וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנאטורים רפובליקנים לטראמפ: הנחה לסמן מוצרים מההתנחלויות כ"תוצרת ישראל"

19.11.2020 / 1:00

המחוקקים ביקשו מהנשיא לפרסם לפני השבעתו של ביידן צו נשיאותי שמאפשר לסמן מוצרים מהגדה המערבית כמיוצרים מישראל. זאת, בטענה כי הממשל הנכנס עלול לחדש את המדיניות המפרידה בין הטריטוריות. "החלטה כזו תהווה תמיכה בישראל ומהלומה לאנטישמים ולתנועת ה-BDS", כתבו

בווידאו: שר החוץ של בחריין בפסגה המשולשת קורא לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

קבוצה של סנאטורים מהמפלגה הרפובליקנית שיגרו השבוע מכתב לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובו ביקשו ממנו לפרסם לפני השבעתו של ג'ו ביידן, ב-20 בינואר, צו נשיאותי שמאפשר לסמן מוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית כ"תוצרת ישראל". המכתב הועבר בזמן ששר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו מבקר בישראל ואף צפוי להגיע להתנחלות פסגות.

רוב הקהילה הבינלאומית רואה בהתנחלויות כבלתי חוקיות לפי הדין הבינלאומי, ואינן מכירות בהן כחלק מישראל. החוק הישראלי גם הוא אינו חל על ההתנחלויות. ממשל טראמפ ביצע כמה צעדים בארבע השנים האחרונות שנועדו לתת לגיטימציה להתנחלויות ולטשטש את ההבחנה בינן לבין ישראל.

על המכתב חתמו הסנאטורים טום קוטון, טד קרוז, מרקו רוביו וקלי לופלר. הם שיגרו את המכתב גם לשר החוץ מייק פומפאו, שר האוצר סטיב מנוצ'ין וממלא מקום השר להגנת המולדת צ'ד וולף - ששירות המכס האמריקני שאחראי על סימון מוצרים כפוף אליו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן. 06 בנובמבר 2020. AP
מתנת פרידה נוספת? טראמפ בבית הלבן/AP

ארבעת הסנאטורים הזהירו במכתבם כי ממשל בהובלתו של ביידן עלול לנקוט מחדש במדיניות של הבחנה בין ישראל לבין ההתנחלויות בגדה המערבית. הם כתבו שאם זה יקרה, המוצרים מההתנחלויות יהפכו למטרה מרכזית לחרמות של תנועת ה-BDS.

כל הממשלים האמריקנים מאז 1967 התייחסו לגדה המערבית ולרמת הגולן כשטחים כבושים, וטענו כי ההתנחלויות אינן לגיטימיות. ב-1995, אחרי החתימה על הסכמי אוסלו והקמת הרשות הפלסטינית, ממשל קלינטון פרסם הנחיות שקבעו כי יש לסמן מוצרים מההתנחלויות כ"תוצרת הגדה המערבית".

ההנחיות מעולם לא נאכפו, אולם ב-2016 ממשל אובמה ריענן את ההנחיות והזהיר כי סימון מוצרים מההתנחלויות כ"תוצרת ישראל" עלול לגרור קנס. באותה תקופה המהלך של ממשל אובמה היה נראה כאיתות מדיני לממשלת ישראל בכל הנוגע להרחבת ההתנחלויות.

עוד בוואלה!

שגריר ישראל בארה"ב: ממשל ביידן יעשה טעות אם יחזור להסכם הגרעין עם איראן

לכתבה המלאה
שכונת פסגת זאב ליד הכפר הפלסטיני אל-ראם ב-13 בפברואר 2020. רויטרס
"תמיכה בישראל ומהלומה לאנטישמים ולתנועת ה-BDS". ההתנחלות פסגת זאב/רויטרס

הסנאטורים טענו במכתב לטראמפ כי חברים מרכזיים במפלגה הדמוקרטית תומכים בתנועת ה-BDS ומחפשים דרכים לגרום נזק כלכלי לישראל. "הממשל שלך צריך לבטל את ההנחיות הללו מתקופת קלינטון", הם כתבו לטראמפ. "החלטה כזו תהווה תמיכה בישראל ומהלומה לאנטישמים ולתנועת ה-BDS".

אם טראמפ יבחר לבצע מהלך כזה בחודשיים שנותרו לו בבית הלבן - זה יציב מכשול נוסף בפני ביידן, שצפוי לנסות לגלגל לאחור חלק גדול מההחלטות של טראמפ בנושא הישראלי-פלסטיני, ובמיוחד בסוגיית ההתנחלויות בגדה המערבית.

טד קרוז ומרקו רוביו במהלך העימות הרפובליקני השביעי, ינואר 2016. רויטרס
בין החותמים. קרוז ורוביו/רויטרס

פומפאו יהיה שר החוץ האמריקני הראשון שיבקר בהתנחלות בגדה המערבית. פומפאו צפוי להגיע ליקב פסגות באזור התעשייה בנימין סמוך לרמאללה כדי להביע תמיכה בהתנחלויות. ביקורו של פומפאו הוגדר "פרטי" ולא צפוי להצטרף אליו אף גורם ישראלי רשמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully