וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג'ורג'יה יסדה סטייסי אברמס מדינה חדשה

16.11.2020 / 19:58

לפני שנתיים היא הפסידה ליריבה הרפובליקני על תפקיד המושל, אחרי שהוא ניצל את סמכותו והקשה על מצביעים שחורים. מאז היא רשמה המוני בוחרים חדשים, המייצגים את פני המעוז השמרני שהלך עם מועמד דמוקרטי - לראשונה מ-1992. הקרב הבא - הרוב בסנאט. "בואו נעשה זאת שוב"

בווידאו: ביידן ניצח במעוז הרפובליקני אריזונה/צילום: רויטרס

אחרי שג'ו ביידן הוכרז כנשיא הבא של ארצות הברית, אלפים חגגו מחוץ לבית הלבן. בשלב מסוים, חלק מהקבוצה פרצה בקריאות, לא בעד ביידן ולא נגד הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ. "סטייסי אברמס", צעקו המפגינים את שמה של האישה שזכתה לקרדיט על ההצלחה ההיסטורית של הדמוקרטים בג'ורג'יה השמרנית.

אברמס, בת 46, היא עורכת דין, יזמית, סופרת ופוליטיקאית. היא הפכה לאחת הדמויות המובילות בשורות המפלגה הדמוקרטית אחרי שהפסידה במרוץ צמוד על מושלות ג'ורג'יה ב-2018, בפער של 55 אלף קולות בלבד. עכשיו היא זוכה לשבחים מצד דמוקרטים, אנשי אקדמיה, מצביעים ופעילים ברחבי המדינה על תרומתה לניצחון של ביידן - הפעם האחרונה שבה ג'ורג'יה הצביעה בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות הייתה לביל קלינטון ב-1992.

"ראינו מה אפשר להשיג בעבודה קשה וביחד", אמרה אברמס בסרטון שפרסמה לאחר הניצחון של ביידן. "אנחנו יודעים שאנחנו יכולים לנצח בג'ורג'יה. עכשיו בואו נעשה זאת, שוב".

סטייסי אברמס בעצרת באטלנטה, ג'ורג'יה, 2 בנובמבר 2020. רויטרס
מהפכה פוליטית במדינה השמרנית. סטייסי אברמס/רויטרס

מומחים אומרים כי המאמצים של אברמס לאורך השנים להוציא מצביעים ולפעול משפטית נגד דיכוי קולות של קבוצות קהילתיות ופעילים, הובילו למהפך הדמוקרטי. בנוסף לכך, גם השינויים העמוקים בדמוגרפיה במדינה החקלאית לשעבר תרמו לכך. היא צמחה ביותר מ-30% מאז שנת 2000, עם בואם של תושבים חדשים מחוץ למדינה, כולל מצביעים לבנים ליברלים ומיעוטים.

"סטייסי אברמס הפכה את רישום הבוחרים מקרב המיעוטים לעסק שלה", הסבירה אנדרה ג'ילספי, פרופסורית למדעני המדינה באוניברסיטת אמורי. "היא יצאה ורשמה אלפי אנשים להצביע ואז יצרה כלים כדי להזכיר להם על הליך הבחירות".

16 האלקטורים של ג'ורג'יה הם לא הפרס היחד. המרוצים על מושבי המדינה לסנאט יגיעו לסיבוב שני בינואר, ולפי אברמס, הדמוקרטים הולכים לשפוך משאבים רבים. אם יצליחו לזכות בשני המושבים של הרפובליקנים, הדמוקרטים ישלטו בכל הקונגרס וכן בבית הלבן, וכך יוכלו לקדם אג'נדה מרחיקת לכת החל מאי-השוויון הכלכלי ועד שינויי האקלים בכלכלה הגדולה ביותר בעולם.

עוד בוואלה!

הנתיב האחרון של הדמוקרטים לרוב בסנאט עובר דרך ג'ורג'יה

לכתבה המלאה

הרוב האמריקני החדש

המרוץ של אברמס לתפקיד מושל המדינה שפך אור על דיכוי הקולות, אחרי שהיא תבעה את יריבה בריאן קמפ הרפובליקני, שהיה גם מזכיר המדינה האחראי על הבחירות. היא האשימה אותו במחיקת בוחרים, סגירת קלפיות, תקלות בציוד הצבעה ומעטפות הצבעה כדי לפגוע במצביעים שחורים, הנוטים לדמוקרטים.

המאמצים שלה החלו שנים קודם לכן. היא הייתה ממקימי "מיזם ג'ורג'יה החדשה" ב-2014, שנה אחרי שבית המשפט העליון רוקן מתוכן את חוק זכויות ההצבעה, כשביטל אמצעי ביטחון והפחית את הפיקוח הפדרלי על המדינות.

המיזם זיהה את "הרוב האמריקני החדש - מיעוטים, בני 18 עד 19 ונשים לא נשואות" כמפתח של ג'ורג'יה. דובר של המיזם אמר כי חצי מיליון תושבים במדינה נרשמו כמצביעים מאז 2014.

ציור קיר של סטייסי אברמס באטלנטה, ג'ורג'יה, 6 בנובמבר 2020. רויטרס
"הדור הצעיר הופך למגוון יותר ולמעורב פוליטית יותר"/רויטרס

אחרי הבחירות ב-2018, אברמס ומנהלת הקמפיין שלה לורן גרוך-וורגו השיקו את הקבוצה למאבק בדיכוי קולות "מאבק הוגן". היא תבעה לא רק את היריב שלה, אלא גם פעלה לקידום הגנה על זכויות המצביעים ביותר מ-12 מדינות אחרות בארצות הברית.

הצוות של אברמס זיהה את הצורך לחפור במאגר המצביעים השחורים של ג'ורג'יה, המהווים 33% מכלל הבוחרים - השיעור הגדול ביותר בכל מדינות המפתח. עם זאת, הדמוקרטים נדרשו להגיע גם לכ-1.7 מיליון בוחרים חדשים, כולל צעירים ואלו שעברו להתגורר לאחרונה במדינה. אלו צפויים להצביע לדמוקרטים ולא לרפובליקנים ביחס של פי שניים.

שיעור ההצבעה בג'ורג'יה היה כ-75%, בזכות הצבעה מוקדמת של שחורים, יותר מ-40% מאשר ב-2016. "אנחנו עוברים ברגעים אלו מהפכה פוליטית", אמר ג'יימס סטיבנס, תלמיד תיכון בן 18 מרוזוול. "הדור הצעיר הופך למגוון יותר ולמעורב פוליטית יותר. עלינו לשמור על המדינה כחולה כדי להביא שינוי לא רק בה, אלא בכל המדינות" של ארצות הברית.

כבר לא מדינה מיושנת ומפלגת

המורשת הגזענית של ג'ורג'יה היא עד כדי כך עמוקה, עד שהיא אפילו ביתה של האנדרטה הגדולה ביותר בארצות הברית של מפקדי צבא הדרום במלחמת האזרחים. עם זאת, העיר הגדולה ביותר במדינה, אטלנטה, היא מרכז הולך וגדל של תרבות שחורה, אקטיביזם ושגשוג כלכלי שהביא תושבים מרקע מגוון מכל רחבי המדינה, ומעבר לים.

אטלנטה היא מבין הערים שצמחו הכי הרבה בארצות הברית בעשור שחלף מאז המשבר הכלכלי הגדול. מאז הבחירות האחרונות, מחוזות פולטון, גווינט וקוב התרחבו והפכו למשכילים יותר. מספר הבוחרים הלבנים קטן, ואחד מכל שלושה תושבים הצביע לביידן.

קמלה האריס ביקרה במחוז גווינט לפני הבחירות, והעצרת שלה הייתה תמונת ראי של השינוי: בין הנוכחים בקהל המגוון נצפתה חולצה עם הכיתוב "מצביע מוסלמי לא מתנצל", דגלי ג'מייקה, ביגוד מסורתי שחור ומסיכה עם כיתוב המזוהה עם אמריקנים ממוצא דרום אסייתי.

תושבים באזור זה בג'ורג'יה שהצביעו בעד ביידן דיברו פחות עליו, אלא יותר על השינוי שעברה המדינה. "זה אומר שג'ורג'יה הפסיקה להחזיק בערכים מיושנים ומפלגים והפכה ליותר מסבירת פנים לכולם", אמרה אלה בקסטר, סטודנטית בת 19 מאוניברסיטת ג'ורג'יה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully