וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההסכם עם ארה"ב: טליבאן שומר על קשריו עם אל-קאעדה

2.6.2020 / 15:00

פקחים עצמאיים של האו"ם אמר כי הקשרים נובעים מחברות, קשרי נישואים, מאבק משותף ואהדה אידיאולוגית. הארגון הבטיח לנתק אותם במסגרת ההבנות עם וושינגטון, אך השליח האמריקני המיוחד אמר כי אלו התפתחויות הדורשות זמן

צילום: רויטרס

טליבאן ממשיך לשמור על יחסים קרובים על אל-קאעדה, במיוחד עם רשת חקאני, למרות ההסכם עם ארצות הברית - כך לפי דוח של פקחים עצמאיים של האו"ם. לפי דוח שהוגש אתמול (שני) למועצת הביטחון של האו"ם, טליבאן התייעץ באופן קבוע עם אל-קאעדה במהלך השיחות עם ארצות הברית וסיפק לו ערבויות לכך שהוא יכבד את הקשרים ההיסטוריים ביניהם. על פי הדוח, הקשרים נובעים מחברות, קשרי נישואים, מאבק משותף ואהדה אידיאולוגית.

במסגרת ההסכם עם ארצות הברית שנחתם ב-29 בפברואר, טליבאן הבטיח כי ימנע מאל-קאעדה להשתמש באדמת אפגניסטן לאיום על ביטחונה של ארצות הברית ושל בעלות בריתה, בתמורה לנסיגה מלאה של הכוחות הזרים מהמדינה.

אסיר טליבאן אחרי שחרורו מכלא בקאבול, אפגניסטן, 26 במאי 2020. רויטרס
לוחם של טליבאן אחרי שחרורו מהכלא בחודש שעבר/רויטרס

ארצות הברית כבר צמצמה את היקף כוחותיה ל-8,600 בשבוע שעבר, הרבה מעבר לתאריך היעד של אמצע יולי, ובהנחה שהתנאים יאפשרו זאת, הנסיגה שתוביל לסיום המלחמה הארוכה בהיסטוריה שלה תושלם עד מאי 2021. וושינגטון פלשה לאפגניסטן אחרי שמשטר טליבאן סירב להסגיר את בכירי אל-קאעדה שהיו מעורבים בתכנון פיגועי 11 בספטמבר. בפיגועים נהרגו כ-3,000 בני אדם.

"הצלחת ההסכם עשוייה להיות תלויה בנכונות של טליבאן ללחוץ את אל-קאעדה להפסקת פעילותו באפגניסטן", אמרו פקחי האו"ם, שלדבריהם אם יכובד ההסכם על ידי טליבאן, "זה עשוי לגרום לפילוג בין המחנה התומך באל-קאעדה לבין מחנה המתנגד לו".

השליח המיוחד של ארצות הברית לאפגניסטן, זלמאי חלילזאד, אמר כי הוא מאמין שהדוח מכסה את התקופה שעד 15 במרץ, כשבועיים אחרי החתימה על ההסכם, וכי ייתכן שטליבאן זקוק לזמן נוסף כדי למלא את חלקו.

"הם לקחו כמה צעדים, הם צריכים לעשות עוד הרבה", אמר לכתבים. לדבריו, אם טליבאן לא יעמוד במילתו, וושינגטון תשקול את צעדיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully