וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הרכב יוצא מהמשבר: הצורך בהתניידות גובר, ומכירת המכוניות מזנקת

אחרי תקופת התרסקות, החודשים האחרונים מפיחים תקווה בשוק עם 22,100 רכבים חדשים שנמכרו - יותר מאשר בתקופה המקבילה ב-2019. עלייה נרשמה גם במכירת מכוניות משומשות. בחברות הרכב זוקפים זאת למשבר הקורונה: "אנשים חוששים לנסוע בתחבורה הציבורית"

צילום: דוברות המשטרה, עריכה: שאול אדם

(בווידיאו: מבצע האכיפה של המשטרה לאכיפת הנחיות הקורונה)

בעוד שמספרי החולים והנדבקים בקורונה ממשיכים לזנק מדי יום, בכל הקשור למכירות רכבים חדשים השוק הישראלי משדר שהחיים חוזרים למסלולם. על פי נתונים שפרסם לאחרונה משרד התחבורה, בחודש יוני נמכרו בישראל 22,100 מכוניות חדשות - כפול ממספר המכוניות שנמכרו במהלך מאי וכ-6% יותר מאשר בחודש המקביל בשנה שעברה.

כמו כן, בזמן שחברות הליסינג מתקשות להדביק את הפער שנוצר, היבואנים רודפים אחרי הלקוח הפרטי עם הטבות מפליגות, והישראלים אכן מנצלים את זה. את החודשים מרץ, אפריל ומאי, שבהם חלה צניחה תלולה במכירות הרכבים החדשים, יעדיפו כנראה יבואני הרכב לשכוח, אך נראה כי חודש יוני החזיר את הלקוחות לאולמות התצוגה.

בין יבואני הרכב הבכירים שעמם שוחחנו שוררת תמימות דעים לגבי הסיבות: הריביות הנמוכות במשק בשילוב האשראי שזמין ללקוחות, הצורך בהתניידות עצמאית שגובר לאור החשש מנסיעה בתחבורה הציבורית, והיבט פסיכולוגי - הצורך של אנשים "לפצות" את עצמם על חודשי הבידוד וסגירת השמיים. את הכסף על החופשה המשפחתית שבוטלה, משקיעים רבים בשדרוג הרכב. גדי אונגר, מנכ"ל טלקאר יבואנית קיה וסאנגיונג, אמר כי "מסירות הרבעון השני בשוק קטנו עד כדי 50% ביחס למסירות רבעון מקביל אשתקד. ובאותה נשימה, לאחר הפסח, לתוך מאי וביתר שאת ביוני ישנם ביקושים מאד ערים למכוניות חדשות. יותר משציפינו".

בונדד אילת. קובי ליאני, ניר בן טובים
22,100 מכוניות חדשות נמכרו החודש. מכוניות חדשות בנמל אילת/ניר בן טובים, קובי ליאני

לדברי אונגר, אין הדבר מלמד על כך שאנחנו בכיוון של גרף עלייה במסירות רכבים. "הקורונה מלמדת אותנו שיעור חשוב בצניעות ובאחריות, ולא ניתן לומר בוודאות אם המומנטום המאד חזק של יוני יישאר גם בחודש הנוכחי", אמר ."מאד טריקי לחזות התנהלות צרכנית, תמיד וביתר שאת בעת הזו. אנחנו מציירים לעצמנו כמה תרחישים; כרגע אנחנו עדין מניחים שוק של כ-200 אלף מכוניות חדשות ב-2020".

במשך שנים ארוכות, היו ציי הרכב וחברות הליסינג הקטר של שוק הרכב, את החודשים האחרונים וכנראה גם את הקרובים יעצב הלקוח הפרטי. נכון להיום, המשבר שבו נתונות חברות ליסינג גדולות לא הביא לקריסתן, אך המניות שלהן בשפל. יכולת גיוס ההון שלהן לרכישת מכוניות נמוכה מבעבר והביקוש מצד הלקוחות המוסדיים נמצא בירידה.

בנוסף לכך, חלק מהיבואנים איתם שוחחנו הודו כי הם בררניים יותר מבעבר לגבי גובה או מתן האשראי שיוענק לחברות ליסינג, או לחברות שלקוחותיהן נמצאים בענפים שנפגעו קשות ממגבלות הקורונה כמו תיירות. או לחלופין מענפים שעשויים להיפגע מגל שני, כמו רשתות ביגוד וקמעונאות. לעומתן, לחברות עם לקוחות מתחומים יציבים כמו היי-טק, פארם, תרופות או רשתות מזון, קל יותר להמשיך לגלגל עסקאות.

עוד בוואלה!

הרכבת חזרה, הנוסעים לא: "החשש מהביורוקרטיה יותר גדול מהקורונה"

לכתבה המלאה

הקריצה ללקוחות הפרטיים הביאה את יבואניות הרכב ליצירתיות יוצאת דופן במשיכת לקוחות למכירה. דוד לובינסקי בע"מ, יבואנית פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-MG, יצא במהלך מכירות בדיגיטל עם הנחות משמעותיות. מהלך דומה נקטה גם צ'מפיון מוטורס - יבואנית פולקסווגן, סקודה, סיאט ואודי.

יבואניות אחרות הציעו מבצעי שדרוג אבזור, הטבות מימון, דחיית תשלומים, הבטחה לקנייה בחזרה, הרחבת אחריות ושלל מבצעים נוספים במטרה להילחם על כל לקוח. במילים אחרות - אם בתקופה אחרת היו אלה הלקוחות שלחצו בשביל כל הנחה, הפעם הלחץ בא מהכיוון ההפוך.

את המאמצים האלו אפשר לראות גם בכמות הפרסומים אותם אנחנו מנתחים בעזרת אתר "קארזון" להשוואת רכבים. אחרי שחודש מאי רשם שיא של פרסומים שהקיפו 85 דגמים, ביוני עלה המספר ל-103 דגמים. הנחות אלו מצטברות למספרים יפים מאוד. על פי הניתוח, גובה ההנחה או ההטבות השוות לה עמד החודש על 11,524 בממוצע לרכב, זה אמנם לא ממוצע ההנחות של 15,318 שקלים מהחודש שעבר, אך עדיין גבוה מהממוצע שעומד על 10,000 שקלים בחודש רגיל.

אמיר ווינשטוק, מייסד אתר קארזון, אמר כי "החודש, לראשונה מתחילת משבר הקורונה, מספר המכירות החודשי עבר את החודש המקביל ב-2019. הכלי העיקרי של היבואנים לעודד מכירה של רכבים חדשים הוא מבצעי מכירות והורדת מחירונים רשמיים. היום יותר מתמיד, אנחנו ממליצים למתעניינים ברכישת רכבים לבדוק היטב את ההצעות ולהשוות אותן".

הסדר נשמר, הנפח עלה

מבחינת המותגים המובילים ביוני, הסדר נותר זהה לטבלה של החודש שעבר. יונדאי מובילה במקום הראשון בטבלה ואחריה טויוטה, קיה, סקודה ומיצובישי. המספרים בטבלה הם שמספרים את הסיפור של העלייה במכירות.

בעוד שבמאי שלושה מותגים בלבד חצו בקושי את רף אלף היחידות, החודש חצו אותו כבר שישה מותגים ושניים מהם לפחות - יונדאי וסיאט, חייבים הרבה מהצלחה זאת לזכייתן במכרז המכוניות, לקצינים מדרגת סרן ומעלה ולנגדים בכירים בצה"ל.

בקרב היבואנים עימם שוחחנו שוררת גם הסכמה אודות צפי אופטימי לטווח הזמן הקרוב. כל עוד לא יהיה שינוי סדרי עולם בשוק העבודה והקורונה תוסיף להרחיק אנשים מהתחבורה הציבורית, ובהיעדר מועד באופק שבו נשוב לנפוש בחו"ל או להוציא מאות שקלים בחודש על מסעדות ובילויים - עוד ישראלים יפנו את מאות ואלפי השקלים האלו לרכישת פיצוי בדמות מכונית. על הטווח הרחוק יותר הם כבר פחות מתחייבים, אם כי פרסום נוסחת המס הירוק החדשה באוגוסט, שאמורה לייקר מכוניות רבות עם תחילת 2021, עשויה להמריץ את מכירות המכוניות ברבעון האחרון.

גרף דגמים מכירות כלי רכב חדשים, חודשים ינואר-יוני 2020. 2 ביולי 2020.. ללא, אתר רשמי
מכירת רכבים חדשים בחודשים ינואר-יוני 2019-2020/אתר רשמי, ללא

ככל ששוק הרכב החדש מתעורר, נרשמת התעוררות גם בשוק המכוניות המשומשות. "ביוני האחרון מכרנו 840 מכוניות משומשות לעומת 714 ביוני שעבר, חודש שיא בקטגורית היד השנייה", אמר לוואלה! NEWS תומר דותן, מנכ"ל משותף ברשת הטרייד-אין "אוטודיל".

לדבריו, "זה היה מעל לציפיות שלנו בהתחשב בקורונה. שוק היד השנייה חוזר לעצמו מהר משחשבנו, גם כי מגיעים אנשים שחוששים לנסוע כעת בתחבורה הציבורית, או מתוך רצון לשדרג את רכבם כפינוק בתקופה בה השמיים סגורים".

מתוך הנתונים שהגיעו ממספר מקורות, טווח המחירים של המשומשות מתחיל ממכוניות מיני פשוטות וזולות, שמהוות תחליף לתחבורה ציבורית ממנה נמנעים אנשים, דרך מכוניות קומפקטיות המשמשות רכב שני ועד מכוניות יוקרה בעלות של מאות אלפי שקלים.

גרף יצרנים מובילים במכירות כלי רכב חדשים, חודשים ינואר-יוני 2020. 2 ביולי 2020.. ללא, אתר רשמי
הנחות ממוצעות במכירת רכבים בחודשי ינואר-יוני/אתר רשמי, ללא

כך למשל יצאה "ליס פור יו" מקבוצת קרסו במהלך של מכירת מכוניות זולות יחסית, עם מקדמה של 5,000 שקלים ובהחזר חודשי קבוע בשווי שך כמה מאות שקלים, בדומה לעלות רב קו או נסיעה במוניות. אולם, השוואה זו עשויה להטעות, משום שלאלו יש להוסיף את העלויות השוטפות של אחזקת רכב כמו דלק, חניה, ביטוח ותחזוקה.

גורם נוסף שמביא לתנועה ערה בשוק המכוניות המשומשות הוא עלייה בהיצע. זה נובע מאנשים שעיקר העבודה שלהם נעשית מהבית ואינם זקוקים למכונית שנייה המכבידה על התקציב המשפחתי, אחרים שנמצאים בחל"ת או בתקופת אבטלה ארוכה, ועוד המחפשים דרך לאזן את התזרים המשפחתי ומוכרים את המכונית השנייה ששימשה אותם עד כה.

המרוויחים בקורונה: יבואני הדו-גלגלי

אמנם במספרים נמוכים בהרבה מהמכוניות, אבל כדאי לשים לב גם למתרחש בשוק הדו-גלגלי. הענף שמוסר כ-18 אלף כלים חדשים מדי שנה נפגע גם הוא מהקורונה, אך במספרים קטנים בהרבה. מספרים רשמיים טרם פורסמו, אך ההערכות בענף מדברות על פער של פחות מ-5 אחוזים ביחס לשנה שעברה (לעומת 22.4 אחוזים ברכב) והתאוששות מהירה מאוד בחודשים האחרונים.

הסיבה ליציבות היחסית של השוק הדו-גלגלי קשורה באופן ישיר לעלייה החדה בדרישה למשלוחים בתקופת הסגר ואחריה - לא רק בתחומי המזון, אלא גם בענפים אחרים שבעבר לא עשו שימוש בסוג כזה של שירות כמו תיקוני סלולרי, וכמובן גופי שליחויות שנפח העבודה שלהם עלה משמעותית.

סיבה נוספת היא בחירה של רוכבים חדשים או חוזרים בכלי דו-גלגלי קטן וזול, כתחליף לרכב החברה אותו נאלצו להחזיר, כי לשלם את הוצאות הדלק בעבור עמידה בפקק זה כבר פחות אטרקטיבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully