וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזי לוי: "משטר דמוקרטי זה טוב, אבל זה לא משרת את המלחמה בקורונה"

17.11.2020 / 0:17

מנכ"ל משרד הבריאות קורא לפתוח את מערכת החינוך למרות העלייה בתחלואה, טוען כי צריך להגביר את האכיפה, סבור כי הצורך באישור הממשלה והכנסת עלול לעכב את המאבק בנגיף וקובע רף בו ישראל תיכנס לסגר שלישי. "מיהרו לבקר אותנו שבחרנו במודרנה, אך נדע לעבוד איתם". ריאיון

בווידאו: לוי על הסכנה בפתיחת מערכת החינוך החרדית בניגוד להנחיות/מערכת וואלה! NEWS

לאחר ההחלטה של קבינט הקורונה על פתיחת כיתות ה'-ו, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, חושש שהדבר עלול להביא לעלייה בתחלואה ולסגר נוסף. בריאיון לוואלה! NEWS אחרי הדיון בקבינט הקורונה, אמר אמש (שני) לוי כי על אף שפתיחת בתי הספר מעלה את התחלואה, כפי שקרה במדינות ברחבי העולם, יש חשיבות להחזיר את הילדים למסגרת חינוכית.

"במצב הידע של היום ניתן להוריד את התחלואה על ידי כללי הריחוק החברתי, מסכות, והתנהגות נכונה", אומר לוי. "צריך להמשיך את שלבי היציאה הזהירים מהסגר שנתמכים בתיאוריה הרפואית האפידמיולוגית".

חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. ראובן קסטרו
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי/ראובן קסטרו
"אני שמח שתלמידים חוזרים לספסל הלימודים, אבל חושש שנעמוד לפני התפרצות נוספת, ואף אחד לא רוצה עוד סגר"

לאחר דיוניים ארוכים ביומיים האחרונים החלטתם לפתוח את כיתות ה-ו', למרות התנגדות משרד הבריאות. איך אתה מתייחס לעקיצה ששלח לעברכם שר החינוך?

"קשה להטיל את האשמה על עליית התחלואה רק על פתיחת בתי הספר, אבל על פי הספרות בכל המדינות - פתיחת בתי הספר העלתה תחלואה. זה לא משנה אם יגידו לי שלא נדבק אף ילד או לא נדבקה אף מורה. ראינו כבר מורות וגננות אסימפטומטיות, שנענו לקריאה שלנו והלכו להיבדק ונמצאו מאומתות", הוא אומר, אך מסייג: "חשוב לומר שלא הרבה".

חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. ראובן קסטרו
"ניתן להוריד את התחלואה על ידי כללי הריחוק החברתי". לוי בראיון לוואלה! NEWS/ראובן קסטרו

לדברי לוי, "אין ספק שאנחנו לא יכולים להמשיך להשאיר את הילדים בבית. שר החינוך יואב גלנט צודק - צריך להחזיר את הילדים לבית הספר. אי אפשר להחזיק אותם בלי אינטראקציה חברתית ובלי המורה".

מנכ"ל משרד הבריאות נזהר מאוד בכבודו של שר החינוך ואומר כי "כל שר מביא את הנתונים על הנושא שהוא מופקד. אני יכול להגיד ששר הבריאות לא שמח. אני בוודאי שמח עם עם ישראל שיש עוד הקלות ועוד תלמידים חוזרים לספסל הלימודים, אבל אני חושש. יש כאן תקווה שמהולה בחשש שנעמוד לפני התפרצות נוספת ואף אחד לא רוצה עוד סגר".

"היום כולם הבינו מדוע בחרנו ללכת עם מודרנה"

לצד זאת, לוי אומר כי אין מנוס מהגבלות נוספות. "הדיון שלשום נסוב סביב ההקלות שהיו מתוכננות בשלב הזה: להחזיר כיתות א'-ו' ו-י"א-י"ב ללימודים, ולפתוח את הקניונים. אבל בצל זה היתה שלשום עלייה של מקדם ההדבקה ל-1.4. זה נראה כאילו לא נורא, אבל המשמעות היא שכל אדם מדביק אדם. זו הדרך להתחלת העלייה בתחלואה, ולכן כל הדיון שלשום היה מחד המגמה של העלייה בתחלואה מול הצורך ללמד את הילדים ולהחזיר לעבודה את האנשים שחרב עליהם עולמם".

שלשום, מודרנה פרסמה את נתוני היעילות של החיסון שלה ומשרד הבריאות מיהר להוציא הודעות חגיגיות על הבחירה הנבונה של ישראל להמר על מודרנה. אולם, בניגוד להסכם עם פייזר, בהסכם עם מודרנה אין התחייבות על כמויות או על לוחות זמנים. פרופסור לוי טוען כי הוא מנוע לדבר על פרטי החוזה. "מודרנה אינה זרה לנו - והמבין יבין", מגחך לוי. "מיהרו לבקר אותנו שהימרנו על מודרנה, אבל אנחנו עוסקים חודשים רבים בבחינה של כל החברות, הכול מאוד מחושב. היום כולם הבינו מדוע בחרנו ללכת עם מודרנה, ועם כל זה מדינת ישראל לא שמה את כל הביצים שלה בסל אחד".

בקבוקונים עם תווית חיסון לנגיף הקורונה עם סמל של חברת מודרנה. רויטרס
"אינה זרה לנו, והמבין יבין". מנות חיסון לקורונה של חברת מודרנה/רויטרס
"צריך להגביר את האכיפה כי אם אין הרתעה, לא נגיע לשום מקום. דרכה של הדמוקרטיה היא לא פשוטה, כי צריך את האישור של הממשלה ואז של הכנסת"

עם פייזר פרסמתם מיוזמתכם את הכמויות והזמנים. מדוע עם מודרנה זה לא כך?

"אנחנו יודעים לעבוד עם מודרנה", סיכם לוי.

איך מתכוננים במשרד הבריאות לקבלת החיסון?

"השאלה היא איך מאחסנים אותו ואיך מפזרים אותו, כי הוא צריך להיות בהקפאה עמוקה חלק מהזמן".

לוי לא שש לדבר על החוזה שנחתם עם פייזר. "אני מפחד שיהיו עיכובים בגלל הרשויות הרגולטוריות האמריקניות, בגלל צריכה או תעדוף ההפצה של החברה למקומות אחרים", הוא אומר. "אני מאמין שהחברה תעמוד בחוזה ונקבל אספקה כמו שסוכם בתחילת ינואר. חשוב לזכור שלא הטלנו את כל הביצים בסל אחד, אך מאמין שהחוזה יעניק לישראל את החיסונים בזמן שהחברה התחייבה".

חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. ראובן קסטרו
"מדינת ישראל לא שמה את כל הביצים שלה בסל אחד". לוי/ראובן קסטרו
"אני חושב שבסך הכול טוב שאנחנו חיים במשטר דמוקרטי, אבוי אם לא, אבל זה לא משרת את הלחימה שלנו בקורונה"

מדוע לא מצליחים לקבל החלטה על העלאת הקנסות או על הגברת האכיפה?

"הדיונים האלו קורים, אבל הם מתנהלים בקבינט ובכנסת עם אנשים שחושבים שונה ויש להם אג'נדה שונה. אני חושב שצריך להגביר את האכיפה כי אם אין הרתעה משמעותית, לא נגיע לשום מקום. היום, אם מתרחשות כל החתונות הנוראיות האלו, אין מספיק הרתעה. דרכה של הדמוקרטיה היא לא פשוטה, כי את צריכה לקבל את האישור של הממשלה ואז של הכנסת".

האם הפוליטיקה גוברת על השיקולים העניינים?

"אפשר לקרוא לזה פוליטיקה, אבל אנחנו נמצאים במשטר דמוקרטי שבו ההחלטות מתקבלות בממשלה שמורכבת מאנשים שמביאים אג'נדה או שיש להם אחריות משרדית, כמו לדוגמה שר האוצר שמייצג את הקו הכלכלי גרידא - זה לא פוליטי, אלא הוא מייצג את האג'נדה הכלכלית".

חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. ראובן קסטרו
"שר החינוך צודק - אי אפשר להחזיק את הילדים בלי אינטראקציה חברתית ובלי המורה"/ראובן קסטרו

וכששרים פועלים כדי שעל המגזר שלהם לא יוטלו קנסות?

"זה באמת נורא, אנחנו עומדים על שלנו, אבל בסופו של דבר הדברים הוחלטו על ידי הממשלה והכנסת, אנחנו יכולים לאהוב את זה או לא לאהוב את זה. אני חושב שבסך הכול טוב שאנחנו חיים במשטר דמוקרטי, אבוי אם לא, אבל זה לא משרת את הלחימה שלנו בקורונה. יש דברים שהיה צריך להחליט יותר מהר. אני לא רוצה לקרוא תיגר על המבנה השלטוני, אנחנו במשרד הבריאות משתדלים להביא את הדברים כראות עינינו באופן הבהיר ביותר".

האם אנחנו בדרך לסגר שלישי?

"השאלה היא מתי יונף הדגל האדום של בתי החולים. בספטמבר היה מצב מאוד קשה, אבל לא קרסנו. אחרי שהוספנו מיטות וכוח אדם, זה עדיין מצב שמאוד מקשה על הטיפול", הוא נזהר מלקבוע הערכות מדויקות. לבסוף הוא עונה: "בסביבות 1,000 חולי קורונה קשים כשלפחות רבע מונשמים, נצטרך לעצור ולהטיל לסגר נוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully