וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ניצח גם בג'ורג'יה והגיע ל-306 אלקטורים, טראמפ סיים עם 232

לפי התקשורת האמריקנית, הנשיא הנבחר יהיה המועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח במדינה השמרנית מאז 1992. טראמפ ניצח בצפון קרוליינה, ובהופעה ראשונה מאז ההפסד, אותת שהוא עשוי לקבל בסופו של דבר את הפסדו: "מי יודע איזה ממשל יוביל בעתיד"

בווידאו: ביידן ניצח במעוז הרפובליקני אריזונה/צילום: רויטרס

ג'ו ביידן ניצח את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בג'ורג'יה, ואילו האחרון ניצח בקרוליינה הצפונית - כך הכריזו הערב (שישי) בכלי התקשורת המרכזיים בארצות הברית. אלו היו שתי המדינות האחרונות שרשתות התקשורת במדינה הכריזו על סיום ספירת הקולות בהן. בכך, הסתיימה חלוקת האלקטורים כשלביידן 306 אלקטורים וטראמפ רק עם 232 - פחות מ-270 הנחוצים לניצחון בבחירות.

בנאום ראשון שנשא הערב מאז ההפסד בבחירות לביידן, טראמפ אמר כי "הזמן יגיד איזה ממשל יוביל" את ארצות הברית בינואר, אחרי שאמר כי הוא לא יטיל סגר על מנת לבלום את השתוללות מגיפת הקורונה.

זאת הייתה ההתייחסות היחידה של טראמפ לבחירות בנאומו, שעסק במאבק בקורונה ופיתוח החיסונים. טראמפ אמר כי שיעור התמותה מקורונה ירד, וכי הוא צופה שחיסון יהיה זמין לכלל האוכלוסייה כבר באפריל. לדבריו, הוא יינתן תחילה לקשישים ואוכלוסיות נוספות בסיכון. טראמפ לא הזכיר את ביידן בדבריו ולא ענה על שאלות כתבים.

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן במהלך נאומו בוילמינגטון, דלאוור 9 בנובמבר 2020. רויטרס
לקח גם את ג'ורג'יה. ביידן/רויטרס

הניצחון של ביידן בג'ורג'יה מוסיף לו 16 אלקטורים, מה שמעלה אותו ל-306 בסך הכל - מספר התואם את ניצחונו של טראמפ בבחירות 2016 על הילרי קלינטון. ניצחונו של ביידן במדינה מגיע לאחר הובלה מוקדמת של טראמפ, אך עם הימשכות ספירות הקולות ביידן עלה להובלה. ג'ורג'יה, שבה לא ניצח מועמד דמוקרטי מאז ביל קלינטון ב-1992, עורכת ספירה חוזרת בשל הפער הלא גדול בין ביידן לטראמפ, אך היא לא צפויה להשפיע על התוצאות הסופיות.

בנוסף לאלקטורים, המכריעים את המרוץ ללא קשר לסך הקולות הכללי, ביידן מוביל על טראמפ עם יותר מ-5.3 מיליון קולות. הנשיא הרפובליקני טען מאז סגירת הקלפיות, ללא ראיות, כי הונה בידי הדמוקרטים וסירב להכיר בתוצאות. אלו יאושררו רשמית על ידי האלקטורים בעוד כחודש.

קמפיין טראמפ הגיש תביעות במישיגן, ג'ורג'יה ופנסילבניה בגין טענות על הונאת בחירות ואי סדרים בהצבעה, בעוד הנשיא טען שוב ושוב בציוצים בטוויטר כי הוא ניצח בבחירות וכי נעשה מאמץ מתואם של הדמוקרטים לגנוב ממנו את הבחירות.

עד כה, הגורמים המפקחים על הבחירות במדינה, המשקיפים המקומיים ובתי המשפט - כולם דחו את טענותיו לגניבת בחירות. הסוכנויות האמריקניות לאבטחת מידע מסרו אמש כי גורמים במערך אבטחת הבחירות לא מצאו ראיות להפרה, מחיקה של קולות, "או פגיעה בדרך כלשהי" בהצבעה.

כדי לזכות בקדנציה נוספת, טראמפ יצטרך לבטל את הובלתו של ביידן בשלוש מדינות לפחות, אך עד כה הוא לא הצליח להביא ראיות לכך שהוא יכול לעשות זאת באף אחת מהן. בית משפט במדינת מישיגן דחה את בקשתו של טראמפ לערער על ספירת הקולות שאושרה בדטרויט, בה ביידן זכה לרוב מוחץ. בנוסף לכך, עורכי הדין של קמפיין טראמפ ביטלו תביעה באריזונה לאחר ההכרזה על ביידן כזוכה במדינה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים ראשונה בבית הלבן מאז הפסיד בבחירות לנשיאות. 14 בנובמבר 2020. רויטרס
הצליח בקרוליינה הצפונית, אך נחל הפסד מוחץ. טראמפ במסיבת העיתונאים/רויטרס

הממשל תוקע את תחלית העבר השלטון הרשמית, אחרי שמינהל השירותים הכלליים, הסוכנות הפדרלית האחראית על כך, טרם הכירה בביידן ובקמלה האריס כנשיא וסגנית הנשיא הנבחרים. חלק מבכירי הרפובליקנים, הגם שטרם הכירו בניצחון של ביידן, קראו לטראמפ לאפשר ליריבו לכל הפחות גישה לתדרוכים מודיעניים.

ג'ן סאקי, הדוברת של קמפיין ביידן, אמרה כי מניעת הגישה לנשיא הנבחר עלולה להשפיע על נשיאותו. "צריך מידע בזמן אמת כדי להתמודד עם המשברים הנוכחיים", אמרה, תוך שהיא מדגישה את המאבק במגיפת הקורונה. "הצוות שלנו והמומחים שלנו חייבים לקבל את הגישה הזאת".

מי שהצטרף לקולות האלו הוא ג'ון קלי, ראש הסגל לשעבר של טראמפ. הוא אמר כי העיכוב בהעברת השלטון פוגע בביטחון הלאומי של ארצות הברית. "זה לא תהליך שבו אתה מגיע מאפס למאה קמ"ש", אמר לפוליטיקו.

בנוסף אליו, קבוצה הכוללת יותר מ-150 גורמי ביטחון לאומי לשעבר הפצירו במינהל השירותים הכלליים להכיר רשמית בביידן כך שיהיה לצוות שלו גישה "לענייני הביטחון הלאומי הדחופים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully