וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים מחו נגד נתניהו ברחבי הארץ: "לא ניתן לנאשם לנהל את המדינה"

כ-2,000 הפגינו מול מעון ראש הממשלה בירושלים, וכאלף הפגינו בכיכר רבין במסגרת המחאה נגד רה"מ והשחיתות השלטונית שנערכה זה השבוע ה-21. מחאות נוספות התקיימו בקיסריה ובחיפה. בצומת מורשה הושלכה אבן לעבר מפגינים, ובכביש 1 נעצרו 24 מפגינים בעימותים עם המשטרה

בווידאו: השבוע ה-21 של הפגנות נגד נתניהו והשחיתות השלטונית/צילום: יואב איתיאל, עריכה: אסף דרורי

אלפי בני אדם הפגינו הערב (שבת) נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והשחיתות השלטונית. בהפגנה המרכזית שהתקיימה מול מעון ראש הממשלה בירושלים השתתפו כ-2,000 בני אדם. המפגינים נשאו בין היתר שלטים עם הכיתוב "מנותקים נמאסתם", "החגיגה נגמרה. לך להישפט! צא לנו מהחיים!" ו"מצילים את המדינה, נלחמים בשחיתות". המשטרה סגרה למפגינים את המוזיקה שהושמעה במערכת ההגברה. ב"קריים מיניסטר" טענו כי זה בניגוד לצו על תנאי שניתן בשבוע שעבר, ועברו לקריאות בהגברה במקום מוזיקה.

יותר מאלף בני אדם הפגינו בכיכר רבין, בהפגנה של התנועה לאיכות השלטון בנושא פרשת הצוללות. מאות מהם יצאו לצעדה ברחוב אבן גבירול לכיוון דרום, כשהם מלווים על ידי המשטרה. כ-1,500 מחו גם מול בית משפחת נתניהו בקיסריה, ומאות נוספים הפגינו בחיפה. המחאה התקיימה זה השבוע ה-21 ברציפות.

מוקדם יותר, מחו מאות אזרחים גם בצמתים ובגשרים ברחבי הארץ. בצומת מורשה בסמוך לרמת השרון הושלכה אבן לעבר מפגינים. האבן פגעה ברכב וניפצה את השמשה. לא היו נפגעים. מארגון "הדגלים השחורים" נמסר לקראת אירועי המחאה כי "אנו עומדים לפני הסגר השלישי ויש לנו ראש ממשלה שעסוק במשפטו הקרב, הטבות מס לו ולבני משפחתו ובמסע הסתה בזוי נגד המפגינים ומערכת המשפט".

הפגנת התנועה לאיכות השלטון, כיכר רבין, ת"א, 14 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"אי אפשר יותר לשבת בבית". הפגנת מחאה נגד נתניהו בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת התנועה לאיכות השלטון, כיכר רבין, ת"א, 14 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
מוחים בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו
צעדת מפגינים בת"א, 14 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
צעדת המחאה בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

בכיכר רבין נאמו אלוף (במיל') עמוס ידלין, יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא, עו"ד קרן גרינבלט ועוד. על הבמה הופיעו שלומי שבן ולהקת העכבישים עם עידן אלתרמן ואלון נוימן. הפעילה החברתית אור-לי ברלב והשחקנית קרן מור שידרו למפגינים בכיכר ישירות מבלפור. זו הפעם הרביעית שהתנועה לאיכות השלטון הפגינה בכיכר, לאחר הפסקה של שבוע שבה נערכה עצרת רבין.

"הגעתי לכיכר כי אני מודאג כאזרח ואלוף במילואים", אמר ידלין. "אני מוטרד מהדרך בה מתקבלות החלטות בישראל, אני חרד מאובדן אמון הציבור לגבי מקבלי ההחלטות ואני חייב להבין מה קרה בפרשת הצוללות. בדמוקרטיה ייצוגית הציבור בוחר ומסמיך את נבחריו לקבל החלטות כבדות משקל על בסיס אמון מלא ביושרתם. החוזה הופר".

הפגנה נגד השחיתות, אודיטורים חיפה, 14 בנובמבר 2020. יואב איתיאל
הפגנה נגד השחיתות השלטונית ברחבת האודיטורים בחיפה, הערב/יואב איתיאל
הפגנת התנועה לאיכות השלטון, כיכר רבין, ת"א, 14 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
חזרו להפגין בכיכר לאחר הפסקה של שבוע. מחאה נגד נתניהו בכיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת מחאה מול מעון ראש הממשלה, בלפור, ירושלים, 14 בנובמבר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
מיצג בהפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים. היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בחיפה הפגינו מאות בני אדם ברחבת האודיטוריום בחיפה, כשבהמשך הערב מתוכננת עצרת במקום. "אני כאן מאותה סיבה שהאחרים כאן", אמר לוואלה! NEWS מולי אדן, לשעבר נשיא אינטל ישראל וסגן נשיא בכיר באינטל העולמית. "אי אפשר יותר לשבת בבית ושאדם המואשם בשוחד מרמה והפרת אמונים ינהל את המדינה". לדבריו, "כשהחלטות כלכליות הופכות לפוליטיות, שהחלטות בריאותיות הופכות פוליטיות, שיסוי נוראי בין אחד לשני". אדן, צפוי להיות אחד הנואמים בעצרת.

ד"ר בשיר כרכבי, מנהל אשפוז טיפול נמרץ לב וקרדיולוגיה בבית החולים כרמל שנאם בחיפה, נתן הסבר מדוע לא רואים יותר ערבים בהפגנות. לדבריו, "מדיניות ההדרה שכוונה לאורך שנים כלפי הציבור הערבי עובדת. בנימין נתניהו פיתח את זה לדרגת אמנות נבזית: מ"הערבים נוהרים" דרך טרור ההצתות, עד זה "ביבי או טיבי", במטרה ברורה לסכל כל אפשרות של החלפת שלטון הימין על ידי שיתוף פעולה בין הציבור הערבי והמרכז-שמאל".

מפגינים בצומת אליקים, 14 בנובמבר 2020. מחוז שפרעם של המפלגה הקומוניסטית., אתר רשמי
מפגינים נגד נתניהו בצומת אליקים, הערב/אתר רשמי, מחוז שפרעם של המפלגה הקומוניסטית.

אל ההפגנות השבועיות הצטרפו השבוע אירועי מחאה נגד נתניהו בשורת מוקדים ביישובים הערביים בעיקר בצפון, אותם מארגנת תנועת חד"ש. בין היתר, נערכו הפגנות "דגלים אדומים" בטייבה, עכו, שפרעם, סכנין, דיר חנא וחיפה, שם נערך האירוע הראשי בהשתתפות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת). "אחרי התבוסה של דונלד טראמפ בארצות הברית, הגיע הזמן גם לסלק את מורשת הברית בין טראמפ ונתניהו - לזרוק לאשפה את עסקת המאה ותכנית הסיפוח", מסרה ח"כ סלימאן.

הפגנת "דגלים אדומים" של חד"ש נגד נתניהו בצומת נאעמה אעבלין שליד שפרעם. 14 בנובמבר 2020. יואב איתיאל, עיבוד תמונה
הפגנת "דגלים אדומים" של חד"ש בצומת נאעמה אעבלין שליד שפרעם, היום/עיבוד תמונה, יואב איתיאל

בשעות הצהריים קיימו עשרות מפגינים צעדת מחאה בדרך לירושלים, בדרישה להקים ועדת חקירה בפרשת הצוללות. המשטרה מסרה כי לא נתנה אישור לקיום הצעדה, ועצרה כ-24 מפגינים בעימותים עם הכוחות במקום. בהמשך שוחררו 20 מהעצורים.

בין המשתתפים בצעדה, שיצאה ממחלף חמד בכביש 1, היו גם חברי הכנסת עפר שלח ומשה יעלון (יש עתיד-תל"ם). כוחות המשטרה הקימו כמה מחסומים במטרה לבלום את התקדמות המפגינים ולהוריד אותם מצירי התנועה בכביש 1. בניגוד לדברי המשטרה, המפגינים טענו כי הם פנו השבוע לגורמים הרלוונטיים כדי לתאם את הצעדה.

בתנועת "אין מצב" טענו לאלימות משטרתית כלפי המפגינים. "לא נאפשר למשטרה להיות הזרוע הארוכה של ראש הממשלה ולפגוע במוחים", מסרו. "אלימות משטרת ירושלים למול המוחים ובעיקר למול מחאת הצוללות תיענה על ידינו בצעדה גדולה יותר ובהפגנות גדולות יותר בבלפור מול ביתו של ראש ממשלה נאשם בפלילים".

מפקח מרחב ציון, עופר שומר הגיב לטענות. "היום החלה תהלוכה בלתי חוקית על כביש מספר 1, למרות שכבר מספר חודשים מאפשרים מחאה מסודרת וכשיש תיאום גם תהלוכות", אמר. "בזמן שאני עושה משא ומתן, הם פתחו בהליכה על כביש מספר 1 תוך סיכון משתמשי הדרך. ראיתי ילדים ופעוטות שהולכים אותם ופשוט מסכנים את חייהם. נאלצנו לבצע מעצרים".

צעדת מחאה בדרישה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות ממחלף חמד עד לירושלים בכביש 1. 14 בנובמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
צעדת מחאה בדרישה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות בכביש 1, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90
צעדת מחאה בדרישה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות ממחלף חמד עד לירושלים בכביש 1. 14 בנובמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
צעדת המחאה בכביש 1, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מהליכוד נמסר בתגובה להפגנות הערב כי "אחרי שבגיבוי רוב אזרחי מדינת ישראל ראש הממשלה נתניהו הביא שלושה הסכמי שלום, מביא מיליוני חיסונים ושומר על דירוג האשראי הגבוה של ישראל, מצער שבאופוזיציה בראשות יאיר לפיד ממשיכים בפילוג ובשיסוי ללא הפסקה". בתנועה הוסיפו כי "כנראה שלווירוס הקורונה יימצא חיסון, השאלה מתי ימצא חיסון לווירוס ה'רק לא ביבי'".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה להודעת הליכוד כי "הביקורת של נתניהו הערב נועדה להסב את תשומת הלב מהמבוכה שגרמה מסיבת העיתונאים שלו. נתניהו ניסה להתהדר בכך ש-32 מדינות הקדימו אותנו בהזמנת החיסון של פייזר ויקבלו אותו לפנינו. זו הוכחה נוספת לכשלונו המוחלט בטיפול במגיפה".

ארגון "הדגלים השחורים" מסר בתגובה להודעת הליכוד, כי "שבוע אחרי שביבי טען שהמפגינים מופעלים בידי האיראנים, עכשיו הוא משווה אותנו לווירוס הקטלני. מדובר באפס הגדול ביותר שאי פעם ישב בכסא ראש הממשלה, אדם מסית ועלוב, נעשה הכל כדי שיעלם מחיינו בבחירות הקרובות".

על מה ההפגנות?

המפגינים מוחים נגד המשך כהונתו של נתניהו במקביל להיותו נאשם בפלילים, בטענה בין היתר כי אינו יכול להפריד בין טובתו האישית והמשפטית להחלטותיו הפוליטיות. ראש הממשלה נאשם בשלושה תיקים.

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

הפגנה נגד השחיתות, אודיטורים חיפה, 14 בנובמבר 2020. יואב איתיאל
מפגינים נגד נתניהו ברחבת האודיטורים בחיפה, הערב/יואב איתיאל

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully