וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לביקורת המדינה בנתב"ג: "ישראל יכולה להיות מרכז ירוק בינלאומי"

19.11.2020 / 22:43

בסיור עם הח"כים, הציג מנכ"ל השדה מתווה לקיצור ימי הבידוד, וטען כי למרות הפגיעה הקשה בתעבורה האווירית לישראל, היא יכולה להפוך ל"אי ירוק" שימשוך אנשי עסקים ותיירים. זאת, בין היתר, בעזרת מעבדת בדיקות הקורונה החדשה. ח"כ שלח: "ישראל צריכה להוביל בתחום זה"

בווידאו: נתניהו אומר שאם לא יהיה שיפור, אי אפשר יהיה לעבור לשלב השלישי בהקלות/צילום: לע"מ

חברי הוועדה לביקורת המדינה סיירו היום (חמישי) בנתב"ג, ברקע פתיחת השמיים וכניסתה לפעילות של המעבדה לבדיקות קורונה בשדה התעופה. בסיור, בהשתתפות מנכ"ל נתב"ג, שמואל זכאי, בחנו חברי הוועדה, בראשות היו"ר עפר שלח (יש עתיד), את היערכות השדה לקליטת נוסעים נכנסים ויוצאים.

"המקום כאן הוא עם התרומה הגדולה ביותר בתל"ג של מדינת ישראל. המדינה לקחה מהמקום דיבידנדים של חמישה מיליארד שקלים בשנה, אך בשנה האחרונה אנו בירידה", מספר זכאי. "מאז החתימה על הסכם שמים פתוחים, הכפלנו את התנועה בנתב"ג ל-25 מיליון נוסעים, ב-2020 אנו בירידה של 79%".

לדבריו, ב-2019 טסו בנתב"ג לכ-60 מדינות, בעוד "עכשיו, אנחנו עם טיסות רק ל-25 מדינות". דבריו נאמרו על רקע הרצון של רשות שדות התעופה להביא את מקבלי ההחלטות לאשר הקלות במתווה הטיסות היוצאות ולא פחות חשוב מכך - במתווה הטיסות הנכנסות לתיירות ואנשי עסקים. נכון לעכשיו, אסורה הכניסה לישראל עבור מי שאינם אזרחי המדינה או אינם מחזיקים באשרה מיוחדת.

סיור הוועדה לביקורת המדינה בנבת"ג 19 בנובמבר 2020. קוקו, דוברות רש"ת, אתר רשמי
"ירידה של 79%". חברי הוועדה בנתב"ג, היום/אתר רשמי, קוקו, דוברות רש"ת

מנכ"ל השדה הציג לחברי הוועדה מתווה שיאפשר קיצור של משך הבידוד של שבים מחו"ל לשבעה ימים בלבד, זאת, עם בדיקה טרום הטיסה לישראל, עם ההגעה ולאחר מכן בבית הנוסע - שלוש בדיקות בשלושה ימים. "כרגע נראה שיש התנגדות בגלל הבידול והבלבול שייווצר בין שאר חייבי הבידוד אך עקרונית זהו מתווה נכון שיש ליישמו", אמר זכאי.

מוקד נוסף בו סיירה הוועדה הוא מעבדת הקורונה החדשה בשדה, שבדומה למעבדות בשדות תעופה אחרים בעולם - נחשבת תנאי לקיום קשרי תעופה בתקופה הנוכחית. מפעילה את המעבדה חברת "Check2Fly", בשיתוף פעולה עם "אומגה" ובית החולים רמב"ם, והיא מציעה בדיקות מהירות במחירים נמוכים משמעותית מאלו הנהוגים בשוק הבדיקות הפרטיות כיום.

"בשבוע הקרוב כבר יאושרו לנו תוצאות בדיקות מהירות יותר של ארבע שעות", מספר לירן קרסין, הזכיין של המעבדות. "אנחנו עדיין בשלב ההרצה, בלי פרסום, וכבר בקצב של 400 בדיקות ביום במחיר מוזל של 44 שקלים לבדיקה. בעוד במדינה אחוז החיוביים הוא 1.7%, כאן הוא 0.5%".

שרת התחבורה, מירי רגב במהלך סיור בשדה התעופה בן גוריון 13 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
"מודה לכל מי שלקח חלק בתהליך". רגב/ראובן קסטרו

את הקמת המעבדה קידמה שרת התחבורה, מירי רגב, כבר עם כניסתה לתפקיד. "עם כניסתי לתפקיד הבטחתי שנקים מעבדה שתיתן פתרון מהיר בעלות כספית נמוכה" היא אומרת, "זו בשורה אמיתית למדינת ישראל, אין שדה תעופה בעולם שמאפשר באותו מתחם לבצע דיגום ולהגיע איתו למעבדה, ולקבל תשובה תוך ארבע שעות. אני מודה לכל מי שלקח חלק בתהליך המורכב".

בסיכום הביקור אמר יו"ר הוועדה שלח כי "ישראל צריכה להוביל בתחום זה את החיים בנוכחות הקורונה". לדבריו, "התנאים המיוחדים והיכולות שהוצגו בפנינו עשויים להפוך אזורים ירוקים בישראל למרכז משיכה לאנשי עסקים, ויישומו של תהליך מלא ומהיר של בדיקה לכל נוסע עשוי להפוך אותנו לדוגמה לעולם כולו איך טסים בבטחה". הוא התחייב כי "בשבועות הקרובים תמשיך הוועדה לקדם נושא זה לטובת הציבור והכלכלה".

לדבריו הצטרף חבר הוועדה, ח"כ עמית הלוי (הליכוד), שהעיד כי "ראינו היום מקרוב את ההיערכות הטכנולוגית המרשימה והיעילה של נתב"ג, לטובת היוצאים והנכנסים לארץ, בעידן הקורונה". גם הלוי העריך כי "ישראל יכולה להפוך למרכז קונגרסים בינלאומי ירוק לאנשי עסקים מכל העולם, שייפגשו כאן ויחזרו בטוחים לארצות המוצא שלהם, אני מתכוון לקדם את זה מול ראש הממשלה בימים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully