וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לפשעי מלחמה: כוחות מיוחדים אוסטרליים הרגו עשרות אפגנים לא חמושים

19.11.2020 / 10:48

ארבע שנים של חקירה רשמית העלו כי לוחמים הרגו 39 שבויים ואזרחים בין 2005 ל-2016, כחלק ממבחן "הקזת דם" בהוראת מפקדיהם הבכירים. לאחר מכן, הם היו מביימים זירת קרב. 19 חיילים ייחקרו במסגרת הפרשה שמסעירה את המדינה. "אווירה של צימאון דם"

בווידאו: חקירה באוסטרליה העלתה שהכוחות המיוחדים הרגו לא חמושים באפגניסטן/צילום: רויטרס

כוחות מיוחדים בצבא אוסטרליה הרגו 39 אסירים ואזרחים לא חמושים באפגניסטן - כך קבעה חקירה בת ארבע שנים, שמסקנותיה פורסמו היום (חמישי), ומהן עולה כי מפקדים בכירים ביחידות הכריחו חיילים צעירים להרוג שבויים חסרי הגנה במעין "הקזת דם", כהכנה שלהם לקרב. 19 חיילים בהווה ובעבר ייחקרו על המעשים הקשים, שהתרחשו בין 2005 ל-2016.

מפקד צבא אוסטרליה, אנגוס ג'ון קמפבל, אמר כי יש מידע מבוסס על הרג לא חוקי של 39 איש בידי 25 אנשי הכוחות המיוחדים של אוסטרליה - ב-23 תקריות נפרדות. לדבריו, פרטי האירועים מעלים חשד לפשעי מלחמה, כולל רצח ויחס אכזרי לגורמים בלתי-מעורבים, והמעשים האלו היו מחוץ ל"סערת הקרב". לפי הדוח, רוב ההרוגים היו שבויים, ולכן היו זכאים להגנה תחת החוק הבינלאומי.

בדוח הרשמי, שכלל 143 המלצות, שכולן התקבלו על ידי הצבא, תוארה אווירה של "צימאון דם" ו"תחרויות הרג" כחלק מהשגרה. "הממצאים האלו מעלים לכאורה את העבירות החמורות ביותר על ערכי הצבא והמקצועיות. הרג לא חוקי של אזרחים ואסירים לא מתקבל על הדעת", אמר מפקד הצבא לכתבים בקנברה. תובע מיוחד שימונה בקרוב יבחן אם להעמיד לדין את החיילים.

כוחות מיוחדים של צבא אוסטרליה בתרגיל במלבורן, 2 במרץ 2011. רויטרס
"תחרויות הרג היו הנורמה". תרגיל של הכוחות המיוחדים של אוסטרליה/רויטרס

שרת ההגנה של אוסטרליה, לינדה ריינולדס, אמרה בשבוע שעבר כי ייעוץ משפטי שקיבלה קנברה העלה כי העמדתם לדין של החיילים תמנע את תביעתם בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, אמר השבוע כי הדוח יכלול "חדשות קשות" עבור אזרחי המדינה. אולם, מעטים ציפו לגילויים מזעזעים כמו אלו. הדוח, שצונזר בכבדות, כלל טענות לכך שבכירים בכוחות המיוחדים הורו על רצח של אפגנים לא חמושים.

"יש מידע מבוסס לפיו חיילים צעירים נדרשו על ידי מפקדי השטח שלהם לירות באסיר, כדי שיהיה להם הרג ראשון, בנוהל המכונה 'הקזת דם'", נכתב בדוח. לאחר מכן, הם היו מביימים זירת לחימה, עם כלי נשק או ציוד מתוצרת זרה, כדי להצדיק את מעשיהם.

על פי הדוח, המעשים לא נחשפו מיד, וזאת בשל "תרבות חשאיות ומידור", בה המידע היה נשמר בסודיות בשורות הכוחות בשטח. זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שהמעשים נחשפו רק לאחר זמן רב כל כך. תקרית אחת מתוארת בתור "מה שנראה כמו הפרק המחפיר ביותר בהיסטוריה הצבאית של אוסטרליה".

מפקד צבא אוסטרליה, אנגוס ג'ון קמפבל, 19 בנובמבר 2029. רויטרס
רוצה לבטל עיטורים שניתנו לכוחות המיוחדים. מפקד הצבא, היום/רויטרס

למרות שמועות בנושא מזה שנים, החקירה הרשמית נפתחה אחרי פרסום מסמכים מסווגים על פשעי מלחמה אפשריים שביצעו כוחות אוסטרליים באפגניסטן. דייוויד מקברייד, פרקליט צבאי לשעבר, הואשם בהעברת מסמכים מסווגים לתאגיד השידור האוסטרלי (ABC). הוא הודה שהעביר אותם, אך אמר כי היה זה האינטרס הלאומי.

בחקירה נבחנו יותר מ-20 אלף מסמכים ו-25 אלף תמונות, ו-423 עדים תושאלו תחת שבועה. הדוח ממליץ על פיצויים שתעביר אוסטרליה למשפחות הקורבנות, גם אם החקירה לא תבשיל לכדי העמדה לדין של החיילים. מפקד הצבא אמר כי יבקש לבטל את העיטורים שניתנו ליחידות של הכוחות המיוחדים ששירתו באפגניסטן בין 2007 ל-2013.

פרסום הדוח הגיע אחרי שמוריסון שוחח עם נשיא אפגניסטן, אשרף גאני. "ראש ממשלת אוסטרליה הביע את הצער העמוק ביותר על התנהגותם הבלתי-הולמת של חלק מהכוחות האוסטרליים באפגניסטן", פורסם בחשבון הטוויטר של לשכתו של גאני.

אוסטרליה שלחה כוחות לאפגניסטן ב-2002, כחלק מהקואליציה האמריקנית שלחמה בטליבאן. כיום היא מחזיקה כ-1,500 חיילים במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully