וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיל של כץ וגנץ: מינוי חשב כללי תמורת מנכ"ל למשרד רה"מ החליפי

עודכן לאחרונה: 20.11.2020 / 13:53

לאחר חודשים שבהם הממשלה נמנעה מכך בשל אי-הסכמות בין הליכוד וכחול לבן, תובא בראשון שורת מינויים בכירים לאישור השרים, בהם גם יו"ר מועצת רשות שדות התעופה, שגריר ישראל באתיופיה ומנהל הרשות להשקעות. במפלגתו של גנץ עלתה ביקורת פנימית על העסקה: "כניעה לנתניהו"

בווידאו: בג"ץ דן בעתירות נגד מבנה הממשלה/צילום: לע"מ

מינוי החשב הכללי באוצר יעלה לאישור בממשלה ביום ראשון הקרוב, יחד עם עוד שורת מינויים שעוכבו בשבועות האחרונים במסגרת המשבר בין הליכוד וכחול לבן. זאת, לאחר מכתב האזהרה ששיגר אמש (חמישי) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא, והסכמות בין הליכוד וכחול לבן.

יחד עם מינוי החשב הכללי, יאושר בישיבה מינויו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, הוד בצר, וכן שלושה מינויים נוספים: יו"ר מועצת רשות שדות התעופה, מינוי של שרת התחבורה מירי רגב; שגריר ישראל באתיופיה, מינוי של שר החוץ גבי אשכנזי; ומינוי מנהל הרשות להשקעות במשרד הכלכלה של השר עמיר פרץ.

בתחילת השבוע בכחול לבן הכחישו כי הגיעו להסכמות עם הליכוד על מינויו של בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי בתמורה למינוי החשב הכללי, אך כעת שני המינויים יאושרו בממשלה. מינוי מנכ"ל משרד המשפטים, שמעוכב מזה חודשים, לא נמצא על סדר היום של הממשלה, למרות הצו על תנאי שהוציא בג"ץ השבוע.

אי המינוי של מועמדו של ניסנקורן למנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד שימי בראון, מגיע ברגע מתיחות גדולה בין שר המשפטים לבין יו"ר מפלגתו, סביב הוויכוח על המשך מדיניות המפלגה בנוגע לישיבה בממשלה. גנץ קידם במסגרת העסקה, כאמור, מינויים במשרדי החוץ והכלכלה בראשותם של אשכנזי ופרץ, עמיתיו הבכירים האחרים בקואליציה. יצוין כי מינוי מנכ"ל למשרדו של ניסנקורן נחשב לבעייתי ושנוי במחלוקת מבחינת הליכוד, ולכן היה קשה יותר לקדם אותו.

רוני חזקיהו. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
החשב הכללי לשעבר רוני חזקיהו, שפרש מתפקידו בחודש שעבר/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

העסקה בין גנץ וכץ עוררה ביקורת בקרב חלק מהח"כים בחול לבן, שאמרו שמדובר ב"התקפלות מפוארת של גנץ". לדבריהם, המינוי הכי משמעותי על הפרק הוא המינוי של מנכ"ל משרד המשפטים, וההחלטה למנות את בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי בתמורה למינוי החשב הכללי היא "כניעה לתנאים שהציב נתניהו".

ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם) מתח ביקורת על הדיל בין הליכוד לכחול לבן. לדבריו, "לפני שממנים מנכ"ל למשרד מיותר, שלא קיים ולא יתקיים, ראוי למנות: ועדה לבחינת שחיתות הצוללות וכלי השיט, מפכ"ל, פרקליט מדינה, מנכ"ל למשרד המשפטים, מנכ"ל משרד האוצר, ראש אגף התקציבים ועוד".

גם חבר מפלגתו, ח"כ עפר שלח, ביקר את יו"ר כחול לבן. "הנה מה שחשוב באמת לגנץ", כתב. "ב'תמורה' למינוי החיוני של חשב כללי באוצר, שאותו עיכבה באופן שערורייתי, קיבלה כחול לבן מנכ"ל למשרד הריק של ראש הממשלה החליפי. לא מנכ"ל למשרד המשפטים, לא מפכ"ל משטרה. ג'וב לחברים לפני הכול".

בני גנץ במהלך ישיבת סיעת כחול לבן 16 בנובמבר 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
"ג'וב לפני הכול". גנץ/אתר רשמי, אלעד מלכה

החשב הקודם רוני חזקיהו הכריז על התפטרותו לפני כמה חודשים, ומאז פרישתו בחודש שעבר לא מונה ממלא מקום לתפקיד. באוקטובר הודיע שר האוצר ישראל כץ כי מועמדו לתפקיד החשב הכללי הוא רו"ח יהלי רוטנברג, אשר שימש בעבר כסגן בכיר לחשב הכללי באוצר, ובשנים האחרונות כיהן כסמנכ"ל הכספים של קבוצת בזק.

חזקיהו לא היה היחיד בצמרת משרד האוצר שבתקופת משבר הקורונה. בחודשים האחרונים עשו זאת גם מנכ"לית המשרד קרן טרנר-אייל, קודמה בתפקיד שי באב"ד וראש אגף התקציבים שאול מרידור, שעזב בטריקת דלת סוערת ומכתב חריף נגד שר האוצר והתנהלות הממשלה. טרנר-אייל אמנם לא אמרה את שעל ליבה בקול רם, אך דאגה להבהיר באמצעות מקורביה את דעתה על ההתנהלות הפוליטית במשבר.

מנדלבליט: הימנעות ממינויים בכירים פוגעת בשירות המדינה

מנדלבליט פנה אמש לשר כץ, והבהיר לו כי "לא ניתן להשאיר את משרת החשב הכללי בלתי מאוישת". עוד כתב היועמ"ש, "לתפקידו וסמכויותיו של החשב הכללי יש חשיבות גדולה בכלל, ובתקופה בה אנחנו נמצאים בה בפרט", וציין כי בהיעדרו "משרדי הממשלה מקיימים התקשרויות על סמך ועדת הפטור בלבד ובלא קבלת אישור החשב הכללי".

"אבהיר, כי פעולות אלו, במסגרתן מתבצעות התקשרויות של הממשלה בסכומים משמעותיים של מאות מיליוני שקלים מבלי שניתנו לגביהן כל האישורים הנדרשים על פי דין, אינן תקינות ומנוגדות לדין", הוסיף. לדבריו של מנדלבליט, "מצב בו אין חשב כללי מכהן, ומשכך לא מופעלות כלל הסמכויות המסורות לו, פוגע באופן משמעותי בהתנהלות התקציבית של הממשלה".

"הימנעות ממינויים של נושאי משרות בכירות באופן קבע פוגעת ביציבותו ובתפקודו התקין של שירות המדינה כולו, וככזו, מעוררת קושי משפטי משמעותי. מצב בו לא מכהן בתפקיד ולו ממלא מקום הוא מוקשה אף יותר", כתב. "אבקשך למצער לפעול להטלת תפקידי החשב הכללי באופן דחוף על עובד מעובדי משרדך, וזאת עד למינוי קבוע, שאף אותו יש לאייש בדחיפות".

דבריו של היועמ"ש מגיעים בהמשך לפנייה דומה לפני כשבועיים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולגנץ. בנוסף, השבוע הוציא בג"ץ צו על תנאי שמורה לשניים לנמק מדוע לא יפעלו בהקדם האפשרי לאיוש משרות בכירות שזקוקות לאישור הממשלה. עד כה, הן לא עלו לאישור הממשלה בשל מחלוקת בין הליכוד וכחול לבן בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully