וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף האזהרות, באילת יערכו בדיקות קורונה בעייתיות: "העיר תהפוך לאדומה"

עודכן לאחרונה: 23.11.2020 / 11:29

ראש שירותי בריאות הציבור דרשה מבתי החולים לערוך דגימה נוספת למי שיצאו חיוביים בבדיקות "סופיה", מחשש ליעילותן. גורם רפואי הזהיר: "כמו הטלת מטבע". למרות זאת, בכניסה לעיר ישתמשו בבדיקה עבור התושבים. סופיה: "מכשיר שמציל חיים, אם לא מפריעים לו בתפעול לקוי"

בווידאו: נתניהו מברך על תוצאות הניסוי של מודרנה/מערכת וואלה! NEWS

בכניסות לאילת צפויים להתחיל בשימוש בבדיקות קורונה מהירות במכשיר "סופיה", אולם במשרד הבריאות מזהירים כי השימוש בו עלול להיות לא יעיל ולהוביל לתוצאות שגויות. הבדיקות, שתוצאותיהן מתקבלות תוך 15 דקות, מיועדות לתושבי העיר והאזור הנמצאים בתנועה מתמדת ממנה ואליה. למרות זאת, גורם רפואי בכיר התריע כי ההישענות על בדיקות מסוג זה, עלול להזיק לעיר ולהוביל לתחלואה גבוהה.

"זה כמו להטיל מטבע", אמר הגורם. "לא הייתי מסתמך עליו אם התוצאה מעידה על כך שנבדק מסוים שלילי לקורונה. זה יהפוך במהירות את אילת מירוקה לאדומה מתחת לרדאר".

אף שהשימוש בבדיקות בכניסות לעיר החל היום, לפני כשבועיים הגיעה לידי וואלה! NEWS מצגת שהובאה בפני משרד הבריאות ובה שלל החסרונות הגלומים בבדיקות סופיה. בין השאר נמצא כי בחולים שאינם מפתחים את תסמיני המחלה, כמו קוצר נשימה ושיעול, רגישות הבדיקה יורדת ל-59%. למרות זאת, רכש הבדיקות נמשך והן אף הועברו לשימוש ציבורי.

מחסום לבדיקת קורונה בכניסה לאילת 17 בנובמבר 2020. -, פלאש 90
"העיר תהפוך לאדומה". עמדת בדיקות בכניסה לאילת, היום/פלאש 90, -

כשבוע לאחר מכן, ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס שיגרה מכתב לבתי החולים ולקופות החולים ובו דרשה מהם שלא להתייחס לחולים שיצאו חיוביים בבדיקות המהירות כמאומתים, אלא לבצע בדיקת PSR נוספת, המוכרת כיום בציבור. בעקבות הדרישה החדשה, מרבית בתי החולים וחלק מהקופות חדלו מלהשתמש בבדיקות במכשיר סופיה, בשל יצירת כפילות בעבודת צוותי הרפואה.

הקמת עמדות בידוק מיידיות באמצעות סופיה בכניסה לאיי התיירות הירוקים באילת ובים המלח 16 בנובמבר 2020. דוברת סופיה ישראל, אתר רשמי
מרבית בתי החולים הפסיקו את השימוש. עמדת בדיקות "סופיה" בכניסה לאילת/אתר רשמי, דוברת סופיה ישראל

אדלשטיין: "אילת הייתה בגסיסה" (צילום: לע"מ)

בווידאו: אדלשטיין באילת אומר שהעיר הייתה בגסיסה ועכשיו אפשר יהיה שוב לנפוש בה/צילום: לע"מ

עד להעברת המכתב לבתי החולים, במשרד הבריאות קבעו כי ניתן להתייחס למטופלים סימפטומטיים שיצאו חיוביים בבדיקות המהירות כחולים מאומתים, אולם השליליים נדרשו לבדיקה נוספת. עם העברת מכתבה של אלרעי-פרייס, חוייבו בתי החולים והקופות בביצוע בדיקה נוספת גם לחיוביים. ההנחיה החדשה למעשה הפכה את הצורך בבדיקות סופיה למיותר, משום שהיא אמורה הייתה לסייע בהחלטה האם לאשפז את המטופל בבידוד או במחלקת קורונה או במחלקה רגילה.

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס במהלך סיור באילת 17 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
הזהירה את בתי החולים. אלרעי פרייס, לצד השר אדלשטיין, והמשנה למנכ"ל איתמר גרוטו. אילת, היום/אתר רשמי, -

לעומת בתי החולים, בקופות החולים המצב מעט שונה. מכיוון שאין צורך באשפוז, גורמים בשתיים מבין ארבע הקופות העידו כי בדיקת סופיה מאפשרת להרחיק ולבודד מטופלים שהגיעו לקופה ויצאו חיוביים, ועל כן הן עדיין משתמשות בה.

השימוש בבדיקות בעיר הדרומית צפוי להתחיל לאור ההכרזה עליה לצד ים המלח כעל "איי תיירות ירוקים", באופן המאפשר את המשך הפעלת בתי המלון למרות תקנות הקורונה. הבדיקות עצמן אינן מיועדות עבור נופשים ותיירים, אלא עבור תושבים, כדי למנוע את הצורך מביצוע בדיקת PCR מדי שבוע. כל זאת, למרות הוראותיה של ד"ר אלרעי פרייס.

מסופיה ישראל נמסר בנוגע לפרסום על יעילות הבדיקות כי מדובר ב"פיתוח טכנולוגי חשוב שכבר אושר על ידי ה-FDA ומשרד הבריאות. בכל העולם סופיה עובדת מצוין, ורק בישראל ישנם גורמים שמתקשים לקבל טכנולוגיות חדשות, מערימים קשיים וגורמים לבתי החולים והקופות להימנע משימוש בפריצת הדרך. מדובר במכשיר נייד שעובד בשירות האדם ומציל חיים יום-יום בכל העולם - אם לא מפריעים לו בתוכנות מחשב תקולות, בעודף הנחיות סותרות ובתפעול לקוי".

אדלשטיין: "אילת הייתה בגסיסה, זה יום חג"

שר הבריאות יולי אדלשטיין ערך היום סיור באילת, ובירך על פתיחת בתי המלון בעקבות אישור חוק "איי התיירות". "זה יום חג לא רק לאילת, אלא לכל אחד ואחד מאיתנו במדינת ישראל", אמר. "מעכשיו יהיה אפשרי לנפוש בעיר. "סוף סוף אזרחי ישראל יוכלו לקחת אוויר ולצאת לחופשה". הוא הוסיף כי "אילת הייתה בגסיסה, וגם בימיה הקשים היו מי שניסו לעשות עליה סיבוב".

שר הבריאות יולי אדלשטיין באילת, 17 בנובמבר 2020. ללא, צילום מסך
"צריך להיזהר ולשתף פעולה עם ההנחיות. אדלשטיין באילת, היום/צילום מסך, ללא

לדבריו, "בחודשים האחרונים במשרד הבריאות נאלצנו להגיד בעיקר מה לא. אבל כשאנחנו רואים הזדמנות להגיד מה כן - אנחנו מנצלים אותה. בשבוע האחרון אמרנו כן לעוד דברים, כמו החיסון של חברת התרופות פייזר. שלשום גם שמענו על ההתקדמות היפה של מודרנה, שאיתה מדינת ישראל חתמה עוד קודם, כשלא היה ברור מה תהיה התוצאה. למרות הבשורות הטובות, צריך להיזהר ושתף פעולה עם כל ההנחיות וכך נחיה בצל הקורונה חיים של שגרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully