וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקמה אמריקנית-ישראלית: סופו של רב-המרצחים של אל-קאעדה באפריקה

אבו מוחמד אל-מסרי, שלפי ניו יורק טיימס חוסל על ידי המוסד באיראן, מונה על ידי בן לאדן לפגוע במטרות אמריקניות ביבשת. הוא אחראי לפיגועים בשגרירויות האמריקניות בטנזניה וקניה, שבהם נהרגו ונפצעו מאות, וכן לפיגוע במומבסה ב-2003, שבו נרצחו 3 ישראלים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אבו מוחמד אל-מסרי, סגן מנהיג אל-קאעדה שלפי ניו יורק טיימס חוסל על ידי סוכני מוסד באיראן, היה האיש של ארגון הטרור הסוני באפריקה. הוא היה מבוקש בארצות הברית בשל חלקו בפיגועים בשגרירויות בטנזניה ובקניה ב-1998, שבהם נהרגו ונפצעו מאות, וכן בפיגוע במומבסה ב-2003, שבו נרצחו גם שלושה ישראלים.

הוא נולד ב-1963 בשם עבדאללה אחמד בעבדאללה במחוז אל-גרביה שבצפון מצרים. לפי ההצהרות שהוגשו נגדו בתביעות בארצות הברית, הוא היה בצעירותו שחקן כדורגל בליגה הבכירה במצרים. אחרי שהסובייטים פלשו לאפגניסטן ב-1979, הוא הצטרף לארגוני הג'יהאד שקמו כדי לעזור לכוחות האפגניים להדוף את הפלישה.

מוחמד אל-מסרי, סגן מנהיג אל-קאעדה. FBI, אתר רשמי
הצטרף ללוחמי הג'יהאד באפגניסטן אחרי הפלישה הסובייטית. אבו מוחמד אל-מסרי/אתר רשמי, FBI

עשור לאחר מכן, עם נסיגת ברית המועצות, מצרים סירבה לאפשר לו לשוב למדינה. הוא נותר באפגניסטן, שם הוא הצטרף בהמשך לאוסמה בן לאדן שייסד את אל-קאעדה. הוא אחד מ-170 מייסדי הארגון.

בתחילת שנות ה-90 הוא נסע עם בן לאדן אל חרטום, סודאן, שם הוא החל בהקמת תאי טרור. הוא גם הגיע לסומליה כדי לסייע לכוחות מיליציה בשיגור טילי כתף נגד מסוקים. זה שימש אותם בקרב במוגדישו ב-1993, שבו הפילו שני מסוקי בלק הוק אמריקניים.

זמן קצר לאחר הקרב במוגידשו, בן לאדן מינה את אל-מסרי כאחראי על תכנון פעולות נגד מטרות אמריקניות באפריקה. הם החליטו להוציא לפועל מתקפה שתסב את תשומת לב העולם, ותקפו בו-זמנית שתי שגרירויות ב-7 באוגוסט 1998. 224 איש נהרגו ויותר מ-4,000 נפצעו בשני הפיגועים בניירובי ובדאר א-סאלם.

בשנת 2000 אל-מסרי התקדם בסולם הדרגות, והפך לאחד מתשעה מחברי מועצת השורא של הארגון והוביל את האימונים הצבאיים שלו.

גורם מודיעיני ישראלי אמר לניו יורק טיימס כי הוא אף נתן את ההוראה לבצע את הפיגוע במומבסה, קניה, ב-2002, שבו נרצחו 13 אזרחים מקומיים ושלושה תיירים ישראלים.

הריסות של מבנה השגרירות האמריקנית בניירובי, קניה, אחרי פיגוע של אל-קאעדה, 7 באוגוסט 2018. ניירובי, רויטרס
שרידי השגרירות האמריקנית בניירובי אחרי הפיגוע ב-1998/רויטרס, ניירובי

הנקמה, לפי ניו יורק טיימס, הגיעה לפני שלושה חודשים, ב-7 באוגוסט, יום השנה לפיגועים באפריקה, כששני סוכני מוסד רכובים על אופנוע חיסלו את אל-מסרי בן ה-58 בלב טהראן. אל-קאעדה ואיראן לא פרסמו את דבר מותו, וברפובליקה האסלאמית דווח בזמנו כי מדובר בפרופסור להיסטוריה ובבתו. טהראן הכחישה את הדיווח וכל נוכחות של פעילי אל-קאעדה בשטחה.

הוא נהרג יחד עם בתו, מרים בת ה-27, אלמנתו של חמזה בן לאדן, בנו של אוסאמה בן לאדן .על פי הדיווח, לא ברור איזה תפקיד בהתנקשות מילאה ארצות הברית באל-מסרי, שהיה אחד מבכירי אל-קאעדה הבודדים שהצליחו לשרוד את המצוד אחרי מתכנני פיגועי 11 בספטמבר.

לפי המתואר בניו יורק טיימס, החיסול התרחש בשעה 21:00, בעת שעבדאללה נהג ברכב ולידו ישבה ביתו, כשלפתע הגיחו לידם שני חמושים רכובים על אופנוע וירו לעברם חמש יריות מאקדח המצוייד במשתיק קול.

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה יום למחרת - ב-8 באוגוסט - כי חמושים ירו בשניים ברחוב פסדרן היוקרתי חמש יריות - ארבע מהן פגעו במטרות והחמישית במכונית חולפת.

סיפור כיסוי

עם פרסום הידיעה על הירי, אמצעי התקשורת הרשמיים של איראן הודיעו כי ההרוגים הם חביב דאוד, פרופסור להיסטוריה מלבנון ובתו מרים בת ה-27. כמו כן, כלי תקשורת בלבנון וחשבונות ברשתות החברתיות המזוהים עם משמרות המהפכה האסלאמיים באיראן דיווחו כי דאואד היה חבר בחיזבאללה.

לפי גורמי המודיעין ששוחחו עם העיתון האמריקני, חביב דאוד היה כינוי אותו נתנו בכירים איראנים לעבדאללה וסיפור הכיסוי שלו היה מורה להיסטוריה. כחודשיים לאחר החיסול, המנהיג לשעבר של הג'יהאד האיסלאמי במצרים, נביל נאעם, שכינה את אל-מסרי חבר ותיק, אמר לערוץ החדשות הסעודי "אל ערביה" את אותו הדבר.

בנו של אוסמה בן לאדן, חמזה בן לאדן, בחתונתו 2017. AP
צמרת הארגון חוסלה בשנים האחרונות. חמזה בן לאדן/AP

הידיעה לפיה אל-מסרי התגורר באיראן נחשבת למפתיעה, משום שאיראן השיעית ואל-קאעדה הסוני נחשבים לאויבים מרים, ונלחמו זה בזה בעיראק, בסוריה ובזירות אחרות באזור.

מומחים לטרור סבורים שייתכן כי איראן הגנה על אל-מסרי בתמורה לכך שארגון הטרור לא יבצע פעולות בשטחה. גורמים ביטחוניים בוושינגטון מעריכים כי איראן איפשרה לאל-מסרי ולחברים נוספים באל-קאעדה לשהות בתחומה ולנהל משם מבצעים נגד ארצות הברית - האויבת המשותפת שלהם.

גורמי מודיעין אמריקניים העריכו שהבכיר היה תחת "מעצר" באיראן מ-2003, אך לפחות מאז 2015, התגורר שם בחופשיות בטהראן, תחת שמירתם של משמרות המהפכה.

אל-מסרי נחשב כראשון בתור להובלת את הארגון אחרי המנהיג הנוכחי, איימן א-זוואהרי. יחד עם סייף אל-עדל, שהוחזק גם הוא באיראן בשלב מסוים, ועם חמזה בן לאדן, שטופח להשתלט על הארגון יום אחד במקום אביו, הם היו חלק מקבוצת מנהיגי קאעדה בכירים שחיפשו מקלט באיראן לאחר התקפות 11 בספטמבר על ארצות הברית שאילצו אותם לברוח מאפגניסטן.

חמזה בין לאדן חוסל על ידי ארצות הברית בין השנים 2019-2017 ולפני כן היה נשוי לבתו של עבדאללה, מרים, שנהרגה גם היא בחיסול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully