וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק קאיה" אושר בכנסת: כלב שנשך אדם לא יחוייב אוטומטית להיכנס למכלאה

11.11.2020 / 16:16

התיקון לחוק קובע כי כלב שחוסן נגד כלבת במהלך השנתיים שקדמו למקרה של נשיכה לא יחוייב להיכנס באופן אוטומטי להסגר במכלאה עירונית, ובמקום זאת לבעליו תינתן האפשרות להחזיק את הכלב בהסגר ביתי לצורך תצפית ומעקב

בווידאו: תושב בת ים התעלל בכלבו ונעצר/מערכת וואלה! NEWS

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת הכלבת. התיקון לחוק, שאותו יזמו חברות הכנסת מיקי חיימוביץ' ושרן השכל, קובע כי כלב שחוסן נגד כלבת במהלך השנתיים שקדמו למקרה של נשיכה לא יחוייב להיכנס באופן אוטומטי להסגר במכלאה עירונית, ובמקום זאת לבעליו תינתן האפשרות להחזיק את הכלב בהסגר ביתי לצורך תצפית ומעקב.

כיום מחוייב בעליו של כלב שנשך להעבירו להסגר במכלאה עירונית למשך עשרה ימים, לצורך תצפית ומעקב אחרי הכלב הנושך, על מנת לשלול אפשרות שהוא חולה בכלבת. לפי התיקון המוצע, כלב שחוסן כמתחייב בחוק במהלך השנתיים שקדמו לאירוע לא יילקח לבידוד, אם בעליו הציג בפני וטרינר עירוני רישיון החזקת כלב בתוקף, שמאשר כי אכן הכלב חוסן.

הצעת החוק עלתה לראשונה לאחר שח"כ שרן השכל (הליכוד) ננשכה על ידי כלבת ראש הממשלה, קאיה, ובשל כך היא חויבה להיכנס להסגר. ח"כ השכל בירכה היום על אישור התיקון לחוק, ואמרה: "אני שמחה לבשר על צעד קטן לאדם וצעד ענק לכלב ידידו הטוב ביותר. אחרי כמעט מאה שנים של פקודה בריטית שפוגעת בכלבים ובעליהם בצורה קשוחה, ואחרי עשרות אם לא מאות של פניות בארבע השנים האחרונות בנושא, הצלחתי להביא לתיקון הפקודה המיושנת ולסייע לאזרחים וכלביהם מפגיעה וענישה מיותרת".

אבנר, יאיר ושרה נתניהו עם הרכש החדש למשפחה, הכלבה קאיה. פייסבוק, צילום מסך
ההשראה לחוק. אבנר, יאיר ושרה נתניהו עם הכלבה קאיה/צילום מסך, פייסבוק

"עד היום פשוט הענישו כלבים על ידי החזקה שלהם בהסגרים עירוניים, לפעמים ללא סיבה מוצדקת", הוסיפה ח"כ השכל. "הסיכוי שכלב שחוסן נגד כלבת ידבק במחלה הוא כמעט אפסי. לכן, אין צורך להעניש אותו ולכלוא אותו בהסגר עירוני מחשש להדבקה". לדבריה, "אפשרות הפיקוח עליו במשך כמה ימים בהסגר הביתי, היא האפשרות המיטבית לו ולבעליו".

מקרי מוות בקרב כלבים שחוסנו מפני כלבת נדירים, אולם כמה תועדו בעבר. בשנת 2010 מת ממחלת הכלבת כלב שחוסן נגד המחלה, המקרה אירע אז במושב כפר ברוך שליד מגדל העמק. ההשערה שעלתה אז הייתה כי מדובר בכשל חיסוני או בתרכיב שלא פעל.

על פי חוק, כל כלב חייב בחיסון נגד כלבת מדי שנה, על אף שהחיסון תקף למשך שלוש שנים. ההקפדה על חיסון שנתי נובעת מכך שמדינת ישראל חשופה למחלת הכלבת ומדי שנה יש עשרות מקרי כלבת בחיות בית, חיות משק וחיות בר.

כלבים שנאספו על ידי השירות הוטרינרי של מועצת מטה יהודה. מאיה הורודניצ'אנו
כלבים שנאספו על ידי השירות הוטרינרי/מאיה הורודניצ'אנו

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) בירכה אף היא על אישור התיקון, ואמרה כי זהו "יום משמח עבורי, ועבור בעלי חיים וכל אוהביהם. תמיד יש משהו דחוף יותר וחשוב יותר, אבל בתוך כל זה, מי דואג לאלו שאינם יכולים להשמיע את קולם?".

היא הוסיפה כי "אני שמחה שבתקופה מלאת מחלוקות, בנושא של דאגה לבעלי החיים אנחנו יכולים להיות מאוחדים. זה מוכיח שכשעובדים ביחד עבור מטרה אפשר לקדם דברים ואני מצפה לשיתופי פעולה נוספים בנושאים בוערים, שעליהם ניתן להסכים בקלות".

ח"כ חיימוביץ' הוסיפה כי "הגיע הזמן לתקן את העוול ההיסטורי מתקופת המנדט ולאפשר הסגר ביתי במקום רשותי ולשים סוף לצלקות הנפשיות שנגרמות לבעלי החיים ובעליהם".

יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות' גם כן בירכה על התיקון ואמרה כי "ישראל אומרת היום לא להסגרי נשיכה במתקני רשויות, ושמה סוף לאחד הסעיפים המיושנים ביותר בפקודת הכלבת. כלבים מחוסנים לא צריכים להישלח להסגר, שגורם להם לא אחת נזק נפשי ופיזי מיותר". היא הוסיפה כי העמותה אף היא פעלה לקידום החוק. "אנחנו גאים היום בפעילותנו לקידום החוק, עליו התחלנו לעבוד כבר ב-2017, ומבקשים להודות לח"כיות שרן השכל ומיקי חיימוביץ על עזרתן ופועלן לשינוי המצב".


מאז החלה שנת 2020, אובחנו 20 מקרי כלבת בישראל. לשם השוואה, בשנה קודם לכן, תועדו 17 מקרים של כלבת. זאת ועוד, בשנת 2018 נרשמה הפצה מוגברת של המחלה, בעיקר באזור הצפון, בקרב תנים שנדבקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully