וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזה טאלנט למנקות: התנאים החריגים לעובדות המשק במעון רה"מ נתניהו

24.11.2020 / 22:48

לוואלה! NEWS נודע כי נציבות שירות המדינה אישרה להעסיק שתי עובדות ניקיון במעון ב"חוזה מומחים", המשמש לרוב להעסקת בכירים בתנאים מועדפים. משרד רה"מ ביקש להסדיר את השכר בטענה לקושי לגייס עובדים לתפקיד. לשכת נתניהו: לרה"מ ורעייתו אין קשר לשכר

בווידאו: שרה נתניהו בבית הדין האזורי לעבודה מגיעה להעיד בתביעה שמנהלת נגדה עובדת המעון לשעבר שירה רבן/צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

עובדות הניקיון בקומת המגורים במעון ראש הממשלה מועסקות ב"חוזה מומחים" מיוחד שמיועד לגיוס עובדים לתפקידים בכירים במשרדי הממשלה ומעניק שכר גבוה יותר ותנאים משופרים - כך נודע היום (שלישי) לוואלה! NEWS. במעון מועסקות בימים אלה שתי עובדות משק בית במשרת אמון, ולדברי פקידים ממשלתיים, משרד ראש הממשלה ביקש להסדיר עבורן שכר מועדף, בטענה שיש קושי לגייס עובדי ניקיון לתפקיד המבוקש בתנאי השכר המקובלים בשירות הציבורי והממשלתי.

נציבות שירות המדינה אישרה את העסקת שתי העובדות ב"חוזה מומחים". זהו נוהל העסקה מיוחד המאפשר להציע תנאי עבודה ושכר משופרים ומועדפים לבעלי מומחיות מיוחדת, הנהנים מביקוש גבוה בשוק הפרטי, ושמור בדרך כלל ל"טאלנטים" שמנסים לגייס לתפקידים בכירים בשירות המדינה. לדברי הפקידים, בימים אלה הנציבות בוחנת מול משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר את האפשרויות להעסקת קבע של עובדות נוספות במעון בתנאים מועדפים.

מעון רה"מ, ירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
עובדות ניקיון הועסקו בתנאים משופרים. מעון רה"מ/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

נושא עובדות הניקיון במעון ראש הממשלה עמד בשנים האחרונות במוקד שורת תביעות וסכסוכים משפטיים בין משרד ראש הממשלה וחברות הקבלן שהיו מופקדות על תחזוקת הבית והמשק במשרד ובמעון ראש הממשלה. בין 2020-2015 חברת הניקיון "מוריה" הייתה אמונה על ניקיון משרד ראש הממשלה ומעונותיו, אך ביולי האחרון הוחלט להפסיק את ההתקשרות עמה. זאת, ברקע חקירת משטרה שנפתחה נגד שתיים מהעובדות בחברה בחשד למתן עדות שקר בתביעה האזרחית שהגישה שירה רבן, עובדת לשעבר במעון שתובעת פיצוי של כרבע מיליון שקלים מהמדינה על התעמרות בעבודה והעסקה פוגענית.

ביוני פורסם בחדשות 13 כי רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, דרשה לעבור למודל העסקה ישירה של משרות אמון במעון ראש הממשלה במקום שימוש בחברת ניקיון חיצונית, כפי שמקובל בכל משרדי ומבני הממשלה. כעת מתברר שלא רק שעובדות הניקיון הן עובדות במשרת אמון במשרד ראש הממשלה, אלא הן גם נהנות מחוזה העסקה מיוחד ותנאים משופרים, ושתיים מהן מועסקות בחוזה מומחים.

דיון שירה רבן נגד שרה נתניהו, בית הדין לעבודה בירושלים , דצמבר 2019. ראובן קסטרו
דרשה לעבור למודל העסקה אחר. שרה נתניהו/ראובן קסטרו

לפי הנוהל של נציבות שירות המדינה, ישנם כמה תנאי סף להעסקה בחוזה מומחים. הראשון הוא "תחום מומחיות ייחודי, בו היצע העובדים בשוק העבודה קטן ביחס לביקוש, ורמת השכר המקובלת בשוק בתחום ההתמחות גבוהה באופן משמעותי מרמת השכר המקובלת בשירות המדינה בדירוג דרגה לפי ההסכמים הקיבוציים או בחוזה שכר כולל רגיל". בנוסף לכך, הנוהל דורש תנאי סף של ניסיון, השכלה ותחום עיסוק כתנאי לאישור העסקה בחוזה מומחים.

עם זאת, נציב שירות המדינה רשאי לאשר, במקרים חריגים, העסקה בחוזה מומחים גם אם הם לא עומדים בתנאי הסף אם נמצאה לכך הצדקה מיוחדת. הנציבות אישרה את חוזה המומחים לשתיים מהעובדות וכעת דנה עם משרד ראש הממשלה בתנאי ההעסקה של עובדים נוספים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "לראש הממשלה ורעייתו אין שום קשר לשכרם של העובדים ומי שקובע את שכר עובדי משק הבית הם נציבות שירות המדינה והממונה על השכר באוצר בלבד. לא מדובר בתנאי שכר גבוהים, אלא בהתאמה לשכר המקובל במשק לעובדים בתפקידים דומים".

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה כי "עובדי משק הבית במעון הרשמי של ראש הממשלה מועסקים במשרות אמון בהתאם להחלטת הממשלה בנושא, בשל מאפייני העסקה מיוחדים ."עוד נמסר כי "משרד ראש הממשלה פנה לנציבות שירות המדינה בבקשה להסדרת פתרון שכרי להעסקת עובדי משק בית במעון הרשמי, לאחר מספר ניסיונות גיוס שלא צלחו בשל מסגרת השכר המוצעת. לאור זאת, אישרה הנציבות קליטתם של שני עובדי משק בית במשרות אמון, שיועסקו בהעסקה גלובאלית ובחוזה מיוחד בהתאם לסולם השכר של משרות אלו. כל זאת למשך כמה חודשים בלבד, כשבמקביל הנציבות מבצעת בחינה של הנושא מול משרד ראש הממשלה ואגף השכר במשרד האוצר, על מנת למצוא פתרון קבע להעסקתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully