וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

76 חולים בשבועיים: המדינות המובילות במקרי ההדבקה בקורונה בטיסות לישראל

6.10.2020 / 15:02

אוקראינה ובלארוס, שעמדו במרכז סוגיית אומן ומוגדרות אדומות, ניצבות בראש הרשימה עם 28 נדבקים בעוד שבבולגריה הירוקה התגלו 11 מקרים. 7 נוסעים יצאו מישראל כשהם חולים, נתון שהעלה בעבר חשד לתעשיית זיופי בדיקות. עם זאת, עדיין קיימת מחלוקת על סכנת השהייה במטוסים

בווידאו: נתב"ג ביום פתיחת השמיים לטיסות/צילום: ניב אהרונסון

רוב מקרי הקורונה בטיסות שאותרו בשבועיים האחרונים אירעו בטיסות היוצאות מאוקראינה, בלארוס ובולגריה - כך עולה היום (שלישי) מנתוני משרד הבריאות. שתי המדינות הראשונות היוו יעד לאלפי העולים לרגל שטסו לאומן בתקופת החגים, חרף האזהרות הרבות, ואילו השלישית - בולגריה - הייתה יעד חופשה מועדף על רבים מהישראלים עם פתיחת הטיסות, זאת בשל ביטול הצורך לשבים ממנה.

מתוך 76 איתורי חשיפה לקורונה שנרשמו במאות הטיסות בשבועיים האחרונים, 15 התרחשו בטיסות מאוקראינה ו-13 מבלארוס - שתי המדינות דרכן התנהלה עיקר התנועה של חסידי ברסלב בדרך אל וחזרה מאומן בימים שלפני ראש השנה. לפי נתוני משרד הבריאות, שתיהן מוגדרות כמדינות אדומות לעומת בולגריה, ממנה אושר לשוב לארץ ללא צורך בבידוד.

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון לקראת ראש השנה, 17 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מחלוקות לגבי סכנת ההידבקות. נוסעים בנתב"ג לפני ראש השנה/ראובן קסטרו

פתיחת השמיים באמצע חודש אוגוסט והתרת הטיסות לשלוש מדינות ירוקות מהן לא יידרש בידוד בחזרה - בולגריה, קרואטיה ויוון - לוותה בחשש מפני הסיכון למדינה המארחת והיכולת המוגבלת לשלוט ולאמת את מצבם הבריאותי של החוזרים. לפחות במקרה אחד לחשש הזה היה בסיס מוצדק.

על אף שבולגריה עדיין מוגדרת כמדינה ירוקה, בטיסות חזרה ממנה אובחנו לא פחות מ-11 מקרי חשיפה לחולי קורונה. לפחות בשניים מהמקרים, היו אלו נוסעים שהמריאו מישראל כשהם כבר חולים בנגיף - דבר היכול להצביע על חורים במתווה הצהרות הבריאות, או לחלופין - על קיומה של תעשיית זיופי בדיקות קורונה שליליות, עליה דווח בוועדה לביקורת המדינה לפני כחודשיים.

המדינה הרביעית בדירוג היא טורקיה, מדינה אדומה שעדיין ממשיכה לשמש מוקד טיסות מרכזי בין ישראל ואירופה, ומדינת קישור בטיסות בינלאומיות ארוכות טווח. תשעה אירועי הדבקה בקורונה דווחו בטיסות ממנה לישראל.

מדינות נוספות שבטיסות שיצאו מהן התגלו חולים הן ישראל עם שבעה אירועי הדבקה, צרפת וארצות הברית עם חמישה כל אחת, קנדה ורוסיה עם שלושה, יוון ואוסטריה עם שניים וגרמניה בתחתית הרשימה עם איתור מקרה אחד של הדבקה בנגיף.

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון לקראת ראש השנה, 17 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
15 מקרים בשבועיים. נוסעים בנתב"ג, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

בקרב הרופאים והמומחים עדיין לא קיימת הסכמה בנוגע לסכנת ההדבקה במטוסים. השהייה בחלל סגור במשך כמה שעות נדמית כמתכון בטוח להדבקה המונית, אולם נראה כי השילוב בין מערכת האוורור של תא הנוסעים במטוס, שמירה על ריחוק יחסי ועטיית מסיכות מאפשר לשמור על אחוזי הדבקה נמוכים יחסית.

עדות לסיכון הבריאותי הנמוך עלה גם מהתבטאותה בשבוע שעבר של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, כי ההצדקה להגבלת הטיסות היא יותר "שוויונית" מבריאותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully