וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק החשאי וההכרעה של סינוואר: האיומים וההזדמנויות בחזית הדרום

21.11.2020 / 13:00

אלוף הרצי הלוי הידק את היחסים עם המצרים כחלק מהמאבק בדאעש, ותחתיו פותחו בפיקוד דרום טכניקות להפעלת אש. את עוצמת הלהבות שמולה יעמוד מחליפו יקבע מנהיג חמאס, שיעקוב אחר היחסים בין איראן לממשל החדש בארה"ב, ובהתאם לכך יכריע אם לקדם הסדרה ארוכת טווח עם ישראל

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, הוביל גישה ברורה: להשאיר את חמאס נשלט ומוחלש עד כמה שניתן. זאת על רקע חוסר הכוונה מצד הדרג המדיני לכבוש את עזה בעתיד ולקחת עליה אחריות או למוטט אותה, רק כדי לקבל כאוס בתמורה. הנהגת חמאס מבינה זאת היטב, נוהגת בהתאם ונמנעת אף היא מלנקוט בצעד שישבור את הכלים, כמו חטיפת חייל. כשמנהיג חמאס יחיא סינוואר רוצה להעביר מסרים מאיימים ולהפעיל לחץ, הוא עושה זאת באמצעות בלוני טרור שמציתים שטחים.

לאחרונה סינוואר מתח ביקורת על היחס הישראלי לאסירים ביטחוניים ואיים בפגיעה בעורף ישראל. בפיקוד הדרום העריכו כי מדובר בהתבטאויות שקשורות לבחירות הפנימיות של חמאס והוסיפו שסינוואר לא ישכח לעולם את הרופא הישראלי שהציל אותו ממוות בטוח לאחר שגילה לו שחלה בסרטן בכלא הישראלי.

מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, במהלך מסע"ת בעזה, 28 באוגוסט 2017. AP
נמנע מלשבור את הכלים. סינוואר/AP

הסוגייה המורכבת הזאת - מדיניות ישראל מול חמאס - היא אחת מבין רבות עמן התמודד אלוף הלוי במסגרת תפקידו. השבוע, שר הביטחון בני גנץ מינה אותו לסגן הרמטכ"ל הבא של צה"ל. מדובר במקפצה משמעותית מאוד בדרך לתפקיד הרמטכ"ל הנכסף.

לפני שייבחר מפקד פיקוד דרום חדש ואלוף הלוי יתחיל חפיפה בתפקיד הבא, עולה השאלה איזה פיקוד דרום הוא משאיר אחריו ומהם האתגרים הדחופים העומדים לפתחו של המפקד הבא.

חמאס מחשב מסלול מחדש

צה"ל חשף השבוע צילומים ראשוניים מתוך המנהרה שנחשפה בגבול רצועת עזה ונחפרה על ידי חמאס. המנהרה מוגדרת כמנהרה העמוקה ביותר שנחפרה עד היום לאורך גבול הרצועה. היא מהווה תזכורת למאמץ של ארגוני הטרור בעזה, שלא מפסיקים לחפור מנהרות לצורכי הגנה בתוך עזה ומנהרות התקפיות לעבר ישראל.

בצה"ל מעריכים כי יש מנהרות נוספות שנחפרו וטרם נחשפו על ידי הכוחות בשטח ובפיקוד הדרום הבהירו, כי המנהרה שנחשפה לפני כשבועיים מוגדרת כעמוקה ביותר, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS. בשונה ממנהרות אחרות היא מחוזקת בבטון ויש בה תשתיות חשמל. המנהרה הזו נחשפה על ידי השיטה שמשלבת מודיעין אך גם טכנולוגיה שיודעת לזהות חפירות בעומקים משמעותיים בקרקע. ככל שיחלוף הזמן יבינו בחמאס כי ההשקעות שלהם בעולם המנהור ההתקפי יורדות לטמיון.

פעילות צה"ל ברקע חשיפת המנהרה של חמאס והצגת טכנולוגיות הגנה על גבול הרצועה 19 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
מנהרת חמאס שנחשפה בגבול רצועת עזה, השבוע/דובר צה"ל

חשיפה זו מתרחשת על רקע הסקרנות הגוברת של חמאס לגבי עתיד איראן וההסכם עם המערב. זאת, מאחר שטהרן משפיעה מאוד כלכלית על רצועת עזה ועל הזרוע הצבאית של הארגון - לא רק באמצעות העברת כספים, אלא גם באמצעות העברת ידע טכנולוגי צבאי, ייעוץ ביטחוני ומודיעין. האינטרס האיראני הוא ברור: להפוך את עזה ללבנון וברגע האמת שעזה תפעיל לחץ על ישראל. לכן, ליחסי איראן עם ארצות הברית והמערב תהיה השפעה ישירה על מי שיירש את הלוי בפיקוד דרום.

המדיניות הישראלית לפני החתימה של איראן על הסכם הגרעין עם המערב ואחריו הייתה ניסיון להפעיל "מקסימום לחץ" על משטר האייתולות. המטרה: למזער סיכונים. לא רק לעכב את פרויקט הגרעין, אלא גם להילחם בתוכנית הטילים ובמימון האיראני של טרור במזרח התיכון.

אלוף הלוי היה בין המשווקים שלה, כולל בארצות הברית עוד כראש אמ"ן. למאמץ של הלוי היו תמורות בשיבוש ועיכוב האסטרטגיה האיראנית. עכשיו, משנבחר נשיא אמריקני חדש, יש ציפייה לראות באיזה מתווה יבחר הבית הלבן נגד איראן ואם ישלב אופציה צבאית בדרך. תהיה לכך השפעה ישירה על חמאס והנעשה ברצועת עזה.

אלוף פיקוד הדרום, הרצי הלוי בכנס הבין - לאומי של הפרקליטות הצבאית בנושא דיני לחימה במלון דניאל, הרצליה 28 במאי 2019. ראובן קסטרו
ממשווקי המלחמה במימון הטרור האיראני. אלוף הרצי הלוי/ראובן קסטרו

במקביל לזווית האיראנית, בעזה עוקבים אחר תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות. הסכמים אלה עוררו כעס וביקורת קשה בחמאס, אך זה לא מפריע לסינוואר לקדם תהליך הסדרה ארוך טווח עם ישראל. צביעות חמאס הגיעה לאחרונה לשיא חדש, כשמאיחוד האמירויות שלחו סיוע רפואי דחוף להתמודדות עם הקורונה ברצועת עזה - המטוס נחת בנתב"ג, אך בחמאס סירבו שנציג איחוד האמירויות יגיע לרצועה למסור להם את הציוד אלא דרשו שיגיעו פקידי האו"ם וכך היה.

לפי הערכות בפיקוד דרום, תהליך הנורמליזציה של ישראל עם המדינות הסוניות גרם לחמאס לבצע חישוב מסלול מחדש. הארגון מבין כי מעמדו פחת, בעיקר בעיני מנהיגי הליגה הערבית, שמתכוננת לעימות ישיר עם איראן. במסגרת המגמות האזוריות חמאס והג'יהאד האסלאמי התקרבו לחיזבאללה, אך לנסראללה אין את הכיס העמוק שיסייע לשקם את הרצועה אחרי מלחמה עם ישראל.

ההצהרות המשותפות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר החוץ של בחריין עבד אללטיף בן ראשד א-זיאני במשרד רה"מ בירושלים 18 בנובמבר 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
הסכמי הנורמליזציה גורמים לחמאס לחשב מסלול מחדש. נתניהו ושר החוץ של בחריין א-זיאני/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

הנהגת החמאס תצטרך להכריע לאן מועדות פניה. יכול להיות שהתמיכה האיראנית לא תמשיך והקטארים כבר עכשיו משדרים שהתקציב לתמיכה ברצועת עזה לשנת 2021 לא בהכרח מקובל עליהם. המורכבות הזו פותחת עבור ישראל אופציות רבות להפעלת לחץ על חמאס שיניבו התקדמות בהסדרה וסיכוי לשקט.

וישנו אלמנט נוסף: נגיף הקורונה. בגל הראשון הצליח החמאס להתמודד בצורה יעילה עם התפשטות הנגיף אך בגל השני עושה רושם שהנהגת הארגון מתקשה מאוד ולכן היא מסתירה את היקף המתים ורמת התחלואה. עד כה מדווחים 51 מתים פלסטינים באופן רשמי ובצה"ל מעריכים שהמספרים הרבה יותר גדולים. לא בהכרח כל מוות משויך לקורונה. החודשים הקרובים יהיו עבור החמאס אתגר משמעותי מאוד ועשויות להוות סיבה נוספת למתיחות באזור.

צוותים של חמאס לבושים בציוד מגן ומתרגלים מקרה של התפרצות נגיף הקורונה ברצועת עזה. 18 ביולי 2020. AP
חמאס מתקשה להתמודד עם התפשטות הקורונה ברצועה. צוותי הארגון בעזה, יולי/AP

אולם לשקט היחסי שנוצר סביב רצועת עזה יש גם מחיר והוא התעצמות צבאית של ארגוני הטרור. חמאס ממשיך להתחמש ולהתאמן לקראת מערכה גדולה עם ישראל בעתיד ומול האיום הממשי הזה יש שינוי גדול במערכת הביטחון. הוקם פורום לשב"כ, מוסד, צה"ל, משטרת ישראל ולמכס, ויחד מתנהלת מערכה שרובה חשאית ומטרתה לסכל התעצמות. ממנוע למחרטות מדויקות מאוד ועד לטילים, תחמושת ורקטות שחמאס מאוד מתאמץ להבריח לרצועה.

אחת האינדיקציות לתהליך ההתעצמות הם הניסויים בפיתוח רקטות. בשנת 2018 בוצעו 244 שיגורי רקטות במסגרת ניסוי לעבר הים. בשנת 2019 נרשמו 443 שיגורים, ומתחילת שנת 2020 ועד עכשיו נורו 160 רקטות.

יירוט רקטה ששוגרה לעבר ישראל בשמי רצועת עזה. 21 באוגוסט 2020. רויטרס
חמאס ממשיך להתחמש לקראת מערכה גדולה. יירוט רקטה מעזה/רויטרס

מחליפו של הלוי יצטרך כמובן להתמודד עם איום הרקטות, שהופך את ההתנהלות סביב הרצועה לדינמית. הרקטות ששוגרו לעבר אשדוד וגוש דן לפני כשבוע מהוות תזכורת לכך. למרות זאת בפיקוד הדרום משוכנעים כי חמאס מחויב לתהליך ההסדרה ולראיה - בשנה האחרונה החמאס מרסן באופן גלוי ניסיונות של פעילי טרור לבצע פיגועים נגד ישראל כולל ניסיונות להגיע אל מרחב הגבול.

בשונה מחמאס, הג'יהאד האסלאמי קם בכל בוקר עם ציווי לבצע פיגוע נגד ישראל. בשלב זה, למעט פעילים סוררים, הוא נשמע להנחיות חמאס ומתיישר עם הכוונות לספק שקט תמורת הסדרה עם ישראל. המכה הגדולה הונחתה על הארגון בדיוק לפני שנה, כשחוסל בכיר הארגון בעזה בהאא אבו אל-עטא. לפי פרסום זר בוצעה תקיפה דומה בסוריה נגד בכיר נוסף, אכרם עג'ורי, תקיפה שהעבירה את המסר כי הסיכולים הממוקדים נגד הארגון יחזרו אם לא יהיה באזור שקט.

האיום של דעאש על גבולות מצרים וירדן

אלוף הרצי הלוי הצליח ליצור עם המצרים מערכת יחסים קרובה, יעילה ופורצת דרך, נוכח התקופה המתוחה ברצועת עזה ובמרחב סיני שמתורגמת למעשים בשטח. המטרה של שני הצדדים היא לבלום ולמגר את פעילי דעאש במחוז סיני שמקבלים את גיבוי השבטים הבדואים.

מדובר בארגון טרור אכזרי שמדי חודש מבצע התקפה על שיירות ומוצבים של הצבא המצרי. לאורך כהונתו של הלוי הטרוריסטים העדיפו לא להתחכך עם צה"ל. לפי פרסומים זרים בכהונתו של הלוי צה"ל ביצע תקיפות נגד יעדי טרור בסיני, אך עדיין האזור ללא משילות וזה בא לידי ביטוי בציר הפלילי.

בשנת 2019 היו 350 הברחות סמים ממצרים לישראל, מתוכן 52 אלימות - כאלה הכוללות אירועי ירי או מרדפים - בעלות כוללת של ארבעה מיליארד שקלים לעומת 309 הברחות בשנת 2020, מתוכן 42 אלימות, בעלות כוללת של 1.8 מיליארד שקלים. אחד האתגרים הגדולים של כוחות הצבא הוא השלב שאחרי המעצר. מרבית החשודים בסחר בסמים מקבלים עונשים קלים במקרה הטוב, משתחררים וחוסרים לסורם.

פעילות המשטרה במסגרת סיכול הברחת סמים מגבול מצרים לישראל. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הברחות סמים במיליארדי שקלים. סיכול הברחה בגבול מצרים-ישראל/אתר רשמי, דוברות המשטרה

צה"ל השקיע הרבה פחות כוחות ומשאבים בהגנה על הגבול הירדני במסגרת פעילות הביטחון השוטפת בהשוואה לגבול מצרים. אין גדר גבוהה ויציבה כמו בגבול המצרי ובטח לא הרבה סנסורים, שהופכים את החיים בחטיבה המרחבית לקלים יותר. האתגר העיקרי בשגרה בגבול הירדני בא לידי ביטוי במרדף אחרי סוחרי הסמים הקשים.

למרות זאת, החשש הגדול בגבול הוא פיגוע של פעילי דעאש שיחצו את קו הגבול לשטח הישראלי וישתלטו על כביש הערבה. צה"ל מתרגל תרחישים מהסוג הזה ומתבסס במקטע הדרומי של הערבה על מענה של היחידה ללוחמה בטרור בעוצבת אדום. יחידת מילואים שאמורה להתארגן במהירות באזור העיר אילת ולהגיע במהירות כמענה ראשוני. בצד הירדני יש כוחות צבא ממושמעים מאוד ושיתוף הפעולה עם צה"ל בשגרה וחירום הוא מהיר ויעיל. שם, בניגוד לצד הישראלי, אחרי כל חדירה של מסתנן מירדן לישראל מדיחים מפקד.

מחיר הדמים של הסבב הבא

במהלך כהונתו של אלוף הלוי פותחו בפיקוד דרום טכניקות לייצור היקף מטרות חסר תקדים, וכן בהפעלת אש בהגנה ובהתקפה, שנשמרות בסוד למערכה הגדולה נגד חמאס. בעזה יש גורמי טרור שאחראים לאסוף מידע על פעילות צה"ל, לחקור ולנתח כל צעד בצד הישראלי ולהעביר לחיזבאללה ולאיראן. מתבצעת הקפדה יתרה על חשיפת הטכניקות, כדי לשמור על ממד ההפתעה במלחמה. ניתן להעריך כי לעתים צה"ל מאפשר פעילות מסוימת מהצד הפלסטיני, כדי לא לחשוף יכולות מסווגות בפני האויב כמו חדירות כלי טיס לא מאוישים ורחפנים.

אל מול היקף המטרות שנאספו בכהונתו של האלוף הלוי ונוכח מיקום יעדי הטרור סמוך לאוכלוסייה אזרחית ומתקנים רגישים, מעריכים בצה"ל כי מלחמה נגד ארגוני הטרור הפלסטינים תגבה מחיר חסר תקדים. לפי סימולציות והדמיות שהוצגו על ידי צה"ל לבכירים מהאיחוד האירופי, הנזק לתשתיות ולמבנים יהיה עצום בהיקפו ועלותו תגיע למיליארדי דולרים.

כמו כן, לפי ההערכות על כל מחבל הרוג ייהרגו לפחות שניים-שלושה אזרחים לא מעורבים בטרור וככל שהמערכה תהיה ארוכה מספר הבלתי מעורבים יעלה. סבב הלחימה הבא עלול להיות מר ויקר יותר מהרבה בחינות, והאתגרים הנוכחיים ממתינים למפקד פיקוד דרום החדש. אלוף הלוי ידע היטב עם מה מחליפו מתמודד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully