וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פי ארבעה יותר מבתל אביב: שיאנית הדוחות על שימוש בנייד בזמן נהיגה

20.11.2020 / 11:45

מנתוני המשטרה עולה כי ירושלים ניצבת בראש רשימת הערים בהן נרשם מספר הקנסות הגבוה ביותר בגין העבירה. בשנת 2019 חולקו בבירה 11,610 דוחות על שימוש בנייד בזמן נהיגה, ואחריה ברשימה ראשל"צ עם 3,447 דוחות. מנכ"ל אור ירוק: "חסרים מאות שוטרים כדי למגר את התופעה"

בווידאו: תיעוד עבירות תנועה בכבישים/צילום: "שומרי הדרך" - הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

לפני ארבעה חודשים הוצבה ירושלים בראש רשימת הערים עם המספר הגדול ביותר של עבירות אי-ציות לרמזור אדום. כעת הבירה ממשיכה לספק כותרות בתחום עבירות התנועה, והפעם - שימוש בטלפון הנייד.

מנתוני המשטרה, עולה כי בשנת 2019 נרשמו לנהגי הבירה 11,610 דוחות על שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה. זו לא רק עלייה של 39% ביחס לנתון של שנת 2018, אלא גם מספר גבוה באופן חריג מהממוצע הארצי.

לשם ההשוואה, העיר שנמצאת אחריה בדירוג היא ראשון לציון עם 3,447 דוחות. גם היא מזנקת בכמות הדוחות בשיעור של 79%. תל אביב-יפו סוגרת את השלישייה הראשונה עם 2,870 דוחות - ירידה קלה של 9% ביחס ל-2018.

נתפס נוהג בשלילה. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
עלייה של 39% בהיקף הדוחות על שימוש בנייד בירושלים/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

למרות שאין נתונים מוצקים על אודות חלקו של הטלפון הנייד כגורם לתאונות דרכים, במשטרה מעריכים כי הוא אחד הגורמים המובילים לכך כתוצאה מהיסח דעת. הטלפונים אף נחשבים לגורמים לתאונות הנגרמות מסטייה מהנתיב, שלהן השלכות קטלניות בעיקר בכבישים דו-סטריים.

במשטרה משקיעים מאמצים ומשאבים רבים למאבק בתופעה זו, הן במבצעים ממוקדים בעבירות השימוש בנייד, שימוש במצלמות טקטיות על גדרות הפרדה בכבישים, שוטרים עם מצלמות בעלות עדשות טלסקופיות בגשרים לתיעוד ועוד.

הגברת האכיפה בעבירות אלו משתקף גם בעלייה בכמות הדוחות שנרשמו בשנים: מ-108,471 בשנת 2017, ל-124,890 בשנת 2018 ו-168,171 בשנת 2019. גם העלאת הקנסות לסכום של אלף שקלים לא מרתיע את הנהגים.

נהג מסמס תוך כדי נהיגה, יוני 2020. צילום מסך, צילום מסך
"רבים ממשיכים לעשות זאת". נהג שולח מסרון תוך כדי נהיגה/צילום מסך, צילום מסך

לפי מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה, הבעיה היא כפולה ונמצאת בתחום הן בתחום ההסברה והן באכיפה. "למרות שרוב מוחלט מהציבור מודע לכך ששימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה הוא פעולה מסוכנת, רבים עדיין ממשיכים לעשות זאת. טוב עושה המשטרה שממקדת מאמצי אכיפה בעבירות מסכנות חיים, אך המטרה היא לא להעשיר את הקופה הציבורית אלא לגרום להרתעה ולמניעת העבירה".

הולנד לעומת ישראל

מתצפיות שערכה עמותת אור ירוק ב-41 צמתים מרכזיים בחודש ספטמבר האחרון עולה כי 32% מהנהגים החזיקו את הטלפונים הניידים ביד ו-26% שוחחו בנייד ללא דיבורית.

ואולם בעיית היסח הדעת בנהיגה עם שימוש בנייד אינו בעיה ישראלית בלבד. המכון ההולנדי לבטיחות בדרכים (SWOV) פרסם לאחרונה מחקר בו הודו 8.2% מהנהגים כי הם עושים שימוש באפליקציות משחקים בנייד בזמן הנהיגה, עלייה משמעותית מ-3% שהודו בכך בסקר משנת 2017.

כמו ישראל, הולנד מתמודדת עם אכיפה נוקשה של שימוש בטלפון הנייד באמצעים דומים, טכנולוגיים ואנושיים, כולל על רוכבי אופניים, שם נמצאו צעירים כנוטים יותר להשתמש בנייד בזמן נהיגה ורכיבה. בשני המקרים, תפיסה כללית של סיכוי נמוך להיתפס היו אחת הסיבות שציינו המשתתפים בסקר לחוסר ההרתעה.

"נהג שידע כי קיים סיכוי גבוה שהוא יתפס אם ידבר ללא דיבורית או ישלח הודעות, לא ימהר כל כך לסכן את החיים שלו ושלנו", טען קיטה. "חסרות 200 ניידות משטרה וחסרים מאות שוטרים כדי לצמצם ולמגר את התופעה ולכן חייבים לחזק את אגף התנועה ולהוסיף עוד ניידות ועוד שוטרים. במקביל חייבים לדעת מה היקף תאונות הדרכים בשל שימוש בטלפון הסלולרי כדי להבין את גודל התופעה והסכנה שבצידה במכלול תאונות הדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully