וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציוני הבגרות הורדו לכ-40 אלף תלמידים, על בסיס הישגי העבר שלהם

במהלך דיון בוועדת החינוך של הכנסת חשפה בכירה במשרד החינוך את הנוסחה שבה השתמשו כדי לנרמל את ציוני הבגרויות. במשרד שקללו ציוני התלמיד וציוני בית הספר, במקרים שבהם הציונים היו חריגים מהמצופה. יו"ר הוועדה וכמה מהח"כים דרשו מהמשרד לבחון מחדש את המהלך

תלמידים שלא ייבחנו בגלל הקורונה ייגשו למועד מיוחד באוגוסט/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

ציוני בחינות הבגרות של כמעט 40 אלף תלמידים הורדו, במסגרת נרמול ציוני הבגרות - כך נחשף היום (שני) במהלך דיון של ועדת החינוך בכנסת. מנהלת אגף החינוך העל יסודי במשרד החינוך, דסי באר, אמרה בוועדה כי נוסחת המשרד לנרמול ציוני הבגרויות נעשתה על בסיס שקלול אישי של ציוני התלמיד וציוני בית הספר, במקרים שבהם הציונים היו חריגים מהמצופה. במהלך הדיון קרא יו"ר הוועדה רם שפע למשרד החינוך לבדוק שוב את ציוני התלמידים שנפגעו מהמהלך.

הוועדה דנה בהורדת ציוני הבגרות שמשרד החינוך ביצע אצל תלמידים שהראו שיפור חריג מהמצופה, במסגרת נרמול ציוני הבגרות. השיפור החריג בציוני הבגרויות מגיע ברקע משבר הקורונה, שבגינו בוטלו רבות מהבחינות ולכן קבע משרד החינוך שורת הקלות. "אם נמצא שיש בתי ספר שחושבים שהנוסחה הופעלה לא כדין, הבטחנו שתינתן להם אפשרות ערעור", הבהירה בארי.

מנהלת אגף החינוך העל יסודי במשרד החינוך הוסיפה כי בשלב הראשון, הנוסחה איתרה בתי ספר שבמקצועות מסוימים היתה חריגה מובהקת סטטיסטית בציונים. בשלב השני, שנבנה במיוחד לתקופת הקורונה, רק עבור בתי הספר שאותרו בהם חריגות, נבנה פרופיל הישגים עבור כל אחד מהתלמידים לפי ציוני בגרויות ממועדים קודמים, ובהתאם לכך שונה הציון שלו.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
"הבטחנו שתינתן אפשרות ערעור". תלמידים בבי"ס תיכון בפ"ת/ראובן קסטרו

לדבריה, השלב השלישי הוא לאפשר לתלמיד שחושב שנעשה לו עוול לערער. "נסתכל על כל ערעור וערעור", הבהירה בארי. "אנחנו מכירים ביכולת של התלמידים להשתפר. הרבה תלמידים השתפרו במועד האחרון, ויש תלמידים שהשקלול העלה להם את הציון". דויד גל, מנהל אגף בחינות במשרד החינוך, הסביר את פילוח הנתונים בבחינות הקיץ. לדבריו, כ-400 אלף ציונים פנימיים נבדקו, מתוכם הורדו כ-36 אלף ציונים, וכ-5,500 ציונים הועלו.

עוד בוואלה!

משרד החינוך: התגלו פערים בציוני הבגרויות אך לא יינתן פקטור שלילי

לכתבה המלאה

מנגד, טען ח"כ מאיר כהן כי "מעולם לא נעשה שקלול אישי לתלמיד, מעולם לא אמרו לתלמיד: אנחנו מורידים לך מ-80 ל-70. משרד החינוך אמר בעבר למורה שהוא נתן ציונים גבוהים מדי, אבל לא לתלמידים". ח"כ כהן הוסיף בזעם: "תלמיד לא יכול להשתפר? את יודעת כמה תלמידים התקדמו במהלך כיתה י"ב? מאיפה לקחתם את הזכות הזאת להוריד להם ציון על סמך עליה חריגה בציון?".

יו"ר הוועדה ח"כ שפע, סיכם כי "לפי כל מה שנאמר פה, כל ההכחשות בעניין הורדות הציונים הן לא נכונות. גם שר החינוך אמר במליאה שההחלטה על שינוי ציוני הבגרות התקבלה לא בזמן כהונתו, ושהוא ידאג שזה לא יקרה בעתיד". הוא הוסיף כי "אני מבין עכשיו שאתם ממשיכים, ושתלמידים שנפגעו בקיץ הקודם יפגעו שוב".

מאיר כהן במהלך כינוס ועדת העבודה והרווחה. הדס פרוש / Flash90, פלאש 90
"מעולם לא אמרו לתלמיד: אנחנו מורידים לך ציון". ח"כ כהן/פלאש 90, הדס פרוש / Flash90

ח"כ שפע קרא למשרד לעשות בדיקה חוזרת לציוני אותם התלמידים. "הטלתם כתם על אותם תלמידים ותלמידות שעבדו קשה כדי לשפר את ציוניהם, אתם חייבים לבדוק מחדש, לקחת אחריות ולהגיד טעינו". הח"כים שפע, כהן ופרומן אף דרשו ממשרד החינוך להצהיר שהנוסחה לא תופעל במבחנים הבאים, אך בארי לא עשתה זאת.

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, התייחס לשינוי מתווה בחינות הבגרות כפי שהציע יו"ר הוועדה שפע, ואמר כי "צריך לשבת ולדון ולהתייחס לכל הנקודות שהועלו. אי אפשר לקבל החלטות על רגל אחר". הוא הוסיף כי "אני מסכים לחפש דרכים טובות יותר ויעילות יותר, ומוכן להשתתף בדיונים על בחינות הבגרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully