, טלי פרידמן, בירכה על כך, וקראה לישראלים לבקר בדוכנים. "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", אמרה פרידמן. "קוראים לאזרחי ישראל להגיע לשווקים, לקנות וליהנות מסחורה טרייה וטעימה ומאווירה מדהימה ופסטורלית שרק השווקים יודעים להציע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully