וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סוף לעידן הנסיגה": התכנית של בריטניה לשוב להיות מעצמה צבאית

עודכן לאחרונה: 21.11.2020 / 14:36

ג'ונסון הכריז כי הצבא, שעבר קיצוצים קשים בשנים האחרונות, יקבל תוספת של 16.5 מיליארד ליש"ט ב-4 השנים הקרובות חרף מגיפת הקורונה. על הפרק: הקמת פיקודי סייבר וחלל, שיקום מעמד הצי וחיזוק הברית עם ממשל ביידן. "המצב בעולם הוא המסוכן ביותר מאז המלחמה הקרה"

בווידאו: ג'ונסון מכריז על הרחבת תקציב הביטחון/צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הציג תקציב צבאי חדש, הגדול ביותר מאז תום המלחמה הקרה, כהכנה לקראת עתידה של הממלכה מחוץ לאיחוד האירופי.

בעת הצגת התכנית אתמול, הבטיח ג'ונסון "לשים קץ לעידן הנסיגה" עם תוספת תקציבית של 16.5 מיליארד ליש"ט בארבע השנים הקרובות. ההכרזה התקבלה בברכה על ידי הממשל האמריקני הנוכחי של דונלד טראמפ, במקביל לביסוס היחסים בין ג'ונסון לנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

לפי דיווחים בממלכה, בשל המשבר הכלכלי של מגיפת הקורונה, הממשלה השמרנית מתכננת להשתמש בתקציבים המיועדים לפי חוק לסיוע זר עבור העדפות אחרות. ג'ונסון, שהכחיש זאת, אמר כי הזרמת הכספים נועדה לענות על צרכי ביטחון חדשים כמו החלל והסייבר, ולהפגין את "המחויבות שלנו לנאט"ו, לברית הטרנס-אטלנטית ולביטחון של חברינו ובעלי בריתנו ברחבי העולם".

הוא הסביר בשיחת וידאו עם הפרלמנט, בעודו מבודד בדאונינג 10 אחרי שנחשף לחולה קורונה, כי הוא עושה זאת חרף המגיפה והדרישות הכלכליות האחרות, "מפני שההגנה של הממלכה והביטחון של אזרחי בריטניה חייבים להיות בראש סדר העדיפויות". לדברי ג'ונסון, "המצב הבינלאומי כיום הוא מסוכן ותחרותי יותר מאשר בכל תקופה מאז המלחמה הקרה".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בוחן מל"ט עם מפקדים בצבא, 19 בספטמבר 2019. רויטרס
התקציב הצבאי הגדול ביותר מאז תום המלחמה הקרה. ג'ונסון עם מפקדים בצבא/רויטרס

ג'ונסון אמר כי תקציב ההגנה החדש יהווה 2.2% מהתמ"ג - מעבר לרף שהציבה ארצות הברית לחברות נאט"ו ויותר מכל מדינה אירופית אחרת. הוא תיאר זאת כ"הזדמנות שלנו לסיים את עידן הנסיגה". ראש הממשלה החריג את תקציב ההגנה מהקיצוצים שאותם מתכנן להציג בשבוע הבא שר האוצר, רישי סונאק, ששפך יותר מ-200 מיליארד ליש"ט כדי להציל את הכלכלה במהלך שנת הקורונה.

התכנית מתפרשת גם בתור מסר מחושב לממשל החדש של ביידן, אחרי שג'ונסון כבר שם במרכז מדיניות השיקום מהמגיפה את סוגיית משבר האקלים. ראש הממשלה הבריטי מנסה לשמור על יחסים קרובים עם ארצות הברית גם ביום שאחרי דונלד טראמפ, צורך שגבר משמעותית אחרי הברקזיט.

"לאיזו מדינה אירופית יש גם את הפוטנציאל להקרין עוצמה צבאית וגם היסטוריה התומכת בהנהגת ארצות הברית?", כתב פול גודמן, חבר פרלמנט שמרני לשעבר וכיום עורך בלוג פוליטי. "לצרפת יש את הדבר הראשון, אבל לא את השני, לגרמניה יש את השני, ולא את הראשון. רק בריטניה עונה על שני הסעיפים".

בלייבור, מפלגת האופוזיציה המרכזית, אמרו כי הגדלת תקציב ההגנה הייתה צריכה לקרות לפני זמן רב, לאור הקיצוצים שהעבירה הממשלה השמרנית. במסגרתם, צומצם סדר הגודל של הצבא בכרבע לאורך העשור האחרון.

נושאת המטוסים הבריטית המלכה אליזבת, אוגוסט 2017. רויטרס
מסר מחושב לממשל החדש של ביידן. נושאת המטוסים הבריטית "המלכה אליזבת"/רויטרס

במהלך הצגת התכנית, הכריז ג'ונסון על הקמת סוכנות חדשה שתוקדש למודיעין מלאכותי, כוח סייבר לאומי ופיקוד חלל, שאמור לערוך את השיגור הראשון שלו עד 2022. הכוח דומה לזה שהקים טראמפ והוא אמור להגן על הלוויינים הבריטים, שלהם יש תפקיד קריטי בחיים המודרניים, מהגנה ועד תקשורת.

הוא ציין כי כני השיגור יוצבו בסקוטלנד, שבה גם ייבנו רוב הספינות החדשות של הצי. ראש הממשלה השמרני פועל נגד הקמפיין המחודש של תומכי העצמאות הסקוטים, והבטיח כי התכנית החדשה תיצור מאות אלפי משרות חדשות בתעשיות הביטחוניות על מנת לשכנע את הסקוטים כי עתידם יהיה טוב יותר עם המשך האיחוד הבריטי.

הוא אמר כי הספינות וכלי השיט החדשים שייבנו "ישיבו לבריטניה את מעמדה ככוח הימי החזק ביותר באירופה",

מעצמה צבאית, אך מדרג ביניים

שדרוג הצבא הבריטי מגיע בזמנים מכריעים עבור בריטניה. אחרי שעזבה רשמית את האיחוד האירופי בינואר, תקופת המעבר בת 11 החודשים תיגמר בסוף השנה והממלכה תחל בעידן חדש ביחסי הסחר והדיפלומטיה הבינלאומיים. היא תנסה להראות שחרף הפרישה מהאיחוד האירופי, היא עדיין כוח בינלאומי שיש להתחשב בו.

בינואר, ביידן אמור להיכנס לבית הלבן, ובעלי בריתה של ארצות הברית מקווים שנשיאותו תבשר על תקופה יציבה יותר מבחינת נאט"ו, אחרי ארבעת השנים הסוערות של טראמפ.

התכנית הבריטית זכתה לשבחים גם מצד שר ההגנה בפועל של ארצות הברית, כריסטופר מילר. "בריטניה היא בעלת בריתנו החזקה והמסורה ביותר, והגדלת התקציב מצביעה על המחויבות שלה לנאט"ו ולביטחון המשותף שלנו", הוא מסר בהצהרה. "עם התוספת הזאת, צבא בריטניה ימשיך להיות אחד מהכוח הלוחמים המשובחים ביותר בעולם".

בריטניה הייתה בעלת הברית המרכזית של ארצות הברית במלחמותיה באפגניסטן ובעיראק, ויחד עם צרפת הייתה הכוח הצבאי המרכזי באיחוד האירופי.

מלקולם צ'אלמרס, מהמכון ללימודי הגנה וביטחון של השירותים המאוחדים המלכותיים, אמר כי התקציב החדש יאפשר לבריטניה לשמור על מעמדה כמעצמה צבאית מדרג ביניים, בשורה אחת עם מדינות כמו צרפת, גרמניה ויפן, אך הרבה מאחורי ארצות הברית וסין.

"הממשלה מנסה להגיד כי זה שעשינו ברקזיט לא אומר שאנחנו לא בעלי ברית חזקים כפי שהיינו במשך עשורים", אמר לרויטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully