וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהיקף מיליארד שקלים: התכנית שתפעל להחזרת מאה אלף עובדים למעגל התעסוקה

לצורך יישום התכנית תוקם מנהלת להכשרות מקצועיות שתסייע בהקניית מיומנויות עזר, כמו שפות זרות, קורסים למקצועות "מתגמלים" וסיוע להורים במציאת מסגרת לילדים. בנוסף, היא תכלול גם סיוע כלכלי. שרי האוצר והרווחה בירכו: "מהלך בעל חשיבות לאומית"

בווידאו: דוח המבקר על טיפול הממשלה במובטלים בזמן הקורונה/משרד מבקר המדינה

שר האוצר ישראל כץ ושר העבודה והרווחה איציק שמולי הודיעו היום (חמישי) כי סיכמו על הקמת מנהלת הכשרות מקצועיות. זאת, באיחור של כמה חודשים ולאחר שנפתרו כל המחלוקות בין שני המשרדים. לפי ההודעה, המנהלת תפעל להחזרת כמאה אלף עובדים למעגל התעסוקה, אחרי שנפלטו ממנו בתקופת משבר הקורונה.

מדובר בתכנית לאומית להכשרה תעסוקתית, חסרת תקדים בהיקפה - כמיליארד שקלים. כ-70% מהתקציב יוקצו להכשרות מקצועיות - 7,000 שקלים בממוצע לאדם. היתר יושקע בליווי ובהשמה בעבודה של משתתפי ההכשרות.

הצעת ההחלטה על הקמת המנהלת צפויה לעלות לאישור הממשלה בשבוע הקרוב. התכנית תכלול קורסים להסבה מקצועית, שדרוג מקצועי או הכשרה במיומנויות נדרשות אחרות בשוק העבודה כמו שפות ואוריינות דיגיטלית. הדגש בתכנית הוא על שיתוף פעולה הדוק עם המעסיקים במטרה להתאים את ההכשרות לצרכי המעסיקים הפוטנציאליים.

המנהלת תהיה חלק ממשרד האוצר ותפעל בשיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה. היא תכלול גם הכשרות מקצועיות ב"מקצועות עתירי פריון", בעלי שכר גבוה במשק, למשל בענפי התשתיות, הבינוי, ההייטק והתעשייה.

לשכת התעסוקה, ירושלים. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
לשכת התעסוקה בירושלים/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

התכנית הראשונה, שהוצגה על ידי שמולי באוגוסט, כללה תנאים מפליגים לאנשים שיזכו בקבלת ההכשרה המקצועית, בהם דמי אבטלה מוגדלים ב-20%, דמי קיום במהלך ההכשרה, קבלת דמי אבטלה חלקיים גם לאחר הקבלה העבודה - לעובדים בשכר נמוך, מענק התמדה בתעסוקה לאחר שישה חודשי עבודה וסל גמיש להורים לילדים צעירים, הכולל מימון שמרטף, צהרונים, קייטנות לטובת הכשרה ותעסוקה. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי חלק מההטבות נכון להיום תלוי באישור תקציב המדינה, ומסתמן כי התכנית כן תכלול את "הסל הגמיש".

מטרת התכנית, בין היתר, היא לקדם מסלולי הכשרה לצעירים וחיילים משוחררים, אוכלוסיות שנפגעו בצורה דרמטית ממשבר הקורונה. על פי שירות התעסוקה, בנק ישראל, משרד האוצר והלמ"ס, נפגעי המשבר העיקריים הם צעירים עד גיל 30, שנמצאים ב-30% יותר מהשיעור הכללי בחל"ת או אבטחה. רבים מהם חסרי השכלה אקדמית, ללא כישורים או מיומנויות, שהרוויחו משכורת נמוכה טרום המשבר, ובקרב קבוצה זאת קיים ייצוג יתר לנשים. ההערכה היא כי רבים מהעובדים בחל"ת לא ישובו למקום עבודתם, ויתקשו למצוא את דרכם חזקה לשוק תעסוקה.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
יותר צעירים. תורים ללשכת התעסוקה, במרץ/ראובן קסטרו

הסיבה לעיכוב באישור התכנית נעוצה במאבקים הפנימיים בין משרד האוצר למשרד העבודה ורווחה. במסגרת תכנית הסיוע הממשלתית, הוקצו כמיליארד שקלים לתוכניות הכשרה מקצועית, אך למרות שהיא הוצגה כבר בתחילת אוגוסט, התקציב לא הועבר. במשרד האוצר טענו בעבר כי האגף להכשרות מקצועיות במשרד העבודה מעולם לא טיפל בהכשרות בסדר כה גדול.

שר האוצר כץ הביע שביעות רצון מהתכנית. "לצד רשת הביטחון הכלכלית שפרשתי ושפועלת היטב ומסייעת לשכירים בחל"ת, לעצמאים ולבעלי העסקים, החלטנו על הקמת מנהלת הכשרות מקצועיות שתייצר מסלולים מתקדמים ומודרניים, שיהוו סל כלים הטוב ביותר להשיב מובטלים רבים למעגל העבודה", מסר. לצד זאת, כץ בירך על שיתוף הפעולה ואמר כי "יחד נוביל את מדינת ישראל בחזרה לצמיחה ושגשוג. אני מודה לשר הרווחה ולאנשי משרד האוצר על שיתוף הפעולה למען אזרחי ישראל".

שר האוצר ושר העבודה והרווחה סיכמו על הקמת מנהלת הכשרות מקצועיות שתפעל להחזרת מעל 100 אלף עובדים למעגל התעסוקה בתקופת משבר הקורונה, 19 בנובמבר 2020. דוברות, אתר רשמי
המחלוקת נפתרה. כץ ושמולי, היום/אתר רשמי, דוברות

גם שמולי בירך על קידום התכנית. השר מסר כי "אני שמח על ההבנות שהושגו ועל שיתוף הפעולה שנרקם בין המשרדים לטובת מובטלים רבים שזקוקים להכשרות איכותיות כמו אוויר לנשימה. אין ספק שמדובר במהלך בעל חשיבות לאומית שיסייע לאלפי מובטלים, ביניהם גם צעירים רבים, לחזור בתנאים טובים למקצועות נדרשים בשוק העבודה. זרוע העבודה תמשיך להוות נדבך מרכזי ומוביל בתחום ההכשרות ותפעל בצורה מתואמת עם המנהלת, שבסופו של דבר תשולב בתוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully