וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין: חוזה לרכישת חיסון מחברת פייזר ל-4 מיליון אזרחים ייחתם היום

עודכן לאחרונה: 13.11.2020 / 0:23

שר הבריאות עדכן כי משרד הבריאות צפוי לחתום עם חברת התרופות האמריקנית על רכישה של 8 מיליון מנות חיסון לקורונה. מתן החיסונים יתאפשר רק בכפוף לאישור החיסון על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני ואישור משרד הבריאות הישראלי

בווידאו: רה"מ מעריך שתקבל חיסונים ראשונים לקורונה בינואר/צילום: לע"מ

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הודיע אמש (חמישי) כי משרד הבריאות צפוי לחתום היום עם חברת התרופות האמריקנית פייזר על רכישת שמונה מיליון מנות חיסון נגד קורונה, שיספיקו לארבעה מיליון אזרחים שיבקשו להתחסן.

בהודעה מטעם לשכתו של השר נכתב כי "מתן החיסונים יתאפשר רק בכפוף לאישור החיסון על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, FDA, ואישור משרד הבריאות הישראלי. החברה צפויה להגיש את הבקשה לאישור זה לקראת סוף נובמבר".

בהודעת השר הוסבר כי תחילת האספקה תהיה בינואר 2021, וההמשך יגיע באספקה שוטפת במהלך שנה זו. "שיתוף הפעולה בין משרד הבריאות לפייזר הואץ מאוד בימים האחרונים תוך משא ומתן שהתקיים ברוח טובה, וכאמור הביא להישג משמעותי ביותר כאשר ישראל תהיה מהמדינות הראשונות בעולם שתקבל חיסון נגד הקורונה", נכתב בהודעה.

מעבדת חיסון לקורונה בפלורידה, ארצות הברית, 24 בספטמבר 2020. רויטרס
מעבדת חיסון לקורונה בפלורידה/רויטרס

אדלשטיין בירך על המהלך, ואמר כי "רכישת החיסון היא בשורה ענקית לאזרחי ישראל. משרד הבריאות עושה כל מאמץ לרכש חיסונים שונים, כך שכל אזרחית ואזרח יוכלו להתחסן. אבל עד שזה יקרה אנחנו חייבים להקפיד על ההנחיות, חייבים להמשיך במתווה היציאה של משרד הבריאות מהסגר. אסור להיות שאננים".

הבשורה מגיעה שעות לאחר התייחסותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למגעים עם פייזר, שפרסמה השבוע נתוני הצלחה של כ-90% בניסויים שהיא מבצעת בחיסון הקורונה. נתניהו אמנם לא הזכיר את העובדה כי מחר ייחתם הסכם, אך הכריז כי ישראל תתחיל לקבל חיסונים נגד קורונה בינואר 2021. זאת, לאחר שיחה שקיים עם מנכ"ל חברת התרופות, אלברט בורלא.

נתניהו שוחח עם מנכ"ל החברה גם אתמול, ולאחר השיחה הכריז כי אכן מתנהל משא ומתן, וכי הוא בטוח כי החוזה מולה יושלם.

עוד בוואלה!

נתניהו מבטיח: נתחיל לקבל את חיסוני הקורונה בינואר

לכתבה המלאה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא בשימוע בקונגרס, 26 בפברואר 2019. AP
הסכם בשווי 1.95 מיליארד דולרים עם הממשל האמריקני. אלברט בורלא/AP

באגף המודיעין של צה"ל מעריכים כי גם החיסון שמפתחת חברת מודרנה האמריקנית לנגיף הקורונה צפוי להגיע ליעילות של כ-90%. תוצאות הביניים של הניסוי צפויות להתפרסם בתקופה הקרובה. ההערכה מתבססת על העובדה כי החיסון של חברת מודרנה מפותח באותה הטכנולוגיה שבה מפותח החיסון של חברת פייזר. למודרנה יש הסכם עם ישראל לאספקת חיסונים לנגיף.

לפי הודעת אמ"ן, ההודעה של חברת פייזר "מעלה את הסבירות ליעילותם של חיסונים נוספים המפותחים בטכנולוגיית mRNA, כמו זה של חברת מודרנה, אשר נמצא גם הוא בשלב שלישי של הניסוי הקליני". כמו כן, הודיעו ברגף המודיעין כי "במידה שתוצאות הביניים של מודרנה יהיו דומות לאלו של פייזר, סביר כי עד סוף 2020 יהיו לפחות שני חיסונים מאושרים לשימוש נגד קורונה, אשר יוחל בהפצתם עם קבלת האישור".

אגף המודיעין מפרט כי 47 חיסונים נמצאים כיום בשלבי ניסוי קליניים שונים. המובילות במרוץ הן החברות פייזר האמריקנית וביון-טק הגרמנית, המפתחות במשותף חיסון המבוסס אף הוא על טכנולוגיית mRNA של חלבון Spike הנמצא בנגיף הקורונה. החיסון ניתן בשתי מנות בהפרש של חודש ביניהן.

מאה מיליון מנות חיסון כבר השנה

ארגון הבריאות העולמי המליץ על רף יעילות של 50% כדי להכריז על ניסוי לחיסון כאפקטיבי - מה שאומר ששיעור ההדבקה בקרב אלו שקיבלו את חיסון הדמה אמור להיות כפול לפחות. עם זאת, סוכנות התרופות האירופית הודיעה כי תהיה מוכנה לשקול אישור של תרופות יעילות פחות.

החיסון של חברת פייזר, כמו גם החיסון של מודרנה, לא מכיל את הנגיף הפעיל שגורם למחלה אלא עושה שימוש בחלק קטן מהחומר הגנטי שלו, שנקרא mRNA. זו גישה מדעית שפותחה במקור כדי להילחם בסרטן. החיסון גורם למערכת החיסונית לייצר נוגדנים שתוקפים את חלבון הדוקרנים - שבין השאר מעניק לנגיף הקורונה את צורתו הייחודית והמזוהה, אך הוא גם זה שמאפשר לנגיף לחדור לתאי הגוף שהוא תוקף.

לחברות פייזר וביון-טק יש הסכם המוערך ב-1.95 מיליארד דולרים עם הממשל בארצות הברית, שבמסגרתו הן אמורות לספק מאה מיליון מנות חיסון כבר השנה. החברות הגיעו להסכמים גם עם האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה ויפן. כדי לחסוך זמן, החברות החלו לייצר את החיסון עוד לפני שהתבררה מידת יעילותו. פייזר הודיעה כי היא מתכננת לייצר 1.3 מיליארד מנות חיסון בשנת 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully