וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: ארה"ב אישרה מכירת עשרות מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות

עודכן לאחרונה: 10.11.2020 / 22:19

משרד החוץ האמריקני אישר את העסקה, בהיקף של 23.37 מיליארד דולרים, הכוללת עד 50 מטוסים מתקדמים מסוג זה, כמו גם מל"טים וכלי נשק נוספים. ישראל התנגדה לכך מחשש שהעליונות הצבאית שלה באזור תיפגע, אך גנץ ונתניהו הודיעו על הסרת ההתנגדות ערב הכרזת ההסכם עם סודאן

בווידאו: פומפאו מכריז על מכירת עשרות מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הודיע הערב (שלישי) כי משרד החוץ האמריקני אישר מכירת ציוד צבאי מתקדם לאיחוד האמירויות הערביות, בהיקף של 23.37 מיליארד דולרים. לדבריו, העסקה כוללת עד 50 מטוסי F-35, עד 18 מל"טים חמושים מדגם MQ-9B "ריפר" וחימושי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע.

"זאת מתוך הכרה בהעמקת מערכת היחסים שלנו, ובצורך של האמירויות ביכולות הגנה מתקדמות, כדי להרתיע ולהגן על עצמה מפני איראן", נכתב בהודעת פומפאו, שהדגיש בהצהרתו שהיתרון האיכותי של ישראל יישמר.

כעת יהיו לקונגרס 30 יום על מנת לבדוק את הסכם המכירה, גם אם לא נדרש אישורו כדי להוציא את העסקה לפועל. ועדת קשרי החוץ של הסנאט האמריקני ובית הנבחרים לענייני חוץ, שחבריהם מתחו ביקורת על חלקם של איחוד האמירויות במותם של אזרחים במלחמת האזרחים בתימן, תבדוק את עסקאות מכירת הנשק לפני שמשרד החוץ ישלים את העסקה.

מטוס F-35 של חיל האוויר במהלך תרגיל ה"בלו פלאג" בבסיס עובדה ב-11 בנובמבר 2019. רויטרס
העסקה כוללת עד 50 מטוסי F-35 ועד 18 מל"טים/רויטרס

כל עסקה שארצות הברית מבצעת למכירת נשק במזרח התיכון חייבת לעמוד בהסכמה עם ישראל לפיה הנשק והציוד האמריקני שנמכר לישראל הוא עליון ביחס לאלו הנמכרים לשכניה.

ישראל התנגדה תחילה למכירת המטוסים בשל החשש שזה יפגע בעליונות הצבאית שלה באזור, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ הודיעו על הסרת ההתנגדות ערב הכרזת ההסכם עם סודאן, לאחר שארצות הברית הבטיחה לשמור על כך.

העסקה גם גררה מלחמת האשמות בממשלה, כששר הביטחון בני גנץ האשים את נתניהו כי ידע על המשא ומתן למכירת מטוסי ה-F-35 בין ארצות הברית לאיחוד האמירויות הערביות, אך הסתיר אותו ממערכת הביטחון.

איחוד האמירויות הערביות, אחת מבעלות בריתה הקרובות ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון, חושקת בחמקנים תקופה ארוכה. ניתנה לה הבטחה שהיא תוכל לנסות לרכוש אותם, בהסכם צדדי, אחרי שהסכימה לנרמל את יחסיה עם ישראל.

עוד בוואלה!

גורמים במערכת הביטחון: היקף עסקת המטוסים לאמירויות מעורר דאגה

לכתבה המלאה
שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו במהלך תדרוך לתקשורת. משרד החוץ, וושינגטון, ארה"ב 10 בנובמבר 2020. רויטרס
העסקה גם גררה מלחמת האשמות בממשלה. פומפאו, היום/רויטרס

עד עתה מנעה ארצות הברית את מכירת ה-F-35 למדינות ערביות בשל המגבלות האמורות לשמור על יתרונה הצבאי של ישראל. חיל האוויר מחזיק ב-24 מטוסים כאלו כיום, ואמור לרכוש בעתיד מספר דומה עד לסדר גודל של 50 מטוסי F-35.

ההכרזה הגיעה ימים אחרי שהמועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן זכה במספיק מדינות כדי לנצח בבחירות, בעוד שהנשיא דונלד טראמפ, ששם במרכז הקמפיין שלו את המדיניות הפרו-ישראלית שלו, מסרב להכיר בהפסדו.

חלק מהדמוקרטים תקפו את ההסכם. "עסקת הנשק הגדולה הזאת לחלוטין לא הולמת ממשל בסוף ימיו", צייץ הסנאטור כריס מרפי. "זהו ניסיון ברור לצמצם את האפשרויות במזרח התיכון של הנשיא הנבחר ביידן עם כניסתו לתפקיד".

מבקריו של טראמפ חוששים כי הוא ינסה לחשק את רגלי הממשל הבא בכל הנוגע לאיראן, ויטיל עליה סנקציות נוספות כדי למנוע מביידן לשוב להסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully