וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת חוץ וביטחון דנה בעסקת ה-F-35 עם האמירויות: "משהו רקוב בהתנהלות"

9.11.2020 / 10:53

ח"כ יעלון תקף בדיון את התנהלות הממשלה בנושא: "ההבנות עם הפנטגון בוצעו אחרי שהסוסים ברחו מהאורווה. ככה מתנהלת מדינה?". יועצו המדיני של נתניהו הכחיש כי העסקה היוותה תנאי להסכם ומיעט להשיב לשאלות, ובכיר במשרד הביטחון סירב לומר אם המשרד ידע מראש על העסקה

בווידאו: נציג משרד הביטחון מסרב לומר אם ידע על עסקת מכירת ה-F35/צילום: ערוץ הכנסת

יועצו המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראובן עזר, אמר בישיבה של ועדת החוץ והביטחון כי עסקת מטוסי ה-F35 בין ארה"ב לאיחוד האמירויות לא הייתה תנאי לחתימה על חוזה השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. עזר קרא מן הכתב את ההודעה שפרסם נתניהו בנושא לפני כמה שבועות וכמעט ולא השיב לשאלות שנשאל. ח"כ ניצן הורביץ שיזם את הדיון העיר: "זו פארסה. קראנו את כל זה כבר לפני חודשיים בישראל היום".

עזר טען כי כשראש המל"ל מאיר בן-שבת פנה למפקד חיל האוויר עמיקם נורקין בתחילת חודש יוני - חודשיים וחצי לפני ההודעה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות - המטרה הייתה "לתקף" את העמדה הישראלית בנושא מכירת נשק אמריקני למדינות ערב מתוך חשש שהאמריקנים יעלו את מכירת המטוסים ולא בגלל שהנושא כבר היה על השולחן.

F-35 עם נחיתתו בבסיס צבאי בבלגיה
 7 בספטמבר 2018. רויטרס
F-35/רויטרס

"אם האמריקנים היו פונים אלינו לפני ההסכם אז ראש המל"ל היה פונה למערכת הביטחון בצורה מסודרת", אמר עזר. "האמריקנים לא פנו בעניין מכירת המטוסים לאיחוד האמירויות עד אחרי החתימה על הסכם השלום".

ראש החטיבה לתכנון אסטרטגי במשרד הביטחון יגאל אוסטנובסקי אמר בדיון בוועדת החוץ והביטחון כי הוא סבור שההבנות הביטחוניות שהושגו עם ממשל טראמפ בעקבות עסקת המטוסים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות "תישמרנה גם בממשל ביידן". אוסטנובסקי סירב לומר האם משרד הביטחון ידע או לא על עסקת המטוסים מראש.

בהמשך הדיון הדגיש ראש מחלקת תיאום במשרד החוץ, דור שפירא, כי "אם היו הבנות ביטחוניות טרם חתימה ההסכם בנוגע למכירת מטוסים לאיחוד האמירויות, אנחנו לא הכרנו אותן ושר החוץ לא הכיר אותן".

עוד בוואלה!

גורמים במערכת הביטחון: היקף עסקת המטוסים לאמירויות מעורר דאגה

לכתבה המלאה

יו"ר תלם, ח"כ משה יעלון, אמר בישיבת הוועדה כי "הדיון בו אנחנו נמצאים מצביע על משהו רקוב בהתנהלות הממשלה". לדבריו, "כששמעתי שראש הממשלה אמר שהשיג 'שלום תמורת שלום' הרמתי גבה. מהר מאוד גיליתי שישראל גם ויתרה על הסיפוח וגם לא מתנגדת למכירת מטוסים מתקדמים לאיחוד האמירויות. יכול להיות שהמחיר שווה, אבל עד עכשיו, גם כחבר בוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון, [אני] לא יודע על מה מדובר".

יו"ר הוועדה, ח"כ צבי האוזר (כחול לבן), השיב ליעלון כי הוא לא השתתף בדיון ועדת המשנה. אולם, יעלון ענה כי קרא את פרוטוקול הדיון. "ההבנות בין משרד הביטחון לפנטגון בוצעו אחרי שהסוסים ברחו מהאורווה. זה היה קיזוז של נזקים. ככה מתנהלת מדינה?", תהה שר הביטחון לשעבר, ותקף גם את יועצו המדיני של נתניהו: "צר לי שמשרתי ציבור, שצריכים להיות מחויבים לאינטרס הציבורי, מקריאים מהנייר גרסאות שקריות של ראש הממשלה".

ח"כ בוגי יעלון במהלך נאומו במליאת הכנסת 5 באוגוסט 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, רויטרס
"למשרת ציבור צריך להיות עמוד שדרה". יעלון/רויטרס, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בשלב זה של הדיון, נציגי הקואליציה גוננו על עמדת הממשלה ונציגיה. ח"כ מיכל קוטלר-וונש (כחול לבן) תקפה את חברי האופוזיציה, והאשימה אותם בפופוליזם. היא טענה בוועדה כי לא צריך לקיים דיון בנושא בפורום פתוח - אלא רק בדיון סגור. גם האוזר יצא להגנת עזר, והעיר ליעלון שלא לתקוף אותו באופן אישי: "לא לנהל דיון עם פקידי ציבור כאילו הוא פוליטיקאי".

"שולחים אנשים בשמו של הפוליטיקאי כדי לא לומר אמת", השיב לו יעלון. "למשרת ציבור צריך להיות עמוד שדרה. אבל הטענה שלי היא לפוליטיקאי שמשחית את המערכת הציבורית".

יו"ר מרצ ניצן הורביץ פנה לנציג משרד הביטחון אוסטנובסקי, ושאל: "איך אתה אומר שלישראל אין איך להשפיע על מכירות נשק אמריקניות? יש חוק בקונגרס בנושא. מה עמדתכם בנושא מכירת המטוסים? בעד או נגד?". אולם, הוא נמנע מלהשיב ישירות על השאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully