וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביון מערביים על חיסול בכיר אל-קאעדה: תכנן פיגועים נגד ישראל

14.11.2020 / 22:37

לדברי הגורמים, הפעולה החשאית המיוחסת למוסד במהלכה חוסל אבו מוחמד אל-מסרי יצאה לפועל ביוזמת ארה"ב. הבכירים סיפרו כי החיסול מנע פיגועים קטלניים נגד אזרחי ישראלים ואמריקנים. עוד מסרו, כי אל-קאעדה פועל בחופשיות מתוך איראן, ופעיליו הפכו בה לאחרונה ל"בני-בית"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

גורמי ביון מערביים חשפו הערב (שבת) פרטים חדשים על חיסול בכיר ארגון אל-קאעדה אבו מוחמד אל-מסרי, שעל פי הדיווח בניו יורק טיימס אירע בחודש אוגוסט האחרון בטהראן. לפי הגורמים, מדובר ביוזמה של ארצות הברית, כאשר המוסד בראשות יוסי כהן הידק בשנה האחרונה את הכיסוי סביב אל-מסרי, וככל שחלף הזמן התברר כי אל-קאעדה החל לתכנן פיגועים גם נגד ישראל, בהכוונה איראנית.

לפי גורמי הביון, ארגון אל-קאעדה פועל בחופשיות מתוך איראן, משום שהם לא מפוקחים במדינה, והפכו בה בשנים האחרונות ל"בני בית". בני המשפחות של בכירי ופעילי אל-קאעדה הובאו למדינה בעקבות הפעילים, תוך מתן חסות ברור של איראן. חיסולו של אל-מסרי מנע פיגועים רצחניים נגד אזרחי ארצות הברית וגם נגד אזרחי מדינת ישראל.

לפי הדיווח המקורי בניו יורק טיימס, שני סוכנים ישראלים התנקשו באבו מוחמד אל-מסרי, שהוא כינויו של עבדאללה אחמד עבדאללה - השני בשרשרת הפיקוד של אל-קאעדה באיראן. אל-מסרי בן ה-58 מואשם במעורבות בפיצוצים בשתי שגרירויות של ארצות הברית באפריקה, וכן בפיגוע במומבסה שבקניה ב-2002, שבו נהרגו שלושה ישראלים.

מוחמד אל-מסרי, סגן מנהיג אל-קאעדה. FBI, אתר רשמי
מוחמד אל-מסרי, סגן מנהיג אל-קאעדה שחוסל באוגוסט/אתר רשמי, FBI

עוד לפי אותו דיווח, הסוכנים פעלו בהוראת ארצות הברית וירו בעבדאללה מאופנוע ברחובות טהראן. אל-קאעדה ואיראן לא פרסמו דבר על מותו, וברפובליקה האסלאמית דווח בזמנו כי מדובר בפרופסור להיסטוריה ובבתו.

איראן מיהרה להכחיש את הדיווח, ופרסמה הצהרה בה נשללה כל נוכחות של פעילי אל-קאעדה בשטח המדינה. לדברי טהראן מדובר ידיעות כוזבות ישראל וארצות הברית מפיצות כדי לפגוע במוניטין שלה.

"מעת לעת, וושינגטון ותל אביב קושרות את איראן לקבוצות כאלה באמצעות שקרים, ומדליפות מידע כוזב לתקשורת כדי להתחמק מהאחריות שלהן לפעילויות הנפשעות של ארגון הטרור הזה, וארגוני טרור נוספים באזור", מסר משרד החוץ של איראן.

עוד בוואלה!

נקמה אמריקנית-ישראלית: סופו של רב-המרצחים של אל-קאעדה באפריקה

לכתבה המלאה

עבדאללה, הידוע בכינוי אבו מוחמד אל-מסרי, חוסל ב-7 באוגוסט - יום השנה להתקפות על השגרירויות. הוא נהרג יחד עם בתו, מרים בת ה-27, אלמנתו של חמזה בן לאדן, בנו של מנהיג הארגון לשעבר, אוסאמה בן לאדן. על פי הדיווח, לא ברור איזה תפקיד בהתנקשות מילאה ארצות הברית, שעקבה אחר תנועותיהם של אל-מסרי ופעילי אל-קאעדה נוספים באיראן במשך שנים.

הידיעה לפיה אבו מוחמד אל-מסרי, שהיה האיש של אל-קאעדה באפריקה, התגורר באיראן נחשבת למפתיעה, משום שאיראן השיעית ואל-קאעדה הסוני נחשבים לאויבים מרים, ונלחמו זה בזה בעיראק, בסוריה ובזירות אחרות באזור.

מומחים לטרור סבורים שייתכן כי איראן הגנה על אל-מסרי בתמורה לכך שארגון הטרור לא יבצע פעולות בשטחה. גורמים ביטחוניים בוושינגטון מעריכים כי איראן איפשרה לאל-מסרי ולחברים נוספים באל-קאעדה לשהות בתחומה ולנהל משם מבצעים נגד ארצות הברית - יריבתם המשותפת. גורמי מודיעין אמריקניים גם העריכו שהבכיר היה תחת "מעצר" באיראן מ-2003, אך לפחות מ-2015 הוא התגורר שם בחופשיות באחד הרובעים היוקרתיים בטהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully