וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימותים עברו לרשת: המחאה והקורונה הביאו לגל תלונות על "שיימינג" של שוטרים

עודכן לאחרונה: 26.11.2020 / 18:28

במקביל לשלל גורמים שהגבירו את החיכוך עם הציבור, ובחסות מערך שבראשו עומד "קצין השיימינג" של המשטרה, מספר התלונות שהגישו שוטרים על ביוש ברשת כמעט הכפיל עצמו בתוך שנתיים, ועומד על יותר מ-300 מקרים בשנה. בנוסף, המשטרה ביקשה להסיר כ-80 פרסומים מהרשת בשנה שעברה

בווידאו: תיעוד של אזרחים מקללים שוטרים/מתוך רשתות חברתיות

רב פקד ליאור צדוק, ראש תחום אלימות נגד שוטרים ברשת, זכה לכינוי "קצין השיימינג" של משטרת ישראל. בשנתיים האחרונות, הוא אומר, חל זינוק משמעותי במספר התלונות והתביעות האזרחיות של שוטרים נגד אזרחים בגין ביוש והוצאת דיבה ברשת.

"בשנת 2017 קיבלנו 118 תלונות של שוטרים, ב-2018 זה עלה ל-129 תלונות. בשנת 2019 חל זינוק ומספר תלונות השוטרים לקצין השיימינג הגיע ל-324 תלונות. השנה עד סוף חודש אוקטובר קיבלנו 324 פניות ונראה שעד סוף השנה המספר הזה עוד יעלה", מספר צדוק.

בנוסף, לדבריו, המשטרה ביקשה השנה ממשרד המשפטים להסיר 84 בקשות להסרת תכנים מהרשת, וכ-40 מתוכם אכן הוסרו. לוואלה! NEWS נודע כי בעקבות התלונות הוקמה ועדה שתבחן מקרי שיימינג חריגים ותעניק סיוע כלכלי לשוטרים שנפגעו.

שיימינג כנגד שוטרים 22 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
"עד סוף השנה מספר התלונות עוד יעלה". שיימינג נגד שוטרת ברשת/אתר רשמי, -

הקורונה והמשבר הפוליטי רק העלו את החיכוך בין אזרחים לשוטרים, אך ראשיתו של התהליך אירעה כבר בדצמבר 2016. אז, לאחר שתת-ניצב אפרים ברכה שם קץ לחייו, מינה המפכ"ל דאז רוני אלשיך ועדה משטרתית שתבדוק איך אפשר לתת מענה לפרסומים ברשת שמשמיצים שוטרים ומוציאים את דיבתם. בעבר המשטרה לא הייתה מתערבת בכך, והשוטרים היו נאלצים להתמודד עם הנושא בעצמם. "לא ידעו איך לטפל בזה", מספר צדוק.

כיום, מערך משטרתי שלם פועל כדי לסייע במקרים כאלה. "אנחנו מבקשים מהשוטרים ליצור איתנו קשר. בכל מחוז יש רפרנט שיימינג שנותן מענה ומציף אליי את הדברים, אנחנו שמונה קצינין שמטפלים בנושא. אני מקבל את הפרסום שהשוטר מלין עליו, בודק היטב האם יש בסיס לעבירה פלילית. אם כן, אני מנחה את השוטר להגיש תלונה באחת מתחנות המשטרה ועוקב אחרי הטיפול בתיק. המטרה היא לתת גיבוי ומענה לשוטרים שחווים את זה", מספר צדוק.

הוא מודה כי לעתים יש גם פניות לא מוצדקות שמגיעות מצד שוטרים. "פנה אליי שוטר שטען שמישהי פרסמה פוסט בפייסבוק על כך שהוא נתן לה דוח לא מוצדק בחוף הים, והיא אפילו קיללה את השוטר בפוסט אבל לא כתבה את שמו", הוא מספר. "הסברתי לשוטר שאין כאן שיימינג ושאין עבירה. גם אם נכתבים דברים מכוערים, לא תמיד הם מהווים עבירה פלילית, ואני כאן בשביל לבחון כל תלונה של שוטר. בכל מקרה אני מיידע את השוטר שיש לו את הזכות המלאה לפנות לעו"ד ולהגיש תביעה אזרחית".

שיימינג כנגד שוטרים 22 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
"לא ידעו איך לטפל בזה", ציוץ נגד שוטר בטוויטר/אתר רשמי, -

בין הפוסטים שהוסרו, נמצא פוסט שהעלתה משפחתו של סלומון טקה, בו פרסמו את תמונתו של השוטר שירה בבנם וכינו אותו "רוצח". לדברי צדוק, "יש פרסומים שמהם עולה חשש ממשי לחייו של השוטר, כאשר יש מקרים בהם אזרח גם מפרסם את כתובת המגורים של השוטר. במקרה של השוטר שירה בטקה, הוא עדיין מאוים ורק החודש הגיש עוד תלונות במשטרה על כך שמפרסמים את פרטיו בניגוד לצו איסור פרסום".

הוא הוסיף הסגרת פרטים אישיים עלולה להביא לפגיעה בשוטרים. "אין בעיה להעביר ביקורת על עבודת המשטרה ועל עבודת שוטר באופן ספציפי, אבל כשאזרח מחליט לנקום בשוטר באמצעות הרשת, לפרסם את כתובת המגורים שלו ולפגוע בו באופן אישי, הוא צריך לקחת בחשבון שיש במעשה הזה גם עברה פלילית והוא חשוף לתביעה", הבהיר צדוק.

"היו לנו גם מקרים של שוטרים מהמגזר הערבי שהצטלמו בהר הבית ואז התחיל שטף של תגובות אליהם כמו 'בוגד' ושצריך 'להגיע אליו הביתה'. אפילו הוקמו דפי פייסבוק ייעודיים שקוראים לאנשים לפגוע בהם", הוסיף. "במקרים כאלו אנחנו מערבים את מחלקת הסייבר ומאתרים את אותם האנשים שפתחו את הדפים האלה. לנו אין סמכות להסיר תכנים מהרשת. זה נעשה באמצעות פניה שלנו דרך מחלקת הסייבר במשרד המשפטים".

"רוצה קריירה מבטיחה? בואי תשכבי איתנו"

מקרה אחר הוא זה של נורית (שם בדוי), שוטרת תנועה ותיקה בדרום, שרגילה לקבל הערות מכוערות מנהגים - אך מקרה אחד עבר את הגבול לחלוטין מבחינתה. "עצרתי לבדיקה נהג משאית כבדה, שנסע ללא חגורת בטיחות. במקביל הבחנתי שהשמשה הקדמית של המשאית סדוקה, מה שאילץ אותי לבצע הורדה שלו מהכביש", סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS.

"לאחר מכן הוא העלה פוסט בקבוצה של נהגי משאיות בישראל. מתברר שהוא צילם אותי בווידאו מבלי ששמתי לב וכתב שם: היא ממורמרת מינית, שרמוטה ועוד מילים משפילות שאני לא רוצה לחזור עליהן. אחד מהחברים שלח לי את הפוסט הזה, הייתי בהלם", אמרה נורית, שסיפרה שהרגישה מושפלת.

הפיצוי שקיבלה שוטרת בעקבות שיימינג 22 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
"הרגשתי מושפלת". הפיצוי שקיבלה השוטרת/אתר רשמי, -

לדבריה, היא הגישה תלונה במשטרה נגד הנהג. "תיק החקירה נמצא בפרקליטות להכרעה אם להגיש כתב אישום. במקביל הגשתי תביעה אזרחית נגד אותו נהג וזכיתי ב-25 אלף שקלים. קצין השיימינג ליווה אותי בכל התהליך".

בפוסט נוסף שהורד מהרשת לבקשת המשטרה, הופיעה תמונת של שוטרת לצד הכיתוב: "רוצה קריירה מבטיחה? בואי תשכבי איתנו".

תוכן כנגד שוטר שהוסר מהרשת 
23 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
פוסט שיימינג נגד שוטרת שהוסר מהרשת/אתר רשמי, -

בעקבות התלונות של השוטרים, כך נודע לוואלה! NEWS, הוקמה בימים האחרונים ועדה חדשה בראשות סגן מפכ"ל המשטרה ובהשתתפות היועץ המשפטי של המשטרה, קצין השיימינג, קצין חקירות ארצי ונציג משאבי אנוש. הוועדה תתכנס אחת לחודש ותבחן מקרי שיימינג מובהקים וחריגים שחוו שוטרים על רקע ביצוע תפקידם ותעניק סיוע כלכלי לשוטרים שנפגעו. הסיוע נועד לשמש את אותם שוטרים בין היתר למימון עורך דין לתביעה אזרחית נגד אזרחים.

הוועדה התכנסה לראשונה וכבר החליטה להעניק סיוע כספי של כמה אלפי שקלים במימון של "קרנות השוטרים", לשלושה שוטרים שחוו שיימינג, כשפרטיהם האישיים ותמונתם הופצו ברשת בליווי פוסטים הקוראים לפגוע בהם, והגישו בקשה לוועדה לסיוע כספי. "לא כל בקשה לסיוע תאושר", הדגישו במשטרה, "נדון באותם מקרים שבהם נגרם נזק משמעותי לשוטר בעקבות השיימינג. המשטרה מעלה הילוך בגיבוי ובליווי של שוטרים שנפגעו על רקע ביצוע תפקידם במטרה להיאבק בתופעה הפסולה הזאת".

עימותים עם שוטרים בפהגנה בבלפור, ירושלים - 25 לאוקטובר 2020. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
המחאה הגבירה את התופעה. שוטר ומפגינה בירושלים/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

גורמים במשטרה הסבירו בשיחה עם וואלה! NEWS כי במשטרה שמים דגש על הנזק וההשלכות לשוטר שחווה שיימינג ברשת, ויסייעו כלכלית במקרים שעלולים לפגוע בביטחונו האישי. "לדוגמה, שוטר שמפרסמים את כתובתו האישית ומפיצים את תמונתו ברשת עם קריאות לפגוע בו. אנחנו לא נקבל שיימינג והכפשות על שוטרים שמבצעים את תפקידם כחוק. מדובר בתאוות נקם", אמרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully