וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המשבר הכלכלי והפוליטי: דירוג האשראי של ישראל נותר על כנו

S&P אשררה את הדירוג ברמה AA-, על בסיס תחזית שהממשלה תנקוט בצעדים לצמצום הגירעון. אולם, בחברה הבינלאומית מזהירים כי אם לא כך - הוא עשוי לרדת. בין הגורמים שתרמו להחלטה: "הסכמי אברהם" והאמינות של בנק ישראל. שר האוצר כץ: "הבעת אמון גדולה בכלכלת ישראל"

בווידאו: מסיבת עיתונאים של בנק ישראל על הריבית/צילום: לעמ, עריכה: אסף דרורי

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P פרסמה הלילה (שבת) כי אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של AA- והותירה את תחזית הדירוג על "יציבה". זאת, על אף המשבר הכלכלי וחוסר היציבות הפוליטית שאפיינו את השנה החולפת.

נציגי החברה ציינו כי למרות האתגרים שנוצרו לאור משבר הקורונה, והעובדה שישראל עברה ב-18 החודשים האחרונים שלוש מערכות בחירות עם תוצאות לא חד משמעיות, הם צופים כי הממשלה תחל במאמצים לצמצום הגירעון התקציבי החל מהמחצית השנייה של 2021. על פי תרחיש זה, הגירעונות הממשלתיים ירדו ל-4% בשנים 2023-2022 והחוב הציבורי יתייצב סביב 77% לתוצר.

הפגנת רשתות ועסקים שבהתאחדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה במחאה על אוזלת היד של הממשלה, ראשון לציון, 1 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
תחזית "יציבה" למרות משבר כלכלי וחוסר יציבות פוליטית. מחאת בעלי עסקים, החודש/ראובן קסטרו

כמו כן, נציגי חברת הדירוג מדגישים בהודעתם את חוזקות הליבה של דירוג האשראי של ישראל. כגון: כלכלה עשירה ואיתנה, חשבונות חיצוניים חזקים ויתרונות שצומחים למדינה ממדיניות מוניטרית גמישה וממאגר עמוק יחסית של חיסכון מקומי. עם זאת, שתי המגבלות העיקריות של הדירוג נותרו נטל החוב הגבוה יחסית וכן סיכונים גיאו-פוליטיים. 

בחברה ציינו כי הם סבורים ש"הסכמי אברהם" שנחתמו לאחרונה בין ישראל, איחוד האמירויות הערביות ובחריין יתרמו לשיתוף פעולה כלכלי, מסחרי וביטחוני בין שלושת המדינות.

בנוסף, להערכת החברה, לראשונה מזה שני עשורים כלכלת ישראל תקטן בעקבות המשבר בשיעור ממוצע של 5% בשנת 2020. עם את הם צופים כי הכלכלה תתאושש ביותר מ-4.5% בשנת 2021. 

האנליסטים של החברה מציינים כי הגירעון הממשלתי יגדל למעל 12% מהתוצר ושיעור החוב הממשלתי נטו יעמוד על 73% מהתוצר בשנת 2020. יחד עם זאת, נציגי החברה מדגישים כי בניגוד להרבה מדינות באזור, ישראל נהנית ממדיניות מוניטרית גמישה ביותר, מה שיאפשר לבנק ישראל לתמוך בצרכי המימון הממשלתיים, תוך שמירה על עלויות הגיוס תחת שליטה. תכנית רכישת איגרות החוב הממשלתיות של בנק ישראל (שהוצגה מוקדם יותר השנה והורחבה באוקטובר), עשויה לתמוך בצרכי הגיוסים הנוספים של ישראל ללא סיכוני אינפלציה ושער חליפין ניכרים.

עוד בוואלה!

נתניהו הכריז על חתימת הסכם עם חברת פייזר לאספקת חיסונים נגד קורונה

לכתבה המלאה
בנק ישראל, ירושלים. רויטרס
בחברת דירוג האשראי רואים בו מוסד אמין ומנוסה. בנק ישראל/רויטרס

בהודעה נכתב כי לישראל גישה טובה לשוקי הון, מקומיים ובינלאומיים, וזו מסייעת למאמצי הממשלה לגוון את אפשרויות המימון שלה ולהאריך את החוב הממוצע לפדיון. למרות שבאופן מסורתי הממשלה מממנת את פעילותה בשוק ההון המקומי העמוק, בהודעה מצויינות גם הנפקות איגרות חוב בינלאומיות לטווחים של 30 עד 100 שנה. 

כמו כן, ההחלטה על הדירוג התקבלה כחלק מהאמון אותו נותנת החברה בבנק ישראל, אותו היא רואה כמוסד בעל ניסיון ארוך של עצמאות תפעולית מלאה מבוססת שוק.

התרחישים החיוביים והשליליים

ב-S&P מציינים כי במידה וההתנהלות הכלכלית תעלה על התחזיות הנוכחיות שלהם או במידה ויתרחש שיפור משמעותי בסביבה הביטחונית במזרח התיכון - ייתכן ודירוג האשראי אף יעלה.

מנגד, הם מספרים כי אם ההאטה הכלכלית תהיה עמוקה וארוכה, ותוביל להדרדרות משמעותית יותר מהצפוי - דירוג האשראי יירד. לחץ שלילי על הדירוג עלול להיווצר גם אם לישראל, מעבר להשפעות המידיות הקשורות למגיפה, תחסר תכנית לייצוב פיסקלי לטווח בינוני והחוב הממשלתי ימשיך לעלות מעל ציפיות החברה.

שר האוצר ישראל כץ בירך על דירוג החברה והסביר כי זו הבעת אמון בכלכלה. "מדינת ישראל ממוקמת במקום טוב ביחס למדינת רבות בעולם הנאבקות במשבר הקורונה, נוכח המדיניות הנכונה אותה אנו מובילים במתן סיוע נרחב למגזרים השונים לצד שמירת מסגרות התקציב ויצירת מנועי צמיחה לעתיד", אמר. "נמשיך לגבש יחד עם גורמי המקצוע במשרד האוצר את התקציב לשנת 2021 לצד קידום שורת חוקי הסדרים ורפורמות שיטיבו עם הכלכלה ועם כל אזרח במדינת ישראל".

ישראל כ"ץ. -, פלאש 90
"מדינת ישראל ממוקמת במקום טוב ביחס למדינת רבות בעולם הנאבקות במשבר". כץ/פלאש 90, -

הדירוג הנוכחי של ישראל על-ידי חברות הדירוג הבינלאומיות הוא: AA- יציב ב-S&P , בחברת פיץ' הוא עומד על A+ יציב ובחברת מודיס A1 יציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully