וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה והמעסיקים ישאו בעלות ימי בידוד של עובדים; העצמאים מחוץ למתווה

עודכן לאחרונה: 15.11.2020 / 16:09

ועדת העבודה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את המתווה למימון ימי הבידוד לעובדים. לפי ההסדר, עובד בבידוד ישלם רק על היום הראשון, ולאחר מכן תחולק העלות שווה בשווה בין המדינה למעסיק, כשעסקים קטנים ישלמו 25% בלבד. העצמאים מחו: "אנחנו מתים מבחינת זכויות"

בווידאו: הדיון בועדת העבודה התפוצץ מבלי שהצביעו על ימי הבידוד/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את חוק מימון ימי הבידוד לעובדים. ההסדר אושר לאחר שהושגו הסכמות מול שר האוצר ישראל כץ, בהתבסס על המתווה שהציע יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ (הליכוד). על פי ההסדר, שיהיה תקף עד חודש מרץ, עובד שנמצא בבידוד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד. זאת, באמצעות פדיון יום מחלה או חופשה. כמו כן, לעובדים ינוכו עד ארבעה ימי מחלה.

עלות יתר ימי הבידוד תתחלק בין המעסיקים למדינה. עסקים עם עד 20 עובדים, ישלמו 25% מעלות ימי הבידוד, כשהמדינה תממן את היתר. בעסקים עם יותר מ-20 עובדים, עלות ימי הבידוד תחולק שווה בשווה בין המעסיק למדינה.

ח"כ חיים כץ בוועדת העבודה, 15 בנובמבר 2020. דני שם-טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
המדינה והמעסיקים ישאו בעלות ימי הבידוד. ועדת העבודה, היום/אתר רשמי, דני שם-טוב, דוברות הכנסת

על פי הנוסח שאושר, המדינה תשפה את המעסיק באמצעות המוסד לביטוח לאומי. המעסיקים יגישו בקשות לשיפוי החל מחודש פברואר, זאת בכדי לתת למוסד לביטוח לאומי להיערך למתן השירות. אולם הזכאות תהיה רטרואקטיבית מהיום בו יחל החוק.

עוד על פי הנוסח, ניכוי ימי המחלה ייעשה בשונה ממחלה רגילה. בגין סופי שבוע וחגים שאינם מוגדרים כימי עבודה - לא ינוכו ימי מחלה. במצב שבו לעובד נגמרה מכסת ימי המחלה, הוא יכנס ליתרה שלילית על חשבון ימי מחלה עתידיים.

נושא המענקים לשבים לשוק העבודה עדיין לא עלה לדיון, משום שהצעת הצו למענקים עבור חיילים בעלי משפחות ומשרתי שירות לאומי שאיבדו את עבודתם עדיין לא הוגשה לוועדה. בשל כך, ח"כ כץ תקף את נציגי האוצר: "הייתי שם ואני מכיר את ההתנהלות שלכם, זו בושה וחרפה. כל מה שנוגע אליכם תמיד באורך הגלות. אתם תעבדו ביעילות, לא ניתן לכם לקבור את זה".

ח"כ חיים כץ בוועדת העבודה, 15 בנובמבר 2020. דני שם-טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אוויר לנשימה למאות אלפי משפחות נוספות". ח"כ כץ, היום/אתר רשמי, דני שם-טוב, דוברות הכנסת

לאחר אישור המתווה, אמר ח"כ כץ כי "החוק המתוקן נושא בשורה גדולה ומעניק אוויר לנשימה למאות אלפי משפחות נוספות". הוא הודה לשר האוצר ישראל כץ ואמר כי "מתווה המימון לימי הבידוד שופר, תוך צמצום הנטל הכלכלי".

גם שר האוצר בירך על המתווה החדש. "זהו צעד חשוב נוסף בתקופה זו שנעשה בשיתוף פעולה בין הגורמים, שיסייע באופן ישיר למגזר העסקי", אמר כץ. "צעד זה לצד צעדים רבים נוספים יסייעו למשק הישראלי ולציבור העובדים שנפגעו בעקבות משבר הקורנה".

בהתאחדות המלאכה והתעשייה, כינו את המתווה "פשרה כואבת" ואמרו כי הוא נעשה על חשבון העסקים הקטנים. "לצערנו, המדינה מכרה היום את העסק הקטן בנזיד עדשים", נמסר מיוסי אלקובי, נשיא הארגון. "בזכות המאבק שלנו, המדינה הבינה שימי הבידוד לא צריכים להיות נטל על המעסיק הקטן והלכה כברת דרך. אך זה לא מספיק". לדבריו, "גם הותרת 25% על חשבון המעסיק היא גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".

הפגנת העצמאים בתל אביב - 29 לאוקטובר 2020. דנה ירקצי, אתר רשמי
"מתים מבחינת הזכויות". הפגנת העצמאים נגד הממשלה, לפני כשבועיים/אתר רשמי, דנה ירקצי

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים הודה לחברי הוועדה. "יעשיתם שינוי מהפכני בעיניי לטובת כלל המגזר העסקי, בין אם זה עסקים קטנים בין אם זה עסקים גדולים וזה מהפך", אמר. "אני יכול רק להלין על דבר אחד", הוסיף אמיתי, "ממשלת ישראל לא מצאה פתרון ראוי לעצמאים מתחילת האירוע". יו"ר הוועדה כץ התחייב בפניו כי הוא "לוקח את זה כפרויקט".

בנשיאות המעסיקים והעסקים דרשו לפצות את המעסיקים על הרעת תנאי המתווה. "אנחנו מברכים על תוספת הפתרון למעסיקים קטנים", מסרו. "עם זאת, אנו דורשים מהאוצר לקיים את ההסכם החתום עם המעסיקים וההסתדרות כמתחייב בהסכם, ולפצות את המעסיקים על כל נזק שנגרם כתוצאה מהרעת תנאי המתווה בהצעה של יו"ר ועדת העבודה".

נשיא להב, עו"ד רועי כהן, מתח ביקורת על כך שלא נמצא פתרון לעצמאים. "בריטניה, לטביה, שבדיה, דנמרק, פורטוגל , ספרד - כל אלה קיבלו החלטה שעצמאים כן צריכים לקבל עזרה בימי הבידוק. בכל המקומות האלה אמרו שהעצמאים הם מנוע הצמיחה של המשק", מסר. "הם אנשים שצריך לעזור להם אם הם נכנסים לבידוד, כי הם נושאים לבד בנטל הזה. באה ממשלת ישראל ומביאה חוק מפלה שרומס את זכויות העצמאים שאומר להם למעשה: 'אתם זומבים, אתם מתים מבחינת הזכויות ואתם חיים מבחינת החובות'".

המתווה הוצג כבר בשבוע שעבר, בדיון האחרון של ועדת העבודה והרווחה. מטרתו הייתה לשפר את תנאי העובדים והעסקים הקטנים, אל מול ההסדר המקורי אליו הגיעו משרד האוצר, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים, אולם הישיבה הסתיימה ללא הסכמות.

כץ נעל את הדיון במתווה הקודם מבלי להעלות אותו להצבעה, בשל דרישתו שהמדינה תישא בעלות עבור כלל ימי הבידוד, וכי עסקים קטנים של עד 23 עובדים יוחרגו מההסדר. בעקבות נפילת המתווה, עלה חשש שעובדים שאינם מעוניינים לשלם את ימי הבידוד הפרו את ההנחיות ויגיעו למקומות העבודה חולים.

בעקבות פסיקת בג"ץ, מ-29 באוקטובר ועד היום, ימי השהות בבית של העובדים ממומנים מכיסם. זאת, בשל חוסר היכולת של הצדדים להגיע להסכמה על מתווה למימון הבידוד שיאושר בכנסת. על רקע המחלוקת, ההסתדרות הכריזה לפני כשבוע על סכסוך עבודה כללי במשק.

ביולי, בג"ץ פסל את ההסדר שלפיו ימי הבידוד של העובדים נחשבו לימי מחלה על בסיס תעודת מחלה גורפת שהנפיק משרד הבריאות, אך נעתר לבקשת העותרים והסכים להאריך זמנית את תקופת ההסדר.

בסוף ספטמבר, הגיעו ההסתדרות, האוצר והמעסיקים להסכמות בנוגע לאופן חלוקת נטל התשלומים על ימי הבידוד, אך בסופו של דבר המתווה לא הועלה להצבעה בכנסת. זאת, בשל ההתנגדות למתווה של חברי ועדת הרווחה והעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully