וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה לוח הזמנים של פייזר וכמה קרובה מודרנה לפיתוח: התרחישים בדרך לחיסון

15.11.2020 / 9:00

רה"מ הכריז כי חיסוני הקורונה הראשונים של פייזר יגיעו בתחילת השנה, אך בחוזה נכתב כי הדבר "תלוי בנסיבות". מודרנה, שנראתה כהימור הבטוח ואף קיבלה מקדמה, טרם דיווחה על יעילות הטיפול. במשרד הבריאות מקווים כי החוזה הכפול ישלים את החוסרים, ויגדיל את כמות החיסונים

בווידאו: ראש הממשלה מכריז על הסכם לרכישת חיסונים מחברת פייזר/צילום: לע"מ, עריכה: עמית שמחה

המרוץ לחיסון הולך וצובר תאוצה, ובשלב זה ישנם 12 חיסונים פוטנציאליים הנמצאים בשלבי פיתוח לנגיף הקטלני, אולם רק שלושה מהם נמצאים בשלב השלישי והמתקדם. הסיכויים של חיסונים אלו להתקבל כחיסון מאושר כבר בשנה הבאה מאוד גבוהים. לשתיים מהחברות שבשלב הסופי יש הסכם חתום עם ישראל - מודרנה ופייזר.

פרטי ההסכם עם שתי חברות התרופות הם חסויים, אולם לשתיהן מדינת ישראל שילמה כבר מקדמות בסך מאות מיליוני שקלים לפי ההערכות, ויתר הסכום יועבר לאחר שיסופקו החיסונים. ההבדל המרכזי בין שני ההסכמים, הוא שפייזר כבר יודעת להגיד מהם לוחות הזמנים לאספקת החיסון, והיא התחייבה שעד סוף 2021 תעביר לישראל כ-8 מיליון מנות חיסון, שצפויים להספיק לכ-4 מיליון אזרחים, כשכל מחוסן מקבל שתי מנות.

לעומת זאת, חברת מודרנה עדיין לא דיווחה על יעילות החיסון שלה ולכן לא יכולה להתקדם בשלבי מתן האישור, ולא יכולה להתחייב על כמות חיסונים וזמן הפצתם.

ניסוי בחיסון לנגיף הקורונה, 13 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
החברות מחויבות לישראל "במידה והתנאים יאפשרו". בקבוקון של חיסון לנגיף הקורונה (צילום: רויטרס)/רויטרס, רויטרס

נתניהו הכריז כי החיסונים הראשונים של פייזר יגיעו ארצה כבר בתחילת 2021, אולם בסעיף זה נכתב בהסכם כי החיסונים יגיעו "בהתאם לנסיבות", כלומר פייזר מחויבת לישראל עד סוף 2021, אבל לא מחויבת בתאריך שבו תתחיל לספק את הסחורה. בניגוד להסכם עם פייזר, בהסכם עם מודרנה, שנחתם ואף ניתנה מקדמה, אין כל התחייבות על לוחות זמנים או כמויות.

עוד בוואלה!

מומחים מברכים על ההסכם עם פייזר, אך מזהירים מסימני השאלה סביב החיסון

לכתבה המלאה
מפעל של פייזר בבלגיה, 9 בנובמבר 2020.. אי-פי, AP
פרטי ההסכם עם שתי החברות חסויים. מפעל של חברת פייזר בבלגיה (צילום: אי-פי)/AP, אי-פי

בהסכמים עם שתי החברות ישנו סעיף בעייתי ביותר שמציין כי החברות מחויבות לישראל "במידה והתנאים יאפשרו". הסעיף מדבר על תחילת אספקת החיסונים לישראל ביחס למדינות אחרות בעולם. בכיר במשרד הבריאות הסביר לוואלה! NEWS כי החברות מחויבות לישראל ללא קשר להפצה למדינות אחרות, וציין כי אותם "התנאים" נחתמים עם הרבה מדינות מסביב לעולם.

מה הסיבה להימור על חברת מודרנה?

כשהחל שר הבריאות יולי אדלשטיין את תפקידו, הוא החל מידית במשא ומתן עם חברות רבות, אולם מודרנה נראתה כהימור הבטוח ביותר. כיום, חברת פייזר עקפה אותה והצפי הוא כי בעוד כשבועיים הם יקבלו את האישור מה-FDA, אולם ישנה עדיין אפשרות למודרנה לעקוף ולתפוס שוב את הבכורה.

ההסכמים עם פייזר ומודרנה מתקיימים במקביל ולא אחד על חשבון השני, כך שלמעשה ישראל תקבל את החיסון משתי החברות הגדולות, כשבאופק ישנו גם החיסון הישראלי של המכון הביולוגי. המשמעות היא שגם אם פייזר תוכל לספק רק כמות מעטה של חיסונים בתחילת 2021, במשרד הבריאות מקווים שמודרנה תוכל להשלים את החוסרים ולהעניק עוד חיסונים לישראל.

מטה חברת מודרנה האמריקאית שמפתחת חיסון לנגיף הקורונה. רויטרס
החברה נראתה כהימור הבטוח ביותר. מטה חברת מודרנה בסיאטל (צילום: רויטרס)/רויטרס

על האופרציה ליבוא החיסון, אכסונו בארץ בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות והפצתו, יהיה מופקד מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי, שכבר היום יתחיל לגבש מתווה שיאפשר את התקדמות התהליך. לוי יהיה מופקד גם על תעדוף האוכלוסיות שצריכות להתחסן ראשונות.

כמו בכל חיסון, הראשונים לקבל אותו יהיו ככל הנראה צוותי רפואה וקשישים, כאשר הקבוצה השנייה עדיין לא הוגדרה. ההחלטה אם אלו יהיו קשישים בני 70 ומעלה או בני 65 ומעלה, תהיה תלויה בכמות החיסונים הראשונית שתקבל ישראל.

מעבדת חיסון לקורונה בפלורידה, ארצות הברית, 24 בספטמבר 2020. רויטרס
החיסונים יגיעו "בהתאם לנסיבות". מחקר למציאת חיסון לקורונה בפלורידה (צילום: רויטרס)/רויטרס

החיסון של חברת פייזר פועל באותה טכנולוגיה של החיסון של מודרנה, שניהם לא מכילים את הנגיף הפעיל שגורם למחלה אלא עושה שימוש בחלק קטן מהחומר הגנטי שלו, שנקרא mRNA. זו גישה מדעית שפותחה במקור כדי להילחם בסרטן.

החיסון גורם למערכת החיסונית לייצר נוגדנים שתוקפים את חלבון הדוקרנים - שבין השאר מעניק לנגיף הקורונה את צורתו הייחודית והמזוהה, אך הוא גם זה שמאפשר לנגיף לחדור לתאי הגוף שהוא תוקף.

לחברות פייזר וביון-טק יש הסכם המוערך ב-1.95 מיליארד דולרים עם הממשל בארצות הברית, שבמסגרתו הן אמורות לספק מאה מיליון מנות חיסון כבר השנה. החברות הגיעו להסכמים גם עם האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה ויפן. כדי לחסוך זמן, החברות החלו לייצר את החיסון עוד לפני שהתבררה מידת יעילותו. פייזר הודיעה כי היא מתכננת לייצר 1.3 מיליארד מנות חיסון בשנת 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully