וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנתיים אחרי ההתפרצות הגדולה, בגליל חוששים מחזרתה של הכלבת

18.2.2020 / 18:23

בחצי השנה האחרונה נרשמו 14 מקרים של תקיפות על ידי חיות בר הנגועות במחלה חשוכת המרפא, זאת בנוסף למקרים שאינם נספרים. אחרי העלייה התלולה בתחלואה בשנים 2017-2018, הכלבת שבה כעת לגליל וגולן כשמקורה בבעלי חיים משוטטים המגיעים מלבנון

תיעוד: תן נגוע בכלבת התגלה במושב דישון שבגליל העליון; לא ידוע על בני אדם שנחשפו לו/עריכה: אסף דרורי

חשש מהתפרצות מחלת הכלבת בגליל העליון. כלב שתקף בסוף השבוע פרות במרעה ליד מושב רמות נפתלי נמצא כנגוע בכלבת. זה מקרה הכלבת ה-14 בגליל העליון בחצי השנה האחרונה. ארבעה עובדי השירות הווטרינרי - שני רופאים וטרינרים, מפקח וטרינרי וכלבנית, נחשפו למחלת הכלבת בזמן לכידה וטיפול בכלב. העובדים נשלחו ללשכת הבריאות לקבל חיסון דחף נגד כלבת.

למקרה זה קדמו גם כמה מקרי תקיפה של בני אדם. ביום חמישי האחרון, ילד בן שמונה במושב כפר יובל שבגליל הותקף על ידי תן. הוא נפצע קל וטופל, בעוד שהתן שנשך אותו נמלט.

תן בפארק הירקון, 17 באוגוסט 2019. פלאש 90, פלאש 90
תן בפארק הירקון, באוגוסט האחרון/פלאש 90, פלאש 90

כמעט אין ספק שהתן התוקף היה נגוע בכלבת, נוכח ההתנהגות האופיינית לחיה הנגועה במחלה, אך המקרה אינו נספר במניין מקרי הכלבת. תן נוסף, שנצפה במושב דישון והתנהגותו עוררה חשד כי הוא נגוע בכלבת, לא נתפס וגם המקרה שלו לא ייספר. רק במקרים שבהם החיה התוקפת נלכדת, ונעשית בדיקת מעבדה המאשרת כי אכן הייתה חולה, המקרה נספר.

אירועים אלה מצטרפים לתקיפות נוספות שאירעו לאחרונה: ביום שישי נלכד כלב משוטט שהתנהג בפראות וניסה לתקוף כלבים ובני אדם במושב רמות נפתלי, בדיקות מעבדה שהתקבלו הערב אישרו את הדבקותו בכלבת. כמו כן, לפני עשרה ימים תקף כלב משוטט שני תושבים מכפר בלום. הכלב נמצא מת במטע ליד מושב בית הלל, ובדיקות אימתו את החשש כי הוא אכן היה נגוע בכלבת.

"לאחרונה אנו עדים לעלייה בתדירות אירועי הכלבת בגליל העליון", אמר מנהל השירות הווטרינרי האזורי, ד"ר רועי דוידסון. "אנו פועלים להגביר את המודעות והעירנות למחלה בקרב הציבור בגליל המזרחי, ומתחילת מרץ נאכוף באמצעות קנסות מנהליים בעלי כלבים שאינם מחסנים את כלביהם נגד כלבת ושוטטות כלבים במרחבים ציבוריים, כדי לצמצם את התפרצות הכלבת ולשמור על בריאות הציבור והכלבים".

תן חוצה את גבול ירדן ישראל. אופיר בן-חמו, מערכת וואלה! NEWS
חלה עלייה תלולה לפני כשנתיים. תן חוצה את גבול ישראל-ירדן, ב-2017/מערכת וואלה! NEWS, אופיר בן-חמו

אחרי שבשנים 2017-2018 הייתה עלייה תלולה במספר מקרי הכלבת בישראל, בשנה שעברה נרשמה ירידה. בשנת 2017 היו רק 74 מקרים, וב-2018 היו 60 מקרים, אחרי שעד אז מספר מקרי הכלבת בישראל עמד על כ-12 בשנה בלבד. עם זאת, ב-2019 נספרו רק 17 מקרים.

ההתפרצות הגדולה בשנתיים אלה אירעה באזור העמקים ובעיקר תחומי המועצות האזוריות הגלבוע ועמק המעיינות. מקור המחלה היה אז בירדן, לאחר שחיות נגועות נכנסו לישראל והפיצו את המחלה בקרב חיות בר וכלבים משוטטים. בהמשך, המחלה החלה גם לנדוד מערבה והגיעה עד לחיות באזור מגידו והכרמל.

הגליל והגולן, שבהם היו בעבר מקרי כלבת, נותרו כמעט "נקיים". אולם, כעת שבה המחלה צפונה, כשמקור המחלה הוא בכלבים משוטטים וחיות בר שמגיעות מלבנון.

סכנה לבני אדם ולבעלי חיים, פגיעה אפשרית במגדלים

הכלבת היא מחלת חשוכת מרפא, הנגרמת על ידי נגיף שפוגע בכל היונקים ומועבר ברוק, בעיקר על ידי נשיכה. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הינו ודאי ומוחלט. ניתן למנוע את המחלה בבעלי חיים בחיסון הניתן מבעוד מועד, ובבני אדם באמצעות חיסון לאחר חשיפה לנגיף.

שנת 2002 הייתה הפעם האחרונה שמתה בישראל אישה מכלבת. לפני כן, בשנת 1997, מתו בישראל שלושה בני אדם מכלבת, בהם חייל. מאז התפרצות המחלה בצפון בתחילת שנות ה-2000, היו מספר מקרים שבהם יישובים בצפון הוגדרו כ"נגועים בכלבת", ומשמעות הדבר כי חיות בית שלא חוסנו נלקחות להשמדה על ידי פקחים.

פרות ברפת, בניר עציון 4 ביוני 2019. שלומי גבאי
החשש - פגיעה כלכלית קשה במגדלי הבקר. פרות ברפת בניר עציון/שלומי גבאי

מעבר לסכנת החיים, לכלבת יש השלכות נוספות על האזורים שבהם נרשמה התפרצות של המחלה: פגיעה בעדרי בקר מביאה לנזקים כלכליים כבדים מאחר שעדר בו נמצאו פרות או עגלים נגועים, נכנס להסגר, והמגדל סופג הפסדים כספיים גדולים.

בנוסף לכך, התפרצות המחלה מביאה לא אחת מגדלי בקר לפזר רעל שיפגע בתנים התוקפים. הרעלות אלו גורמות להרעלות שרשרת, כשאת התנים המורעלים אוכלות חיות בר אחרות ועופות דורסים. בעבר היו מקרים של פגיעה קשה באוכלוסיות נדירות, דוגמת הנשרים. בחודש מאי האחרון, הורעלו למוות שמונה נשרים לאחר שאכלו פגר פרה מורעל שהשאיר מגדל בקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully