וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר התעסוקה: מספר המובטלים בשיא הגל השני התקרב למיליון

יותר ממחצית דורשי העבודה החדשים בגל השני היו צעירים עד גיל 34, בעוד הפערים בין גברים ונשים גדלו. אמנם, כרבע מהנרשמים דיווחו על חזרה לעבודה בחודש שעבר - אך רובם היו עובדים מבוגרים. בשירות התעסוקה הזהירו: "אנו עלולים לראות אנשים רבים שייכנסו לאבטלה כרונית"

בווידאו: דוח המבקר על הטיפול במובטלים והמענקים לעצמאים במשבר הקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה

בתחילת אוקטובר, בשיאו השני של גל הנרשמים בשירות התעסוקה, מספר דורשי העבודה הפעילים היה קרוב למיליון - כך עולה מנתוני שוק העבודה שפרסם היום (ראשון) שירות התעסוקה. המספר, שעמד על כ-995.7 אלף בני אדם, הצטמצם בסוף החודש ל-940.3 אלף לאור ההקלות.

על פי הדוח, יותר דורשי עבודה חזרו למקום עבודתם בגל השני לעומת הראשון. לעומת זאת, יותר אנשים איבדו את עבודתם מסיבה שאינה חל"ת בגל השני. מהדוח עולה תמונה עגומה, לפיה הנפגעים העיקריים מהמשבר הם צעירים ונשים, שאיבדו את מקומות העבודה בשיעור גבוה יותר.

לפי נתוני שוק התעסוקה, 16.1% מבין דורשי העבודה פוטרו, זאת לעומת 11.4% בסגר הראשון. כמו כן, בקרב דורשי העבודה החדשים גדל שיעור הצעירים בני 24 ומטה, שמהווים 22% מכלל הנרשמים. המשבר הנוכחי ממחיש את הבעיה של תעסוקת צעירים שעובדים במקצועות שנפגעו כמו מכירות, שירותים וענף המסעדנות, ומתקשים לחזור לעבודה. לפי הדוח, עבודות אלו הן "הבסיס להתפתחות הקריירה העתידית של אותם צעירים", ועל כן, "התקופה הארוכה מחוץ לשוק העבודה עלולה לפגוע בעתידם".

נרשמים בשירות התעסוקה לעומת חוזרים לעבודה בחודשים מרץ - אוקטובר 2020, לפי דוח שירות התעסוקה. 15 בנובמבר 2020. שירות התעסוקה, אתר רשמי
נרשמים בשירות התעסוקה לעומת חוזרים לעבודה בחודשים מרץ - אוקטובר 2020/אתר רשמי, שירות התעסוקה

באוקטובר חזרו לעבודה כרבע מכלל הנרשמים כדורשי עבודה בגל השני, נתון בולט בהשוואה לאפריל, אז חזרו רק 5.5% מנרשמי מרץ-אפריל. "נראה שהמשק הישראלי לומד להתאושש מהר יותר ממצבי סגר", נכתב בדוח. אולם, עם זאת, העלייה המחודשת בתחלואה "עלולה לעכב את חזרתם של נפגעי הגל השני ואת אותם דורשי עבודה שטרם חזרו לעבודה גם בחודשים הקודמים".

סיבת הרישום המרכזית לדורשי עבודה בחודשי הסגר השני הייתה חל"ת: כ-84.3% מבין הנרשמים בספטמבר ו-71% באוקטובר דיווחו על עצמם כדורשי עבודה בחודשים אלו מסיבה זו. בשירות התעסוקה מציינים כי שיעורי החל"ת מבין הנרשמים בסגר הראשון היו גבוהים יותר - 89% במרץ ו-80.4% באפריל.

אי-חזרתם לפעילות של ענפים שבהם עובדים צעירים רבים מקשה על שילובם מחדש של בני קבוצות גלי אלו. קבוצת הגיל הצעירה ביותר, עד גיל 24, שבספטמבר מנתה לראשונה יותר מחמישית מהנרשמים (20.7%), רשמה שיא חדש לתקופת המשבר עם 21.9% מבין נרשמי אוקטובר. גם בקבוצת הגילאים 34-25 חלה עלייה, וביחד היוו הקבוצות הצעירות יותר ממחצית מהנרשמים בחודש שעבר - 52.6%.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
תורים בלשכת התעסוקה, מרץ/ראובן קסטרו

בד בבד, שתי הקבוצות הצעירות היוו יחד רק 42.2% מבין החוזרים לעבודה באוקטובר, כשרוב הפער טמון בשיעור החזרה הנמוך בקבוצת הגיל הצעירה ביותר - כ-13.3% בלבד. מנגד, שתי קבוצות המבוגרים רשמו עלייה בחזרה לעבודה. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שיעורם הגבוה של צעירים בענפים שטרם חזרו לפעילות מלאה.

רבים מדורשי העבודה הצעירים עובדים במכירות ושירותים, בחנויות, במסעדות ובברים - עבודות שעל אף היותן משרות קצה ראשוניות עם מיומנויות מוגבלות ואי-יציבות, מהוות בסיס להתפתחות התעסוקתית של צעירים. שירות התעסוקה מדגיש כי עידוד תכניות השתתפות בתעסוקה (כולל חונכות והתנסות) והתאמת תוכניות ההכשרה המקצועית עבור קבוצה זו, הם מרכיב הכרחי בהקטנת סיכון הצעירים להיפגע במסלול הקריירה שלהם.

חלוקה מגדרית של נרשמים כדורשי עבודה בשירות התעסודה בחודשים מרץ - אוקטובר 2020. 15 בנובמבר 2020. שירות התעסוקה, אתר רשמי
חלוקה מגדרית של נרשמים בשירות התעסוקה בחודשים מרץ-אוקטובר 2020/אתר רשמי, שירות התעסוקה

בנוסף, מהדוח עולה כי גם במהלך אוקטובר גדלו הפערים בין גברים ונשים בתחום התעסוקה, עם יותר נרשמות מנרשמים: בספטמבר נרשם הפער הגדול ביותר מבין חודשי המשבר (62.4% נשים מול 37.6% גברים), במיוחד עקב השבתת מערכת החינוך. גם באוקטובר שיעור הנרשמות כדורשות עבודה נותר גבוה משיעור הנרשמים, אך ביחס מתון יותר: 55.6% מול 44.4%. לשם השוואה, חודש אפריל היה החודש היחיד בכל תקופת המשבר עם יותר נרשמים גברים כדורשי עבודה.

בשירות התעסוקה מעדכנים כי על רקע השינוי שחל בשבועיים האחרונים של אוקטובר, בעקבות כניסתן לתוקף של הקלות על המשק שהשפיעו על חלק מהענפים, מספר הרשומים הצטמצם והגיע בסוף החודש ל-940.3 אלף. 63.6% מתוכם (597.9 אלף), נרשמו לאחר חל"ת.

עוד עולה מהדוח כי מתחילת החודש באוקטובר, נרשמו בשירות התעסוקה 108.5 אלף דורשי עבודה חדשים. מדובר בירידה לעומת 249.5 אלף שנרשמו בספטמבר (החודש הראשון של הסגר), וגם במספר נרשמים נמוך מאשר בחודש השני של הסגר הראשון - אז נרשמו 182.7 אלף. כ-91.4 אלף בני אדם דיווחו באוקטובר על חזרה לעבודה, מרביתם כאמור עם תום הסגר.

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור אמר כי ישנם "סימנים מעודדים להתאוששות המשק באוקטובר", אך הוסיף כי "כעת עם הימשכות המשבר אנו עלולים לראות אנשים רבים שייכנסו לאבטלה כרונית". לדבריו, "חובה על כל גורמי התעסוקה לנקוט בצעדים שיסייעו לעסקים ולעובדים להתמודד טוב יותר עם המשבר, לחזק את הכישורים והמיומנויות על מנת להשתלב חזקים יותר בשוק העבודה".

"אנו בעיצומה של התחלת קיבוע תרבות אבטלה שעלולה ללוות אותנו שנים ארוכות אם לא נמצא לה פתרונות", אמר שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ בהתייחס לדוח. "אני קורא לראש הממשלה ולשר האוצר להחיל את המודל הגרמני או הקנדי של החל"ת הגמיש שיאפשר חזרה של מאות אלפי עובדים למעגל העבודה, ובעיקר, ישמר את הקשר בין המעסיק לעובד, וימנע הרחבת פיטורי עובדים של היוצאים לחל"ת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully