וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת העבודה אישרה: מובטלים מעל מאה ימים יקבלו מענק של 2,000 שקלים

11.11.2020 / 11:57

על פי ההסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי, הסיוע יועבר בפעימה אחת לאזרחים שקיבלו דמי אבטלה בעבור מאה ימים ומעלה ובתקופה שבין מרץ לאוקטובר. זאת, בתנאי שהשתכרו פחות מהשכר הממוצע במשק. במשפחות בהן שני בני הזוג זכאים למענק, הוא יוגדל ב-500 שקלים

בווידאו: הדיון בועדת העבודה התפוצץ מבלי שהצביעו על ימי הבידוד/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (רביעי) את ההסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי, לפיו תושבים שמקבלים דמי אבטלה בעבור יותר ממאה ימים - בין תחילת חודש מרץ ל-17 באוקטובר - יקבלו מענק חד פעמי בסך 2,000 שקלים.

על פי ההסכם, מי שנמצא באבטלה ממושכת של יותר ממאה ימים, יקבל את המענק, בתנאי ששכרו הממוצע, שלפיו מתבצע חישוב דמי האבטלה, יהיה פחות מהשכר הממוצע במשק. בנוסף לכך, נקבע כי ההסכם חל ממרץ עד אוקטובר. כלומר, מי שהיה מובטל בתקופה הנוכחית ובסופה מניין ימי האבטלה שלו עדיין היה פחות ממאה - אינו זכאי למענק.

במשפחות בהן שני בני הזוג זכאים למענק, הוא יוגדל עבור כל בן זוג ב-500 שקלים, כך שלמשק הבית יועברו בסך הכל 5,000 שקלים.

ביטוח לאומי ירושלים. ראובן קסטרו
במשפחות בהן שני בני הזוג זכאים, המענק יוגדל ב-500 שקלים. המוסד לביטוח לאומי/ראובן קסטרו

בנוסף למובטלים, יקבלו את המענק גם אזרחים מבוגרים שאיבדו את מקום עבודתם, שיהיו זכאים לסיוע הסתגלות של 2,000 שקלים ובתנאי שגילם מעל 67 ועבודתם אבדה בעקבות משבר הקורונה.

המתווה שאושר היום בוועדה בכנסת, נחתם בין משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי וטיוטת ההסכם הופצה לפני כשבועיים על ידי משרד האוצר. השר ישראל כץ בירך על אישורו. "כפי שהבטחתי, לא נשאיר אף אחד מאחור", מסר. "מענקים אלו יסייעו למי שמובטל תקופה ממושכת ונשחק בהכנסתו כולל בני 67 ומעלה, בעקבות הסגר וההגבלות הבריאותיות".

עיקרי הסכם מענקי הסיוע שאושר

  • מובטלים מעל מאה ימים בתקופה שבין מרץ ל-17 באוקטובר יקבלו מענק
  • בני 67 מעלה שאיבדו את מקום עבודתם בעקבות הקורונה יקבלו מענק
  • המענקים יהיו בסך 2,000 שקלים ויועברו בפעימה אחת
  • במשפחות בהן שני בני הזוג זכאים למענק - הוא יוגדל ב-500 שקלים
  • התשלום יועבר על ידי המוסד לביטוח לאומי לחשבון הבנק של הזכאים

התשלום עבור ימי הבידוד: ח"כ חיים כץ הגיש הצעת חוק משלו

בתוך כך, הוועדה דנה גם בהצעת החוק שהגיש היו"ר, ח"כ חיים כץ, לתשלום עבור עובדים שחייבים בימי בידוד. זאת, לאחר שכץ הכשיל את המתווה האחרון שסוכם בין נציגי ההסתדרות, המעסיקים ומשרד האוצר. המתווה הושג לאחר שבג"ץ נתן לצדדים פרק זמן של חודש להסדיר את הנושא, אך כשהגיע לדיון בוועדה, ח"כ כץ פוצץ את הדיון מבלי שאושר ההסדר, וללא פתרון למעסיקים ולעובדים. בעקבות זאת, בהסתדרות הכריזו ביום ראשון על סכסוך עבודה.

כץ אמר כי כרגע כי אין הסכמה עם הממשלה והאוצר על שיפור המתווה הקודם, ולכן הציע תיקון משלו להצעת החוק הממשלתית. "אני החלטתי שאני מביא את הצעת החוק הזאת לפה, כי אני רואה שאני מונע מענקים מהבודדים, ואני דופק את העובדים", הסביר.

לדבריו, ההצעה שהביא מגלמת "משהו מאוזן שאף אחד לא מרוצה ממנו". יו"ר הוועדה העיד כי גם הוא לא מרוצה לחלוטין מהמתווה שהביא. "יכול להיות משהו יותר מושלם, גם אני לא מרוצה, יחד עם זאת בקונסטלציה הזאת, זה הדבר הכי טוב והנכון שיכלנו לעשות".

כינוס ועדת העבודה, הרווחה והבריאות 11 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
"גם אני לא מרוצה". כץ בוועדת העבודה והרווחה, היום/אתר רשמי, -

כץ הציע שורת תיקונים למתווה הממשלתי בהם: הפחתת ימי העבודה שעבורם שילם העובד משניים לאחד. כמו כן, בשונה מהמתווה הממשלתי, בשישי ושבת לא יורדו ימי מחל; הסכם מטיב יוכל לגבור על החוק - גם במגזר הציבורי. במגזר הפרטי, למעסיק תינתן אפשרות לתת עדיפות להסכם מטיב. בנוסף לכך, מעסיקים עד 18 עובדים יקלו מהמדינה שיפוי של 75% מעלות ימי הבידוד.

המתווה של כץ עורר הסתייגויות בוועדה, בין היתר מצד מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל. לדבריו, ההצעה פוגעת במצבם של המעסיקים לעומת המתווה הקודם, ולכן מבטלת את נכונות המעסיקים לא לתבוע פיצוי רטרואקטיבי על מימון ימי הבידוד מחודש מארס ועד סוף ספטמבר.

בתגובה, כץ הגן על המתווה שלו. "במתווה היה שיפוי של המדינה למגזר הפרטי ולא לחברות ממשלתיות", אמר. "פה צריך להגיד - אני הייתי יו"ר וועד בתעשייה האווירית וראיתי מה קורה שהמדינה לא רוצה לשפות חברה ממשלתית, ככה מורידים שכר מהעובדים".

הדיון בוועדה נחתם מבלי שאושר המתווה של כץ או כל מתווה אחר, ויימשך ביום ראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully