וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מוקדים ברחבי הארץ נפגעו מההצפות: "היינו קרובים לאסונות"

המערכת החורפית נמשכת גם היום, והגשמים העזים שירדו גרמו להצפות ביישובים בעיקר באזורי השרון והמרכז. מלבד בתים וכבישים שהוצפו במים, נזק נגרם לתשתיות חיוניות ורכוש גם בבסיסים צבאיים, וחיילים תיארו פגיעה בפעילות המבצעית: "זו אוזלת יד"

בווידאו: חילוץ ילדים מגן בהוד השרון בעקבות הצפה/צילום: כבאות והצלה

מזג האוויר הסוער נמשך היום (חמישי) ואיתו גם ההצפות ברחבי הארץ. חלה ירידה ניכרת בטמפרטורות שנמוכות מהרגיל לעונה, ובצפון הארץ ובמישור החוף יוסיפו לרדת גשמים לפרקים, וייתכנו סופות רעמים יחידות. עשרות מוקדים ברחבי הארץ הוצפו בעקבות הממטרים הכבדים, בעיקר בשרון ובמרכז, בהם גם בסיסיים צבאיים, ונגרם נזק לרכוש ולתשתיות.

כוחות רבים של חילוץ והצלה הגיעו לנהריה, בעקבות כמויות משקעים גדולות בשעות האחרונות, הגורמות להצפת וחסימת ברחובות רבים מצפון לנחל הגעתון. מפקד מחוז חוף, טפסר חזי לוי, הנמצא במקום ומפקד על פעולות החילוץ קורא לאזרחים להישאר בבתים, לפנות את הצירים ולאפשר לכוחות החירום להגיע למקום.

המשטרה פועלת יחד עם צוותי עיריית נהריה, והם סגרו לתנועה כמה מהכבישים במרכז העיר עקב ההצפות. השוטרים מזרימים את התנועה לצירים חלופיים ובטוחים. הכבישים החסומים הם רחוב סולד, שפרינצק, הרצל ורחוב שטיינמץ. במקביל, המשטרה ולוחמי כיבוי והצלה עוסקים בחילוץ תושבים הזקוקים לעזרה עקב ההצפות.

נזקי מזג האוויר | הצפות מחוץ לקניון נהריה 26 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
הצפות סמוך לקניון נהריה, הערב/אתר רשמי, -

בשירותי הכבאות וההצלה הזכירו לציבור כי בכל מקרה של חשש ממשי להצפה במבנה, אין לשהות במפלסים ומעליות מתחת לקומת הקרקע. כמו כן, הוזכר כי אין להיכנס לשלוליות שלמראית עין נראות רדודות, אך עלולות לסחוף את הרכב ולהפוך לסכנת חיים. בעקבות הגשמים העזים, הוצף גם בסיס המודיעין בגלילות, וחיילים המשרתים במקום סיפרו כי נגרם נזק למשרדים ולמגורים. בעקבות ההצפות, החיילים פונו מהבסיס בפעילות מבצעית למשרדים אחרים.

חיילים המשרתים בגלילות אמרו כי הבסיס יודע לתפקד באירועים המחייבים פינוי, וכי הפעילות מתבצעת גם ממקומות אחרים. עם זאת, הדחיפות והמענה שניתן רק ברגע האחרון מצביע על פערים בהיערכות לתנאי מזג האוויר הקשים שפוקדים את האזור מדי שנה. "מדובר בבסיס ותיק עם תשתיות מאוד ישנות, והמיקום הגיאוגרפי שלו מאתגר. אם יודעים שכל שנה יש הצפות בתוך הבסיס ולא מטפלים בכך - זו אוזלת יד. נגרם נזק לציוד אישי", סיפרו החיילים.

תעלת הרכבת הקלה ברחוב בן גוריון ברמת גן הוצפה במים. מכיוון שהתחנה ממוקמת בשכונה נמוכה הוסכם בין העירייה לנת"ע כי העירייה תדאג לניקוז השכונה באמצעות צינור אזורי, שעלותו 22 מיליון שקלים ושאת עלותו יחלקו נת"ע ועיריית רמת גן שווה בשווה, אולם הדבר טרם נעשה. ללא הניקוז, הודיע מנכ"ל נת"ע חיים גליק לראש העיר כרמל שאמה הכהן, יעמוד פרויקט הרכבת בסכנה. ההסכם נחתם בין הצדדים לפני שנתיים.

עוד בוואלה!

הארכיון זוכר הכול. גם את הפעם שעבאס קבע: "מיקומו הטבעי של נתניהו בכלא"

לכתבה המלאה
ננזקי מזג האוויר | תעלת הרכבת הקלה ברחוב בן גוריון, רמת גן מוצפת במים 26 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
תעלת הרכבת הקלה ברחוב בן גוריון שברמת גן מוצפת במים, הלילה/אתר רשמי, -

שיאני הגשם במערכת הנוכחית

  • קיבוץ נגבה - 118 מ"מ
  • צומת הכפר הירוק - 106 מ"מ
  • אשקלון - 100 מ"מ
  • קיבוץ ראש הנקרה - 73 מ"מ
  • קיבוץ גת - 73 מ"מ
  • קיבוץ עין השופט - 66 מ"מ
  • קיבוץ אילון - 64 מ"מ
  • קיבוץ ניצן - 63 מ"מ
  • שבי ציון - 61 מ"מ
  • תל אביב - 60 מ"מ
  • אריאל - 46 מ"מ
  • אשדוד - 41 מ"מ
הצפות בשכונת אגמים, אשקלון, 26 בנובמבר 2020. דוברות עיריית אשקלון, אתר רשמי
"אוזלת יד". הצפות באשקלון, היום/אתר רשמי, דוברות עיריית אשקלון

"איפה ההיערכות והמוכנות של מפקדי המחנה? זה מתחיל מאירועים קטנים לכאורה שיכולים היו להסתיים באסון - מהחלקה, טביעה ועד להתחשמלות. שלא לדבר על עלות הנזקים לתשתיות", הוסיפו החיילים. המשרתים בגלילות אף דחו את הטענות לפיהן לא נפגעה הפעילות המבצעית וטענו כי "חיילים שהיו אמורים להיות במשמרות עזרו בפינוי ציוד וסריקות".

מלבד בסיס גלילות, נגרמו נזקים לתשתיות גם בניצנים ובזיקים שקרובים מאוד לים, וכן במחנה 80. צוותי בינוי הוקפצו לכמה מוקדים כדי לתת מענה נקודתי להפסקות חשמל, הצפות, ונזק לתשתיות חיוניות לפעילות הבסיס.

נזקי מזג האוויר | הצפות בנהריה 26 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
הצפות בנהריה, הערב/אתר רשמי, -

גם בהוד השרון הורגשו הצפות ענק בכמה מהרחובות בשכונת גרין פארק, ובסביבתה. ראש העיר אמיר כוכבי אמר כי "מדובר באירוע גשם רציף וחריג בעוצמתו, וצוותי העירייה פעלו כל הלילה והבוקר בשטח יחד עם גורמי החירום כדי לצמצם את הנזקים ולמנוע פגיעה בנפש".

ראש העיר הוסיף כי "נהוג לבקר את התשתיות, אבל אחרי השקעה עירונית של מיליוני שקלים בשנתיים האחרונות ולאור ריבוי ימי הגשם החריגים, ברור כי יש לתת מענה מקומי ולאומי להשפעות משבר האקלים ולתקן את נזקי הבניה המאסיבית בעשור האחרון שהביאה לצמצום שטחי חלחול והטייה של אפיקי מים. בנוסף, יש לבחון את תפקוד רשויות הניקוז והתאמת פעולותיהן למציאות החדשה".

נזקי מזג האוויר בהוד השרון 26 בנובמבר 2020. עיריית הוד השרון, אתר רשמי
דחפורים פועלים להקטין את נזקי מזג האוויר/אתר רשמי, עיריית הוד השרון

הצפות נרשמו היום גם ברעננה, וברחוב אחוזה בעיר לא התאפשר מעבר של כלי רכב. רונן, תושב שכונת נווה זמר בעיר, סיפר כי "אנחנו גרים בשכונה חדשה שהיא חצי אתר בנייה, ומערכת הניקוז כאן היא מה שנקרא 'ליד'. זה חוסר ערנות של העירייה".

עם זאת, לפי העירייה נעשו פעולות על מנת למנוע את ההצפות ברעננה. "עברנו ושאבנו את כל הניקוזים, ניקינו ופתחנו במקרה של סתימות, אספנו עלים וענפים ווידאנו שהכל נקי וזורם", נמסר מהעירייה. "צוותי כוננות נמצאים בשטח וערוכים להתמודדות על כל מזג אוויר".

נזקי מזג האוויר בהוד השרון 26 בנובמבר 2020. עיריית הוד השרון, אתר רשמי
כוחות חילוץ בסירות גומי, הוד השרון, היום/אתר רשמי, עיריית הוד השרון
הצפות ברחוב אחוזה, רעננה, 26 בנובמבר 2020. אנשי הדממה, צילום מסך
ההצפות ברעננה, היום/צילום מסך, אנשי הדממה

הצפות משמעותיות נרשמו גם בבאקה אל-גרבייה, ונגרם נזק למבנים ורכבים. "תמיד יש פה הצפות, אבל השנה עוד יותר", אומר לוואלה! NEWS מאלק עוויסאת, הבעלים של "קפה אווסאמה" הוותיק ביישוב. "ארבע מכוניות שקעו פה ממש לידי וגם הרכב שלי ניזוק. נכנסו מים לכל החנויות לאורך הציר", סיפר עוויסאת. "העירייה והמשטרה סוגרות את הרחוב לפי המצב והעירייה העמידה פה צוות חירום 24/7 כדי לסייע".

הוא הוסיף כי "הבעיה העיקרית היא שהגשמים הגדולים האלה תפסו אותנו לפני שסיימו את העבודות בכביש". בימים רגילים, יכולים לשבת 80 איש בבית הקפה שלו, שנוסד לפני כ-30 שנה. כעת, בשל הקורונה, הוא פועל במתכונת של איסוף עצמי בלבד, שירות שלא לגמרי מתאפשר בשל השטפונות. "זה פוגע מאוד בעסקים, אין ספק", אמר עוויסאת.

הצפות באקה אל גרבייה. -, אתר רשמי
"נכנסו מים לכל החנויות". הצפות בבאקה אל-גרבייה, היום/אתר רשמי, -

הגשמים הביאו גם לעלייה של 2.5 סנטימטרים במפלס הכנרת, לאחר ש-30 מילימטרים ירדו הלילה באזור. מדידת רשות המים הראתה כי המפלס עומד על 209.955- מטרים - 1.155 מטרים מתחת לקו האדום העליון.

כחלק מההיערכות התפעולית של חברת מקורות מדי שנה כשמפלס הכנרת גבוה, מתבצעות עבודות צלילה ייחודיות על ידי חברה חיצונית, בין היתר באזור סכר דגניה. במסגרת ביצוע העבודות הבוקר נקלע צוללן שעבד במקום למצוקה. לאחר שלא העביר אות מוסכם למפעילו, נכנסו חבריו לפעולה ומשו את הצוללן מהמים כשהוא מחוסר הכרה.

לאחר ביצוע פעילות הנשמה, שב הצוללן להכרה ופונה לבית חולים באמבולנס. כעת מצבו השתפר, הוא מתקשר עם הסובבים ונערכות לו כעת סדרת בדיקות.

שיאן הגשמים למערכת חורפית זו הוא קיבוץ נגבה בדרום, שם מהבוקר ירדו 17 מ"מ, ובסך הכל מאז אתמול בבוקר ירדו שם 118 מ"מ. בכפר הירוק ירדו מאתמול 106 מ"מ; באשקלון מאה מ"מ; בקיבוץ ראש הנקרה 73 מ"מ; בקיבוץ גת 73 מ"מ; בקיבוץ עין השופט 66 מ"מ; ובקיבוץ אילון ירדו 64 מ"מ של גשם.

כמו כן, בקיבוץ ניצן 63 ירדו מ"מ של גשם; בשבי ציון 61 מ"מ; בתל אביב 60 מ"מ; בקיבוץ גלעד 57 מ"מ; בעין החורש 52 מ"מ; בקבוצת יבנה 51 מ"מ; אריאל 46 מ"מ; גמלא 44 מ"מ; קיבוץ נחשון 44 מ"מ; חפץ חיים 43 מ"מ; חרשים 42 מ"מ; הר חרשה 42 מ"מ; אשחר 42 מ"מ; קרני שומרון 41 מ"מ; כפר נחום 41 מ"מ; ובאשדוד 41 מ"מ.

דרך נמיר, תל אביב מוצפת וחסומה לתנועה, 26 בנובמבר 2020. ללא, צילום מסך
דרך נמיר בתל אביב, היום/צילום מסך, ללא

לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי במהלך סוף השבוע, ברשות הטבע והגנים מזכירים כי חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים בזרימה ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים. ברשות מציינים כי אסור להתקרב לשפת נחל בשעת שיטפון מחשש להתמוטטות הגדה. בשל הסערה אמש, הודיעו ברשות כי ייסגרו לתנועת מטיילים כל המסלולים במדבר יהודה.

בשל החשש להצפות, ברשות הכבאות מבקשים מהציבור לא לשהות במפלסים ומעליות מתחת לקומת הקרקע. בכבאות מזהירים כי "אין להיכנס לחניונים ומפלסים תת-קרקעיים בעת הצפה אפילו אם היא בתחילתה, אין להשתמש במעליות למפלסים תת-קרקעיים כאשר יש סכנת הצפה במבנה, ואין להיכנס לשלוליות שלמראית עין נראות עבירות, אך עלולות לסחוף את הרכב ולהפוך לסכנת חיים".

עקב המשך מזג האוויר החורפי וסכנת השיטפונות, מסרו ברשות הטבע והגנים כי במהלך סוף השבוע ישארו סגורים כל המסלולים במדבר יהודה, כולל מסלולי הגלישה. מסלולי ההליכה בנחל פרת ישארו אף הם סגורים. אתר עין מבוע ואתר עין פרת ישארו פתוחים.

הצפות הוד השרון, 26 בנובמבר 2020. עידית שטטינר, אתר רשמי
הצפות בהוד השרון, היום/אתר רשמי, עידית שטטינר

מידות החום הצפויות הלילה ומחר: בירושלים מ-10 מעלות בלילה ועד 16 מעלות ביום; בתל אביב מ-15 מעלות בלילה עד 20 מעלות ביום; בחיפה 14 בלילה עד 16 ביום; צפת 13-10; קצרין 18-12; טבריה 20-16; נצרת 17-12; עפולה 20-11; בית שאן 20-15; לוד 21-13; אשדוד 20-14; עין גדי 23-18; באר שבע 20-11; מצפה רמון 16-9; אילת 25-17.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully