וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

23 נרצחות מתחילת השנה: הכנסת דנה בתכנית לצמצום האלימות במשפחה

עודכן לאחרונה: 25.11.2020 / 15:46

הוועדה לקידום מעמד האישה מתכנסת לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים. מדוח של מרכז המחקר והמידע עולה כי בין 2019-2018 נרצחו 47 נשים, ובשליש מהמקרים החשוד הוא בן הזוג. ועדת השרים לחקיקה אישרה לקריאת טרומית כמה הצעות נגד אלימות כלפי נשים

בווידאו: הוועדה לקידום מעמד האישה דנה בתכנית לצמצום האלימות במשפחה/צילום: ערוץ הכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון בנושא גיבוש תכנית לאיתור, מניעה וטיוב הטיפול לצמצום האלימות במשפחה. זאת, לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים שמצוין היום.

מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי 23 נשים נרצחו מאז תחילת השנה, וב-12 מהמקרים החשוד הוא בן זוג. לפי משרד העבודה והרווחה, מאז שנת 2004 נרצחו בישראל 180 נשים על ידי בני זוגן. מנתוני ויצ"ו עולה כי בישראל חיות כיום 200 אלף נשים מוכות ו-600 אלף ילדים עדים לאלימות.

על פי הנתונים בדוח, בשנים 2019-2018 נרצחו 47 נשים, כשב-13 מהמקרים החשוד הוא בן זוג וב-15 החשוד הוא קרוב משפחה אחר. ב-32% ממקרי הרצח הנשים הגישו תלונה בעבר על אלימות במשפחה, והשיעור היה דומה גם כאשר בוחנים רק את מקרי הרצח על ידי בן זוג. עוד עולה מהדוח כי בקרב יהודיות החשוד לרוב הוא בן זוג או קרוב משפחה אחר, בעוד בקרב האוכלוסייה הלא יהודיות - ערבים, דרוזים וצ'רקסים - החשוד ברצח הוא בן משפחה אחר.

הפגנת כנגד רצח נשים כיכר הבימה, תל אביב  21 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
הפגנה בתל אביב נגד רצח נשים, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

עוד עולה מהדוח כי בכל אחת מהשנים 2018 ו-2019 נפתחו 15 אלף תיקים על אלימות כלפי נשים מצד בן זוגן. מתוך 30 אלף התיקים, 75% נסגרו, רובם מחוסר ראיות. מתוך 11% מהתיקים שהסתיימו בהחלטה שיפוטית 89% הסתיימו בהרשעה. עוד עולה מהנתונים כי לכמעט מחצית מהחשודים בשנת 2019 היה לפחות תיק אחד נוסף על אלימות במשפחה שנפתח בעשור האחרון.

נתונים נוספים מראים כי בכל אחת מהשנים 2018 ו-2019 נפתחו קרוב ל-600 תיקים בגין הפרת צו הגנה של נשים מפני בן זוגה. בתקופת הקורונה חלה עלייה בדיווחים על אלימות במשפחה.

לפי משרד העבודה והרווחה, בחודשים מרץ עד אוקטובר נפתחו 2,885 תיקים בנושא אלימות במשפחה במחלקות לשירותים חברתיים, לעומת 2,353 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד. ב-20% מהתיקים השנה מדובר במקרים חדשים שלא היו מוכרים לרווחה קודם לכן. בנוסף, חל זינוק במספר הפניות למוקד 118 של המשרד בנושא. בחודשים מרץ עד אוקטובר נרשמו 7,201 פניות לעומת 2,530 בתקופה זו ב-2019.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו בכנסת 16 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
כינס את ועדת השרים לענייני חקיקה. ניסנקורן/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

במקביל, השרים אבי ניסנקורן (כחול לבן) ודודי אמסלם (הליכוד) סיכמו על כינוסה של ועדת השרים לענייני חקיקה, זאת לטובת אישור כמה הצעות חוק של הקואליציה והאופוזיציה הנוגעות למאבק נגד אלימות כלפי נשים. הוועדה אישרה את הצעות החוק, והן יעלו לאישור בקריאה טרומית במליאה.

כך למשל, מדובר בהצעת חוק של ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) וח"כ תמר זנדברג (מרצ) לפיה לא יהיה ניתן לפטר אישה ממקום עבודתה רק כי היא שוהה במקלט לנשים מוכות, הצעה של ח"כ גדעון סער (הליכוד) לפיה תשלל אפוטרופוסות מהורה שהורשע ברצח הורה נוסף של הקטין או של הקטין עצמו, הצעת חוק של ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) שנועדה להגדיל את מספר הגברים האלימים במשפחה שיופנו לטיפול, הצעת החוק של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), לפיה תשלל אפוטרופסות עבור נאשמים ומורשעים בעבירות אלימות במשפחה, וכן הצעה של ח"כ גדעון סער (הליכוד) לשלילה דומה מהורה שהורשע ברצח הורה נוסף של הקטין או של הקטין עצמו.

הוועדה לקידום מעמד האישה | גיבוש תוכנית לאיתור, מניעה וטיוב הטיפול לצמצום האלימות במשפחה. כנסת, ירושלים 25 בנובמבר 2020. דני שם-טוב/דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ זנדברג בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, היום/אתר רשמי, דני שם-טוב/דוברות הכנסת

"הלחץ הציבורי והעבודה הקשה שנעשתה בכנסת כחלק משבוע המאבק נגד אלימות כלפי נשים עבדו", אמרה ח"כ זנדברג. "ועדת השרים לחקיקה, באופן חסר תקדים, התכנסה לפני פתיחת המליאה לאישור שורת הצעות חוק בנושא. אישור הצעת החוק שלי ושל ח"כ קארין אלהרר להגבלת פיטורים של נשים השוהות במקלט לנשים מוכות בוועדת השרים לחקיקה היא בשורה חשובה שתקדם אותנו צעד נוסף במאבק על זכויות הנשים. זאת, במיוחד בתקופה שבה הן חוות את הפגיעה הקשה ביותר. אני מברכת על כינוס ועדת השרים לחקיקה, הגיע הזמן שהממשלה תתעשת".

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה (כחול לבן) עלתה לדוכן המליאה כדי לדבר על החוק הזה שיזמה בעבר בנושא, אלא שח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד-תל"ם) קטע אותה וצעק "תחזירי את המנדט". זאת, בתגובה לדברים שאמרה לאחרונה נגד לפיד. תמנו שטה השיבה לו כי "תתבייש לך שבנושא כזה אתה מעז לדבר פוליטיקה. חצוף".

"אין גורם שלטוני אחד שבוחן באופן שיטתי את כלל מקרי רצח הנשים"

בדיון בוועדה למעמד קידום מעמד האישה אתמול נמתחה ביקורת על כך שהוועדה לבדיקת רצח נשים בידי בני זוגן אינה עוסקת גם במקרי רצח אחרים של נשים על רקע מגדרי. כבר בשנת 2017 גובשה הצעת נוהל שתרחיב את מנדט הוועדה כך שתעסוק גם ברצח על ידי קרובי משפחה אחרים אך היא לא אושרה.

"לנוכח זאת שהמנדט של הוועדה הבין-משרדית לבחינת רצח נשים על ידי בני זוגן אינו כולל רצח נשים על ידי בני משפחה אחרים או על ידי זר, נראה כי אין גורם שלטוני אחד אשר בוחן באופן שיטתי את כלל מקרי רצח הנשים שיש חשד שבוצעו על רקע מגדרי, או אפילו את כלל מקרי הרצח במשפחה, ומתכלל את המענה המדינתי למקרים אלו. בחינה שיטתית שכזו, גם במקרים בהם הראיות הקיימות בתיק אינן מאפשרות קיום הליך משפטי או השגת הרשעה, תאפשר דיון מקיף שעשוי לאפשר הבנה מעמיקה יותר של הסיבות לרצח על רקע מגדרי ולסייע במניעת הישנות.", נכתב בדוח.

שדולת הנשים: דורשות לחקור את אוחנה על הפקרת חיי נשים

במקביל, שדולת הנשים דורשת לחקור את השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, על הפקרת חיי נשים בישראל. בהודעה שפרסמה השדולה נכתב כי באמצעות חברי כנסת הוגשו לשר שאילתות על נשים שנרצחו והתלוננו לפניכן, אולם עד היום לא קיבלו כל מענה.

יעל מרים סיני, מנהלת לובי וקשרי ממשל בשדולת הנשים, אמרה כי "הגשנו מדגם מייצג של מקרי רצח שהיה אפשר למנוע. אנחנו יודעות שאפשר למנוע את הרצח הבא, למשטרה יש את הכלים. למרות זאת, האיזוק האלקטרוני לא יושם ויחידת המעקב אחר גברים אלימים לא הוקמה. גבר אלים יוצא מהכלא מסוכן יותר מהרגע שהוא נכנס ואין הגנה, זה עניין של זמן עד שהוא ינסה לחזור להתקיף. דרושה חקירה של המשרד לביטחון פנים על הפקרה של חיי נשים לאלימות. לא ייתכן שהמשרד שאמור לספק הגנה וביטחון לא עושה הכול כדי להציל חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully