וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך ל"אילתוס" עוצרים לבדיקת קורונה, ורק מקווים שלא לחזור לאחור

20.11.2020 / 15:57

מעטפת הפיקוח מחוץ לעיר מתנהלת ביעילות, המסעדנים מוצאים פתרונות יצירתיים ועובדי המלונות בעיקר שמחים על החזרה לעבודה סדירה. העיר הדרומית, שהמגיפה פגעה קשות בכלכלתה, מתעוררת לחיים עם ההכרזה עליה כאי-תיירות, וחרדה ממכה נוספת שממנה אולי כבר לא תקום

בווידאו: עם בדיקות קורונה והגבלות - אילת נפתחת לנופשים/צילום: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק

אחרי שהמגיפה השביתה חלקים נרחבים ממנה, אילת מנסה לחזור לחיים, עם ההכרזה עליה כאי-תיירות שרשאי לפעול חרף הגבלות הקורונה. פקקים לא נראו אתמול בכניסה לעיר וגם לא אלפי תיירים במסעדות ובמרכזי הקניות, אבל נציגי הקבלה בבתי המלון הרגישו בכל זאת מעט עומס, והנופשים חוזרים אט-אט לעיר עם שיעור האבטלה הגדול ביותר בארץ. התחושה מעורבת: בעלי העסקים ומנהלי בתי המלון רואים קרן אור בקצה המנהרה, אך חוששים שסגר נוסף שיגרום לקריסה כלכלית טוטאלית.

כבר בשעות הבוקר המוקדמות הצליחו צוותי בית החולים שיבא להעמיד עמדת בידוק לעובדים והספקים שהיו בדרכם לאילת, ואנשי פיקוד העורף פיקחו על הבדיקות המהירות של חברת סופיה. בסך הכול, למעלה מ-300 תושבי האזור הספיקו עד שעות הצהריים לעבור את הבדיקה, וכאלף בסך הכל לאורך היום. התהליך היה מסודר מאוד ומהיר באופן יחסי, והסדר נשמר גם למרות חבלי לידה לא-פשוטים שנלוו לכך: בבוקר, ההמתנה לתוצאות הייתה ארוכה מ-20 דקות בגלל תקלה בחשמל במעבדה.

מרכז המשלחת מטעם בית החולים שיבא בתל השומר, עמית גוטקינד, סבור כי הבדיקות המהירות יהיו הצלחה גדולה. "יש לנו בעצם מטרה אחת: לעזור לעיר אילת להיפתח, לחזור לשגרה. אנחנו רואים בזה משימה לאומית", אומר גוטקינד, ומבהיר: "המתחם יהיה פתוח 24 שעות, ואנחנו פה לחזק את התושבים. יש פה שלוש תחנות רישום, דיגום ומעבדה, ואנחנו מסוגלים תוך 20 דקות לתת תשובה. הבדיקה היא אמינה ועברה אישורים של משרד הבריאות. הם יתנו מענה מצוין לתושבי אילת".

תחילת הפעילות של אילת כאי ירוק | מתחם קורונה  ביטבתה 19 בנובמבר 2020. שי מכלוף
"הם יתנו מענה מצוין לתושבי אילת". מתחם קורונה ביטבתה/שי מכלוף
יותר מ-300 תושבי האזור הספיקו עד שעות הצהריים לעבור את הבדיקה. הסדר נשמר גם למרות חבלי הלידה הלא-פשוטים

אפרת סגל, תושבת קיבוץ יטבתה, הגיע לבדיקה כבר בשעות הבוקר המוקדמות, עניין קצת "מעיק", לדבריה. הסיבה להגעתה היא בדיקה רפואית שהיא צריכה לעבור באילת. "הפרוצדורה מורכבת, אבל חייבים לעשות זאת", היא מודה.

גולן בוהדנה הגיע אף הוא מוקדם לבדיקה המהירה, מתוך חשש שיתפתח שם תור בהמשך היום. "הבדיקה מהירה וזה טוב, השאלה היא מה יהיה בהמשך", הוא אומר, "כל שבוע אני אצטרך לבוא לפה - בסופו של דבר זה מעיק, אבל עדיף שכולם יעשו את הבדיקות. בשביל השקט של תושבי אילת".

אחרי שעוברים את הבדיקות הראשונות בדרך לאילת מגיעים למחסום, ועשרות מטרים לפניו כבר מזהים את הסדרנים, המאבטחים והפקחים. כעשרים מהם מוצבים במקום, ועוצרים כל רכב שמגיע. "לא עובר אותנו רכב אחד מבלי שנבדוק את כל הנוסעים", הם אומרים. הם מצליחים - מבלי ליצור פקקים בכניסה לעיר - לתפוס גם כאלה שלא הגיעו עם תוצאות הבדיקות המבוקשות. לדבריהם, "היו עשרות כאלה בימים האחרונים שלא נכנסו לעיר אילת, וסובבנו אותם". לצידם מוצבים שוטרים, שרק משקיפים מהצד ורק במקרה של הפרת סדר נכנסים לתמונה.

כמו אי ביוון

"אילתוס", קוראים הנופשים בעיר לאי הירוק החדש. "זה כמו אי ביוון", אומרת רחל, נופשת שהגיעה ממרכז הארץ, "הגיע הזמן שננפוש באילת, עכשיו אנחנו מרגישים בטוחים לחלוטין".

בכניסה לעיר ניצבת אחת המסעדות הוותיקות בה, "Papi", אל גאוצ'ו בעבר. יונתן שחר, הבעלים של המקום, חיכה לרגע הזה זמן רב. הוא שכר שוב את העובדים, ניקה, סידר, אבל גם הוא מבין שהדרך לשגרה עוד ארוכה. בגלל המגבלות שאוסרות עליו לפתוח את החלל הסגור במסעדה, הוא מצא פתרון יצירתי בדמות שלושה מתחמים חיצוניים שפתח בסמוך למסעדה, שאחד מהם שימש בעבר מועדון לילה.

"בסגר השני לא עבדנו חודשיים, התחלנו את הפתיחה מחדש. זה כמו לעלות לכיתה ב' אחרי שעלינו אחרי הסגר הראשון לכיתה א'. יש התרגשות", מספר שחר. ההתרגשות אכן ניכרת בו ובעובדי המסעדה לרגל הפתיחה המחודשת. "הנזק הכלכלי שלנו עצום. המסעדנים היו בקשיים, והאי הירוק זה מתנה: חוזרים לעבודה ונקווה שהתיירים יבואו. הפסדנו הרבה כסף בתקופה האחרונה, היום הצבע יחזור לעיניים ויהיה כיף חיים באילת ובמסעדה", הוא בטוח.

תחילת הפעילות של אילת כאי ירוק | נופש בעיר 19 בנובמבר 2020. שי מכלוף
"פתיחת המסעדות - קרן אור". מור, בעלי מסעדות "הג'ינגר" וה"פאגו פאגו"/שי מכלוף
"אנחנו נאלצים לפתוח בחוץ, וחדרי אוכל במלונות פתוחים בחללים סגורים, צריך לשנות את זה"

רונן מור, הבעלים של מסעדות "הג'ינגר" וה"פאגו פאגו" הפך לפה עבור כל הקולגות שלו באילת, ובתקופת הסגר הוא שימש יו"ר העמותה לקידום המסעדות והברים בעיר. השבוע גם הוא קנה שולחנות וכיסאות חדשים כדי להציבם בחוץ, בשטח ציבורי באזור עיריית אילת. גם הוא טוען שהמתווה לא מושלם, אבל לפחות מקנה סיכוי לעתיד טוב יותר אחרי הכאוס הכלכלי שעבר על העיר.

"אנחנו מתרגשים", הוא אומר. "עצם העובדה שהמסעדות נפתחות - מדובר בקרן אור. העיר חוזרת לחיים, בתי המלון מדווחים על תפוסה מלאה בסוף השבוע. יש מסעדות שעדיין לא פתחו, כי עדיין לא עשו את ההכנות ויש כאלה שגם לא יפתחו בגלל בעיות כלכליות. אנחנו נתפרס על המדרכה - זה קשה, אבל אנחנו המסעדנים ממציאים את עצמנו מחדש". עם זאת, הוא מאוכזב מכך שבתי המלון נהנים מהקלות שהמסעדות אינן זוכות להן: "אנחנו נאלצים לפתוח בחוץ, וחדרי אוכל במלונות פתוחים בחללים סגורים, צריך לשנות את זה", הוא אומר.

הוא מסכם דבריו באופטימיות מהולה בחשש. "הייתה קטסטרופה באילת מבחינת כלכלית, זה (המתווה - י"י) נותן אפשרות להתניע מחדש, זה נפלא. אם יסגרו אותנו שוב זה יהיה נזק שרבים לא יתאוששו ממנו".

להרגיש שוב אוויר

מלון רויאל גארדן נפתח אתמול בבוקר, ורק חצי מהמלון מלא נכון לזמן כתיבת שורות אלה. עם זאת, מנהלי המלון סבורים כי כבר בשבוע הבא התפוסה תהיה מלאה. בין האורחים נמצאת ורדה צווילינג מרעננה, שמסבירה כי בהחלט הגיעה גם מתוך מטרה לסייע לתיירות המקומית. "עשינו בדיקות קורונה ואנחנו יודעים שאילת עיר ירוקה, ושומרים על ההנחיות", היא אומרת. "אחד השיקולים הוא לעזור להניע את הכלכלה באילת וכמובן להנאה שלנו".

חלק מהנופשים בעיר דווקא מרוצים מכך שאילת עדיין לא מלאה. "אף פעם לא ראיתי את אילת ריקה כזאת", אומר ניר גיגי, שבא עם משפחתו מחיפה אל החופשה, אף שהיו לו ספקות אם אכן תצא אל הפועל. "הזמנו חדרים לפני חודשיים, ולא היינו בטוחים שזה יקרה. די רגוע, יש שמש טובה, שומרים על הכללים, כולם פה מקפידים".

במלון רויאל ביץ', לעומת זאת, אולם קבלת הפנים והקבלה מלאים כמעט, ואין חדרים פנויים. המלון נפתח כבר ביום שלישי, ובחמישי בבוקר עמדה התפוסה קרוב ל-80%. הבריכה של המלון היה מלאה בנופשים שמקפידים על ההנחיות, ושומרים על המרחק. ככלל, כולם במלונות מבינים שתחלואה בעיר תגרום לסגירה נוספת של התיירות, וגם כאן עוברים העובדים ובודקים שההנחיות נשמרות.

תחילת הפעילות של אילת כאי ירוק | נופשים בעיר 19 בנובמבר 2020. שי מכלוף
"זה להרגיש שוב אוויר, זה חיים אחרים". מטיילים בחוף באילת/שי מכלוף

בסך הכול, יותר משהנופשים נושמים לרווחה - אלו עובדי המלונות שחזרו לעבודה שחשים כך. השהות בבית ללא עבודה וללא משכורת מלאה עקב הוצאה לחל"ת גרמם לרבים מהם למצוקה כלכלית. "מה ששילמו בחל"ת לא מספיק, ועכשיו חוזרים לעבודה הרגילה. ישבנו חודשיים בבית, לא ידעתי מה לעשות, היה ממש קשה וקשוח", מספר יצחק בלעיש, מנהל דלפק מזון ומשקאות ברויאל ביץ'. כעת, ניכר שהוא נרגש לחזור לעבודה, והחיוך כמעט לא יורד מפניו. "ההרגשה טובה. זה להרגיש שוב אוויר, זה חיים אחרים", הוא אומר.

בבתי המלון בעיר צופים שבשבוע הבא כמעט לא יהיה חדר פנוי בעיר. הנופשים, הם אומרים, יבינו מהר שאילת ירוקה ולא יחששו להגיע. "צריך לתת לעם ישראל את הזמן וזה יעשה את שלו, התיירים הישראלים מרגישים פה חופשה ירוקה ובטוחה", אומרת אתי קרחלי, סמנכ"לית משאבי אנוש ברשת ישרוטל. "2,500 תושבי אילת שעובדים במלונות ובתיירות חזרו לעבודה, אין ספק שזוהי בשורה טובה. כולם שמחים ומתרגשים מהפתיחה המחודשת, אחרי תקופה קשה לעובדים".

פתיחת מרכז ביג, אילת 20 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
"נפעל לפתוח בראש ובראשונה את מערכת החינוך". פתיחת מרכז ביג באילת, היום/אתר רשמי, -

גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, מאמין שהאבטלה העצומה שהייתה בעיר תחלוף, ואלפי המובטלים ישובו לעבודה. "אני מאוד שמח שבסיכומו של דבר ההיגיון והשכל הישר ביחד עם נחישות ודבקות במטרה, הובילו לאישור החוק ולהכרזה על אילת כ'אי ירוק'. פתיחת העיר אילת תסייע ללא ספק לכלכלת העיר ובעיקר למצב רוחם של אלפי תושבים שמצאו עצמם מובטלים חודשים ארוכים", בירך על הצעד.

לדבריו, "ככל והזמן ינקוף וככל שנוכיח את חוסננו הבריאותי בזכות מערך פעולות עירוני ובעיקר בזכות אחריות אישית ומשמעת עצמית שנדרשת מהתושבים ומהנופשים, נפעל לפתוח בראש ובראשונה את מערכת החינוך בדגש על חטיבות הביניים וגם חלקים נוספים שטרם אושרו, כל זאת כאמור לצד שמירה על חוסננו הבריאותי. אני מזמין באהבה את עם ישראל להגיע לאילת, לבלות וליהנות מיופיה של אילת, באטרקציות, במסעדות, במרכזי הקניות ובחופי הים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully