וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסטרהזניקה, ממנה ישראל תרכוש חיסונים לקורונה, תבצע ניסוי חוזר בשל טעות

26.11.2020 / 18:51

מנכ"ל חברת התרופות הבריטית הודיע על המהלך לאחר שמחקרים העלו ספקות בנוגע לבטיחות ויעילות החיסון. מוקדם יותר השבוע הודיעה אסטרהזניקה כי החיסון שפיתחה יעיל ב-90%, וישראל סיכמה על רכישת עשרה מיליון מנות מהחברה

בווידאו: החיסון לקורונה של אסטרהזניקה ואוקוספורד יעיל עד 90%/צילום: רויטרס

חברת התרופות אסטרהזניקה צפויה לבצע ניסוי חוזר לבדיקת יעילות החיסון שפיתחה נגד נגיף הקורונה - כך אמר היום (חמישי) המנכ"ל פסקל סוריו ל"בלומברג". זאת, לאחר שבניסוי הנוכחי עלו תהיות לגבי מידת הבטיחות והיעילות שהחיסון מספק. מוקדם יותר השבוע הודיעה החברה כי החיסון שפיתחה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד יעיל ב-90%. זאת, כמה ימים לאחר שישראל סיכמה על רכישת עשר מיליון מנות חיסון מהחברה.

"כעת, כשגילינו מה שנראה כיעילות גבוהה יותר, עלינו לאמת זאת. זו הסיבה שעלינו לבצע ניסוי נוסף", אמר סוריו. לדבריו, הניסוי החוזר יהיה בינלאומי, אך ייתכן שלא ייארך זמן רב. "זה יכול להיות מהיר יותר, מכיוון שאנו יודעים שהיעילות גבוהה ולכן אנו זקוקים למספר קטן יותר של חולים", הוסיף.

מבחנה עם חיסון של חברת אסטרהזניקה - 20 נובמבר 2020. רויטרס
חיסון של אסטרהזניקה/רויטרס

לדברי מנכ"ל אסטרהזניקה, הוא לא ציפה כי הניסוי החוזר יעכב את אישורי הרגלוציה בבריטניה ובאיחוד האירופי. גם האישור מטעם מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עשוי להימשך זמן רב יותר, זאת בהתחשב במחקרים שהעלו תהיות הנוגעות לחיסון של החברה. לדבריו, מדינות מסוימות יאשרו את החיסון עוד לפני סוף שנת 2020.

"מבחינתנו, השאלה הייתה אם נזדקק לנתוני הניסוי בארצות הברית כדי לקבל אישור במדינה, או שנוכל לקבל אישור עם נתונים בינלאומיים. זה לא היה ברור", הוסיף סוריו. "כעת, סביר יותר שנזדקק לנתונים בארצות הברית".

החסיון לקורונה שיב"א, תל השומר 1 בנובמר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
עיכוב בקבלת האישורים הנדרשים/ראובן קסטרו

לפי תוצאות המחקר שהתפרסמו השבוע, היעילות המירבית של החיסון מגיעה אם ניתנת חצי מנה, ואז מנה מלאה בהפרש של חודש לפחות. הניסוי הגדול נערך בבריטניה ובברזיל. עוד עולה מתוצאותיו, כי אם ניתנות שתי מנות מלאות בהפרש של חודש לפחות, יעילות של החיסון עומדת על 62% בלבד, וממוצע של שני משטרי החיסונים הביא ליעילות של 70%.

עוד נמסר אז מהחברה כי לא נרשמו תוצאות לוואי משמעותיות בשני המקרים. המידע מבוסס על 131 נדבקים שקיבלו את החיסון ועל אלו מקבוצת הבקרה שקיבלו זריקה נגד דלקת קרום המוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully