וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחולה לראשונה מאז 1996: ביידן ניצח במעוז הרפובליקני אריזונה

עודכן לאחרונה: 13.11.2020 / 15:08

הנשיא הנבחר הפך למועמד הדמוקרטי השני בלבד שזוכה במדינה הדרום-מערבית ביותר מ-70 שנה ועלה ל-290 אלקטורים. אלמנתו של סנאטור אריזונה לשעבר מקיין בירכה, סין הצטרפה לאיחולים באיחור. דיווח ב"וושינגטון פוסט": ביידן שוקל למנות את הילרי קלינטון לשגרירה באו"ם

בווידאו: ביידן ניצח במעוז הרפובליקני אריזונה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן ניצח הלילה (שישי) באריזונה, שהייתה במשך שנים ארוכות מעוז רפובליקני. הניצחון במדינה הדרומית ניתן לו על ידי סוכנות הידיעות אי-פי ורשת פוקס עוד בליל הבחירות, למורת רוחו של קמפיין טראמפ, והלילה הוא קיבל את 11 האלקטורים מיתר הרשתות. עם זאת, הנשיא היוצא דונלד טראמפ ממשיך להעלות טענות חסרות ביסוס על אי-סדרים בספירת הקולות ומסרב להתחיל בהעברת השלטון.

ביידן, שמחזיק באריזונה בפער של כ-11 אלף קולות או 0.3%, הוא המועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח במדינה מאז הנשיא ביל קלינטון ב-1996. לפני ארבע שנים, טראמפ ניצח במדינה בפער של 3.5%. לסגן הנשיא לשעבר יש כעת 290 אלקטורים, 20 יותר מהרף הנדרש כדי לנצח בבחירות. הוא גם מוביל ביותר מ-14 אלף קולות בג'ורג'יה, מעוז שמרני נוסף, שסופרת מחדש את הקולות אך זה לא צפוי להוביל לשינוי משמעותי.

כדי להישאר בבית הלבן, טראמפ יצטרך להפוך שלוש מדינות שבהן ביידן מוביל, אך הסיכוי המשפטי לכך אפסי. ב-8 בדצמבר המדינות צריכות לאשר את התוצאות שלהן ולבחור אלקטורים, שייפגשו רשמית לבחירת הנשיא הבא ב-14 בדצמבר. המפלגה הרפובליקנית מפולגת לגבי השאלה אם להכיר בביידן כנשיא או לתמוך במאמציו המשפטיים של טראמפ, אך בעלי בריתו של הנשיא דוחקים בו לכל הפחות לאפשר לביידן גישה לתדרוכי מודיעין.

ביידן עצמו משדר שהוא לא מתרגש מההתבצרות של טראמפ, שאותה כינה "מביכה", ואמר כי הוא לא מדואג מהשיבוש בהליכי העברת השלטון.

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן בצאתו מהתדרוך לתקשורת בוילמינגטון, צפון קרוליינה, ארה"ב 10 בנובמבר 2020. AP
הצליח לבצע מהפך באריזונה. ביידן, השבוע/AP

אריזונה - ביתם של הסנאטור לשעבר ג'ון מקיין ושל הסנאטור בארי גולדווטר שהיה ממייסדי התנועה הפוליטית השמרנית במאה ה-20 ומועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ב-1964 - לא הייתה לטובת הדמוקרטים כמעט מעולם בהיסטוריה האמריקנית. לפני שהמדינה הצביעה לקלינטון, המועמד הדמוקרטי האחרון שזכה לתמיכתה היה הנשיא הארי טרומן ב-1948.

הניצחון של ביידן הדגיש את השינוי הפוליטי באריזונה, שהחלה לנטות שמאלה בשנים האחרונות. השינוי עשוי לבוא בעקבות האוכלוסייה הלטינית ההולכת וגדלה במדינה, זינוק בתושבים העוברים אליה ממדינות דמוקרטיות כמו קליפורניה ואילינוי, ומיאוס המצביעים בפרברים מהמפלגה הרפובליקנית כפי שהיא נראית בתקופתו של טראמפ.

בשבוע שעבר, המועמד הדמוקרטי מארק קלי הביס את הסנאטורית הרפובליקנית המכהנת, מרתה מקסאלי, בבחירות הביניים במדינה. קלי והסנאטורית קירסטן סינמה יהפכו לצמד הדמוקרטי הראשון שייצג את אריזונה בסנאט מאז שנות ה-50.

תומכי המפלגה הדמוקרטית בפניקס, אריזונה, 7 בנובמבר 2020. AP
שינוי פוליטי. תומכי המפלגה הדמוקרטית בפניקס, אריזונה/AP

משפחתו של מקיין בירכה את ביידן על ההישג. "ברכות לג'ו ביידן על זכייתו במדינתי אריזונה. אני כל כך גאה בתושבים על כך שהתייצבו במספרי שיא כדי להשמיע את קולם. תודה לעובדי הבחירות שווידאו כי ההליך ישר והוגן. בואו נתחיל בעבודה", אמרה אלמנתו של הסנאטור לשעבר. בתו פרסמה תמונה של אביה עם הכיתוב: "אני אוהב אנשים שלא מפסידים באריזונה".

סין מברכת, קלינטון תהיה השגרירה באו"ם?

רוב מדינות העולם כבר הכירו בניצחון של ביידן, ששוחח עם מנהיגיהן של רבות מבעלות בריתה של ארצות הברית באירופה ובאסיה, ואתמול גם עם האפיפיור פרנציסקוס. ביידן יהיה הנשיא הקתולי השני בלבד בתולדות ארצות הברית, אחרי ג'ון קנדי.

היום סין הצטרפה לברכות לביידן וסגניתו קמלה האריס, שישה ימים אחרי ההכרזה על ניצחונם בבחירות. "אנחנו מכבדים את הבחירה של העם האמריקני. אנחנו שולחים את ברכותינו החמות לביידן והאריס", נמסר ממשרד החוץ במדינה. "אנחנו מבינים שתוצאות הבחירות ייקבעו בהתאם לחוקים והנהלים בארצות הברית".

מי שטרם עשו זאת אלו רוסיה וברזיל, שהעומדים בראשן - ולדימיר פוטין וז'איר בולסונארו - עומדים בפני ממשל חדש שצפוי לנקוט קו תקיף יותר נגדן מאשר זה של טראמפ.

הילרי קלינטון, 5 במרץ 2019. רויטרס
ייתכן שתהיה השגרירה הבאה באו"ם. קלינטון/רויטרס

לפי ה"וושינגטון פוסט", ביידן שוקל למנות את המועמדת לנשיאות לשעבר הילרי קלינטון לשגרירת המדינה באו"ם. גורם המעורה בנושא אמר לעיתון כי המחשב מאחורי המהלך היא להדגיש את חשיבות התפקיד בממשל החדש, ושמינויה אף יעלה את מעמדו של הארגון עצמו.

הגורם הסביר כי הנשיא הנכנס מעוניין לשקם את מעמדה של ארצות הברית באו"ם ולהעלות את חשיבות שיתוף הפעולה הבינלאומי, לאחר הידרדרות ביחסי הממשל עם המדינות החברות בתקופת כהונתו של טראמפ. קלינטון הייתה שרת החוץ בכהונה הראשונה של ממשל אובמה, שבו היה ביידן סגן הנשיא.

ביידן כבר החל להרכיב את הצוות שלו, כשמינה השבוע את רון קליין להיות ראש הסגל בבית הלבן. קליין הוביל את המאבק של ממשל אובמה בנגיף האבולה, והוא מבקר חריף של התנהלות ממשל טראמפ מול מגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully