וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה לממשלה: עבירות מהירות וסלולרי בנסיעה - לא יהיו פליליות

6.7.2020 / 20:18

צוות בהובלת נשיאי בתי משפט השלום בירושלים וחיפה, ובהשתתפות משרדים ממשלתיים, פרסם דוח בו ביקש לשנות את הטיפול בעבירות תנועה שונות לדין מנהלתי - הכולל קנס בלבד. זאת, בשל העומסים על בתי המשפט לתעבורה, המטפלים ב-140 אלף תיקים מדי שנה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: המשטרה ביצעה מבצע אכיפה נרחב של הגבלות הקורונה)

צוות בין משרדי, בהובלת נשיאי בתי משפט השלום בירושלים וחיפה, המליץ היום (שני) לשנות את הגדרתן של עבירות תנועה שונות מ"ברירת משפט" ל"הפרות תעבורה". משמעות השינוי היא שעבירות דוגמת מהירות מופרזת (בנסיבות מסוימות), אי חגירה, נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ושימוש בטלפון הנייד כבר לא יטופלו תחת המישור הפלילי בפני בית משפט לתעבורה, כי אם תחת דין מנהלתי הכולל קנס בלבד.

בהכנת דוח ההמלצה, שהעבודה עליו החלה עוד בתקופת כהונתה של איילת שקד כשרת משפטים, השתתפו נציגים של משרד המשפטים, התחבורה וביטחון הפנים, כמו גם הנהלת בתי המשפט, המשטרה ומשרד האוצר. לטענתם, שינוי הסיווג של עבירות התנועה להפרות תעבורה יצמצם את העומס על בתי המשפט לתעבורה, וישפר את הטיפול בהן. עם זאת, ניתן יהיה לערער על קנסות אלה, באמצעות מערך בתי דין לתעבורה שיופעל באופן דיגיטלי באמצעות שיחת וידאו.

שוטר תנועה, 20 במרץ 2019. דוברות משטרת ישראל
סוג הדוחות הנפוץ ביותר/דוברות משטרת ישראל

דוחות "ברירת משפט", בהם יכול הנהג לבחור אם לשלם את הקנס או לבקש להישפט, הם סוג הדוחות הנפוץ ביותר. לפי המסמך שפורסם, המשטרה מחלקת כמיליון מהם מדי שנה, והם מהווים 90% מכלל דוחות התחבורה. כתוצאה מכך, בתי המשפט לתעבורה קורסים תחת העומס של 140 אלף תיקים בשנה.

ד"ר עמרי בן-צבי מהמחלקה למשפט ציבורי-מנהלי בייעוץ וחקיקה שבמשרד המשפטים, שריכז את עבודת הצוות, מסר כי "הצוות מצא כי המתווה המנהלי, שמקובל גם במדינות מערביות אחרות, צפוי לתת מענה טוב יותר לנושא, שכן הוא יאפשר הגבר של אכיפת דיני התעבורה ושירות טוב יותר לציבור".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully