וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים שאולצו לעבור הליך הפלה ללא הרדמה העידו בכנסת: "כמו סכין לרחם"

17.11.2020 / 21:36

מדי שנה נאלצות עשרות נשים לעבור גרידה בשלב היריון מתקדם בעקבות מומים בעוברים. בוועדה לקידום מעמד האישה סיפרו כמה מהן כי השלב הראשון בהליך נעשה מבלי שנאמר להן כי ביכולתן לבקש הרדמה, וגם כשדרשו זאת נתקלו בסירוב. "הרגשתי שחתכו אותי, לא היה אוויר לצעוק"

דוברות הכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה היום (שלישי) דיון בנושא חוויותיהן הקשות של נשים במהלך בדיקות וטיפולים גניקולוגיים. חברי הכנסת בוועדה דנו בין היתר בסוגיית הליך הפסקת ההיריון שמבוצע בבתי החולים, שבשל שיקולים כלכליים חלק ממנו נעשה פעמים רבות ללא הרדמה כלל. בוועדה עלו עדויות של נשים המתארות התעלמות מוחלטת מכאבן, חוסר התייחסות לטענותיהן ויחס מזלזל מצד גורמי הרפואה.

עשרות רבות של נשים נאלצות לעבור הפלה בחודשים המתקדמים להיריונן, בעקבות מומים קשים בעוברים. רוב בתי החולים בארץ ימליצו על לידה שקטה, שהיא טראומתית וקשה, אך מקבלת יחס של לידה רגילה ומלווה בהתאם.

בשלושה בתי חולים בארץ - שיבא בתל השומר, אסף הרופא בצריפין ובית החולים קפלן ברחובות - אפשר לבצע הליך גרידה גם בשבוע ה-23. מדובר בהליך כואב ביותר, אך לנשים נאמר שירגישו כאב קל בלבד. מעבר לכך, לא הוצע להן לעבור את ההליך באלחוש ואף לא הומלץ להביא מלווה.

אילוסטרציה. ShutterStock
"נאמר לי שההליך לא נעים, אבל גם לא כואב"/ShutterStock

"בימי הקורונה התבשרתי בחודש חמישי כי בדיקת מי השפיר שלי אינה תקנית, וכי עלי לעבור הפסקת היריון מאוחרת", מספרת אחת הנשים שהגיעה לגרידה במרכז הרפואי שיבא. "היו בפניי שתי אפשרויות: גרידה בהרדמה או לידה שקטה. מכיוון שלא רציתי לחוות לידה שקטה, ביקשתי לעבור גרידה בהרדמה".

הליך הגרידה בשלב הזה של ההיריון מתבצע בשני שלבים. השלב הראשון הוא החדרת למינריות, שהן מעין אצות שפועלות כמו טמפונים כדי להרחיב את צוואר הרחם, והשלב השני הוא הגרידה עצמה שמבוצעת ביום למחרת. בשל אילוצים כלכליים של בתי החולים, השלב הראשון נעשה ללא הרדמה חלקית או מלאה, למרות ההליך המייסר.

"בקבלה של המיון בתל השומר נאמר לי שההליך לא נעים, אבל גם לא כואב", סיפרה המטופלת. "את מה שעברתי במשך החצי שעה הבאה ניתן לתאר רק כעינויים. את ההחדרה של למינריה אני יכולה לתאר רק כהחדרת סכין לתוך הרחם. הרגשתי שחותכים אותי על הכיסא. אחרי החדרה של חמש לא יכולתי יותר, כבר לא היה לי אוויר לצעוק".

עוד בוואלה!

חזי לוי: "משטר דמוקרטי זה טוב, אבל זה לא משרת את המלחמה בקורונה"

לכתבה המלאה
בית החולים שיבא תל השומר, מאי 2015. ראובן קסטרו
"הרגשתי שחותכים אותי על הכיסא". בית החולים שיבא תל השומר/ראובן קסטרו

בעדותה סיפרה האישה כי הצוות הרפואי הסביר לה כי ההרדמה אינה חלק מהפרוטוקול. "קבעו לי לבוא בערב להשלמת ההליך, ובדרך הביתה סבלתי מכאבים כמו צירי לידה. זה שלא אמרו לי להגיע עם מלווה גם מעיד על אוזלת היד של בית החולים", אמרה. "הכאבים שלא הרפו במשך ארבע שעות היו עדיין כאין וכאפס לכאבים של החדרת הלמינריות".

"כשהגעתי בערב, הפעם עם מלווה, פניתי לרופאה וביקשתי לעבור את שאר ההליך בהרדמה", המשיכה המטופלת. "הרופאה הסתכלה עלי ואמרה: 'זה לא בפרוטוקול'. על כך שאלתי מה יקרה אם אני לא מסכימה לעבור את ההליך שוב, והיא השיבה: 'אז לא יהיה לך מחר בבוקר ניתוח'". לדבריה, "הם כן הסכימו לתת לי אופטלגין נוזלי, שעזר כמו כוסות רוח למת. וכך למרות שידעתי את העובדה שאני הולכת לעבור עינויים, נתתי להם לבצע את החדרת הלמינריות הנוספות, כשאני צורחת ומתפתלת על הכיסא".

"במכתב השחרור שלי מהמיון נכתב 'שיתוף פעולה חלקי עקב כאבים'. איזה שיתוף פעולה יש כשמאיימים עליך שאם לא תסכימי - ימנעו ממך קבלת טיפול רפואי חיוני? למחרת, לפני הגרידה, באתי לאחות שהחזיקה לי את היד בהליך החדרת הלמינריות להגיד לה תודה. שאלתי אותה אם לאחרות זה לא כואב. היא הרכינה את ראשה ואמרה: לכולן זה כואב", סיכמה בכאב.

דיון הוועדה לקידום מעמד האישה, 13 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ פורר בוועדה לקידום מעמד האישה/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בתי החולים לא התייחסו לטענות הנשים, ואמרו כי לא מדובר הכאב פיזי, אלא בכאב נפשי. הטענות החוזרות על "היסטריה נשית", גורמות פעמים רבות לרופאים לא לייחס חשיבות לתלונות המטופלות - ואף להכאיב להן יתר על המידה. כיום, אישה יכולה לבקש לבצע את ההליך בהרדמה, אך זה לא יוצע לה מראש.

יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), אמר כי המציאות הזו חייבת להיפסק. "לא ייתכן שבישראל בשנת 2020 מתבצעים עינויים בבתי חולים המונעים משיקולים כלכליים ומשיקולי תפוסת מקום", גרס פורר. "ההתעלמות המערכתית מכאבן של נשים בטיפולים גינקולוגיים חייבת להיפסק ומצריכה רגישות יתרה מבתי החולים. אם יש אפשרות להעניק טיפול מקל למטופלות, זוהי חובתו של הצוות הרפואי והנהלת המרכזים הרפואיים ואנו נעמוד על כך שנשים יקבלו טיפול הולם, ללא סבל מיותר".

אסף הרופא. אפריל 2014. מתוך עמוד הויקיפדיה של אסף הרופא, אתר רשמי
"לא ייתכן שבישראל בשנת 2020 מתבצעים עינויים בבתי חולים". בית החולים קפלן/אתר רשמי, מתוך עמוד הויקיפדיה של אסף הרופא

מבית החולים שיבא נמסר כי הוקם מרכז ייחודי שמטרתו להקל על אותן נשים. "המרכז הרפואי שיבא הוא מרכז לאומי הקולט נשים שהריונם הסתיים בטרם עת מסיבות שונות מתוך הניסיון הרב והמקצועיות של מומחינו בנושא הקמנו את מרכז 'בדרכך' שתפקידו להושיט יד למטופלות הנזקקות להפסקת הריון ולהקל, ולו במעט, על החוויה הכואבת. המרכז מספק ליווי לאורך כל התהליך, תומך ועוטף רפואית ורגשית כדי לנסות ולסייע בהתמודדות סביב האירוע המורכב שנקרא הפלה", נמסר.

"אנו מטפלים בנשים אלו אשר נמצאות באחת הסיטואציות המורכבות של החיים ומציעים להן את המנעד הרחב של הטיפולים המוצעים במצבים אלה, החל מגרידה ועד לידה שקטה ומתאימים את הטיפול באופן אישי לכל אחת ואחת, לאחר שיחות ויעוץ ועל פי מה שמתאים לה", הוסיפו בשיבא. "אנו מבינים את כאבן של הנשים ונמשיך להיות כאן ולספק את השירות שמהווה את המוקד הלאומי לטיפול במצבים אלו גם כשכאבן קשה מנשוא".

מבית החולים קפלן נמסר כי לנשים מוצעות שתי אפשרויות לביצוע ההליך, מתוכן הן אלו שבוחרות. "הליך הפסקת היריון הוא מטבעו הליך כואב וטראומטי עבור נשים, ובית החולים עושה כמיטב יכולתו להקל על הנשים בתהליך", נמסר. "בשל כך מציע בית החולים לנשים המבקשת לעבור הליך של הפסקת היריון בשבועות מתקדמים שתי אפשרויות לביצוע ההליך. בפני כל אישה מוצגים היתרונות והחסרונות בכל גישה לבחירתן האישית - גרידה בהרדמה או השראת הפלה".

"הליך של השראת לידה תרופתית הוא ארוך יותר ונמשך עד מספר ימים וכרוך בצירים והליך של לידה. לחילופין, מוצע לאישה הליך של ריקון הרחם בהרדמה כללית ללא כל צירים או כאבים, אשר מבקש לאפשר לנשים להימנע מלעבור את התהליך הטראומטי והכואב של השראת לידה. זהו הליך קצר הנמשך כחצי שעה בהרדמה כללית", הוסיפו בקפלן. "כחלק מההכנה לגרידה נדרש לבצע הרחבת צוואר הרחם על ידי החדרת למינריות. ההכנה מתבצעת כמה שעות עד יממה לפני הליך הגרידה ולרב כרוכה באי נוחות קלה ובסופה נשלחת האישה לביתה עד למועד הגרידה. במידה והאישה מבקשת אלחוש, הצוות הרפואי כמובן שמתחשב בבקשתה".

מבית החולים אסף הרופא טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully