וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לשר האוצר: לא ניתן להשאיר את משרת החשב הכללי בלתי מאוישת

עודכן לאחרונה: 20.11.2020 / 0:46

מנדלבליט הבהיר כי יש לאייש את התפקיד בדחיפות, לאחר פרישתו של רוני חזקיהו בחודש שעבר. לדבריו, בהיעדר חשב הממשלה מבצעת התקשרויות ללא אישורים ובניגוד לחוק: "המצב פוגע משמעותית בהתנהלות התקציבית". כץ: אפעל למינוי המועמד שאושר כבר בישיבת הממשלה בראשון

בווידאו: הצהרת שר האוצר על הפחתת שכר השרים והח"כים/צילום: לע"מ

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה הערב (חמישי) לשר האוצר ישראל כץ והבהיר לו כי "לא ניתן להשאיר את משרת החשב הכללי בלתי מאוישת". השר השיב כי הוא מסכים ויפעל למינוי מועמד כבר בישיבת הממשלה הקרובה. מאז פרישתו של החשב הקודם רוני חזקיהו בחודש שעבר לא מונה ממלא מקום לתפקיד.

"לתפקידו וסמכויותיו של החשב הכללי יש חשיבות גדולה בכלל, ובתקופה בה אנחנו נמצאים בה בפרט", הבהיר היועמ"ש, וציין כי בהיעדרו "משרדי הממשלה מקיימים התקשרויות על סמך ועדת הפטור בלבד ובלא קבלת אישור החשב הכללי".

"אבהיר, כי פעולות אלו, במסגרתן מתבצעות התקשרויות של הממשלה בסכומים משמעותיים של מאות מיליוני שקלים מבלי שניתנו לגביהן כל האישורים הנדרשים על פי דין, אינן תקינות ומנוגדות לדין", הוסיף.

לקריאת המסמך המלא

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"לא ניתן להשאיר את המשרה בלתי מאוישת". מנדלבליט/שלומי גבאי

לדבריו של מנדלבליט, "מצב בו אין חשב כללי מכהן, ומשכך לא מופעלות כלל הסמכויות המסורות לו, פוגע באופן משמעותי בהתנהלות התקציבית של הממשלה".

"הימנעות ממינויים של נושאי משרות בכירות באופן קבע פוגעת ביציבותו ובתפקודו התקין של שירות המדינה כולו, וככזו, מעוררת קושי משפטי משמעותי. מצב בו לא מכהן בתפקיד ולו ממלא מקום הוא מוקשה אף יותר", כתב. "אבקשך למצער לפעול להטלת תפקידי החשב הכללי באופן דחוף על עובד מעובדי משרדך, וזאת עד למינוי קבוע, שאף אותו יש לאייש בדחיפות".

השר כץ השיב כי הוא מסכים עם עמדתו של מנדלבליט. "היועץ המשפטי לממשלה צודק, יש למנות באופן מידי חשב כללי למשרד האוצר בשל רגישות וחשיבות התפקיד בתקופה מיוחדת זו, אני פועל ללא לאות כדי לוודא שזה יקרה כבר בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב", אמר. "יש מועמד שאושר פה אחד על ידי ועדת המינויים ואני מצפה מכל הגורמים לגלות אחריות ולאפשר את ביצוע המינוי".

ישראל כ"ץ. -, פלאש 90
הודיע כי יפעל למינוי מועמד כבר בישיבת הממשלה ביום ראשון. כץ/פלאש 90, -

אחרי מכתב היועמ"ש, מינוי החשב הכללי באוצר יעלה לאישור בממשלה ביום ראשון הקרוב וצורף לסדר היום של ישיבת הממשלה הקרובה. זאת, ביחד עם עוד שורת מינויים שעוכבו בשבועות האחרונים במסגרת המשבר בין הליכוד וכחול לבן. יחד עם מינוי החשב הכללי, יאושר מינויו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי הוד בצר, וכן שלושה מינויים נוספים: יו"ר מועצת רשות שדות התעופה, מינוי של שרת התחבורה מירי רגב; שגריר ישראל באתיופיה, מינוי של שר החוץ גבי אשכנזי; ומינוי מנהל הרשות להשקעות במשרד הכלכלה של השר עמיר פרץ.

בתחילת השבוע בכחול לבן הכחישו כי הגיעו להסכמות עם הליכוד על מינויו של בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי בתמורה למינוי החשב הכללי, אך כעת שני המינויים יאושרו בממשלה. מינוי מנכ"ל משרד המשפטים, שמעוכב מזה חודשים, לא נמצא על סדר היום של הממשלה. זאת, למרות הצו על תנאי שהוציא בג"ץ השבוע.

רוני חזקיהו. יונתן זינדל, פלאש 90, אתר רשמי
לא מונה לו מחליף. חזקיהו/אתר רשמי, יונתן זינדל, פלאש 90

דבריו של היועמ"ש מגיעים בהמשך לפנייה דומה לפני כשבועיים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולגנץ. בנוסף, השבוע הוציא בג"ץ צו על תנאי שמורה לשניים לנמק מדוע לא יפעלו בהקדם האפשרי לאיוש משרות בכירות שזקוקות לאישור הממשלה. עד כה, הן לא עלו לאישור הממשלה בשל מחלוקת בין הליכוד וכחול לבן בנושא.

בתגובה למכתבו של מנדלבליט, בכחול לבן הודיעו כי הם "ממשיכים לתמוך במינוי חשב כללי שהוא קריטי להבטחת כלכלתם של אזרחי ישראל, העצמאים והמובטלים שפרנסתם נפגעה בעת הקשה הזו. ישנם מינויים נוספים קריטיים אשר כחול לבן תפעל לקדמם כבר בישיבת הממשלה הקרובה".

בתחילת השבוע שר האוצר ויו"ר כחול לבן בני גנץ הסכימו על העלאת מינויו של החשב הכללי לאישור בממשלה במקביל לאישור מינויו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, הוד בצר, אך לאחר פרסום ההסכמות כחול לבן חזרו בהם והכחישו את קיומן. לקראת ישיבת הממשלה הקרובה, ינסו במפלגה להסכים עם הליכוד על אישור מקביל של חשב כללי ומנכ"ל משרד המשפטים, שמינויו מעוכב מזה חודשים.

החשב הקודם חזקיהו לא היה היחיד בצמרת משרד האוצר שהכריז על התפטרותו בתקופת משבר הקורונה. בחודשים האחרונים עשו זאת גם מנכ"לית המשרד קרן טרנר-אייל, קודמה בתפקיד שי באב"ד וראש אגף התקציבים שאול מרידור, שעזב בטריקת דלת סוערת ומכתב חריף נגד שר האוצר והתנהלות הממשלה. טרנר-אייל אמנם לא אמרה את שעל ליבה בקול רם, אך דאגה להבהיר באמצעות מקורביה את דעתה על ההתנהלות הפוליטית במשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully