וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות מצפית: "היה פיצוץ, גשם וצעקות. רק אחר כך הבנו את גודל האסון"

23.11.2020 / 17:34

שלב ההוכחות במשפט הנאשמים בהמתה בקלות דעת של עשרה מחניכי מכינת בני ציון, המדריך ברדיצ'ב והמנהל כהן, נפתח בביהמ"ש המחוזי בבאר שבע. במהלכו, תיאר אחד מהנערים את התפתחות האירועים שלב אחר שלב. "להגיד שידעתי מה זה שיטפון ומה ההשלכות הנוראיות שלו? לא ידעתי"

בווידאו: שלב ההוכחות במשפט אסון צפית/עריכה: טל רזניק

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נפתח היום (שני) שלב ההוכחות במשפט הנאשמים באסון נחל צפית, המדריך אביב ברדיצ'ב ומנהל מכינת בני ציון יובל כאהן. השניים מואשמים בהמתה בקלות דעת בעקבות מעורבותם באסון שהתרחש ב-2018, בו נהרגו עשרה מחניכי המכינה.

בדיון עלה להעיד אחד מהמועמדים למכינה שנכח באירוע, יהב כהן בן ה-20, וסיפר כי הגשם החל לטפטף מיד עם כניסתם לנחל. "אמרו שבסביבות השעה 12 צריך להתחיל טפטוף, שזה מתוכנן ומודעים לזה ושהכול בסדר. שבסביבות השעה שלוש הגשם צריך להתחזק ואנחנו אמורים לסיים את המסלול לפני, ומי שרוצה יכול לעטוף את התיק בניילון", אמר. "התחיל טפטוף קל. בהתחלה לפחות. איך שנכנסו לנחל האבן התחילה להחליק".

"מטפטוף קל זה הפך לגשם. התוואי התחיל להיות ממש מחליק וזה הלך והצטמצם. אתה נכנס לתוך נחל ושני קירות הולכים לסגור עליך, וזה נהיה גבוה וצר. אי אפשר לעבור כקבוצה", המשיך. "נוצרו פערים בין אנשים בצעידה. אני הייתי יחסית בין הראשונים".

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
עשרת ההרוגים באסון נחל צפית/מערכת וואלה! NEWS, --

החניך תיאר את הרגע שבו הטיול הפך לאסון. "הכול קורה מהר. אני שומע רעש של פיצוץ מאוד חזק, האדמה מתחילה לרעוד. הגשם נהפך לגשם זלעפות. אני שומע צעקות מבולבלות", סיפר. החינך הצליח לבסוף לטפס ולהגיע למקום בטוח, יחד עם כמה נוספים, והתקשר לדווח למשטרה. "רק אחרי כמה שעות מבינים את גודל האירוע והאסון".

במהלך הדיון, השופט שאל מי היה נוכח בשיחה שבה הוחלט על שינוי מסלול הטיול בעקבות החשש משיטפונות. "אני לא חושב שקיבלנו החלטות שם, ההחלטות היו למעלה. בראש צוות הגיוס עמד אביב (ברדיצ'ב - י"י). הוא היה הדמות הבכירה בשטח", טען כהן.

כהן הבהיר שלחניכים לא הייתה השפעה על קבלת ההחלטה. "לפי דעתי לא היינו נוכחים בהתייעצות האמיתית. אני לא יודע להגיד אם באמת התייעצו איתנו או לא", אמר. "כמה דקות לפני הכניסה לנחל שאלנו מה עם הגשם ואמרו לנו שהכל בסדר. הורידו לנו ספקות. התחושה שלנו הייתה בטוחה".

עו"ד ציון אמיר, המייצג את הנאשם ברדיצ'ב, הקריא לכהן עדות קודמת שלו באחת החקירות, לפיה הגשם התחיל רק 15 דקות מרגע הכניסה לנחל. לאחר שהחניך לא היה מוכן להודות שאמר את זה או להתייחס מבלי לראות את המסמך המלא, עורך הדין השיב: "אתה לא תטמטם אותי!".

יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
"אמרו שמודעים לגשם ושהכול בסדר". יובל כאהן/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק
המדריך, אביב ברדיצ'ב והמדריכה שנחקרו לאחר אסון השיטפון. --, מערכת וואלה! NEWS
מואשם בהמתה בקלות דעת. אביב ברדיצ'ב/מערכת וואלה! NEWS, --

לפי כתב האישום, זמן קצר לפני שבני הנוער נקלעו לשיטפון, ברדיצ'ב קיבל התרעה ממוקדת, כך לפי כתב האישום, על גשם שהחל לרדת באגן הניקוז בנחל צפית אל עבר ים המלח. במקום להפסיק את הטיול לאלתר, הוא הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל. גם ראש המכינה כאהן, שקיבל אף הוא מידע בזמן אמת על הגשם באגן הניקוז, אך הוא לא עשה דבר על מנת להפסיקו. באסון נספו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully