וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט לבג"ץ: הסדר ניגוד העניינים מחייב את נתניהו - גם נגד רצונו

עודכן לאחרונה: 10.11.2020 / 19:35

היועמ"ש הודיע כי חוות דעתו "אינה בגדר המלצה בלבד", ומחייבת את ראש הממשלה על כל חלקיה. זאת, לאחר שנתניהו כפר בחלק מסעיפי ההסכם, וטען כי למנדלבליט אין כלל סמכות לגבש עבורו את הסדר ניגוד העניינים. בג"ץ ידון בעתירות בנושא ביום חמישי הקרוב

בווידאו: פתיחת משפט נתניהו/עריכה: איתי עמרם ואביחי ברוך

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כתב הערב (שלישי) כי למרות טענות ראש הממשלה בנימין נתניהו - הסדר ניגוד העניינים שנערך לו מחייב אותו על כל חלקיו. זאת, במסגרת תשובתו לבג"ץ בעתירות הנוגעות להסדר, ולאור העמדה שהגיש נתניהו ביום חמישי האחרון, ובו כפר בסמכותו של היועץ לגבש עבורו הסדר ניגוד עניינים, ואף התנגד לחלק מסעיפי ההסדר שגיבש היועץ.

נתניהו טען בתשובתו לבג"ץ כי הוא מסכים וולנטרית לקבל עליו חלק מהמגבלות שנקבעו בהסדר. כעת משיב היועמ"ש כי חוות דעתו היא מחייבת "ואינה בגדר המלצה בלבד". עוד נכתב בחוות הדעת כי "תחולת המגבלות הנגזרות מחוות דעתו של היועמ"ש ביחס לניגוד עניינים, אינה תלויה ברצונו הטוב של בעל התפקיד, מטעמי נראות או טעמים וולונטריים אחרים, אלא מתחייבת מכוח פרשנותו של הדין על ידי היועמ"ש".

בג"ץ ידון ביום חמישי הקרוב בעתירות שהוגשו בנושא על ידי התנועה לאיכות השלטון וקבוצת מבצר הדמוקרטיה. בעמדת היועמ"ש צויין עוד כי עמדת נתניהו סותרת עמדות שמסר לפני כמה חודשים לבג"ץ במסגרת העתירות נגד ההסכם הקואליציוני. כך למשל, נאמר אז בתגובת נתניהו כי "ככל שיתעורר חשש לניגוד עניינים ספציפי ביחס למשפטו של המשיב (נתניהו), הרי שהוא יפעל בהתאם להסדר ניגוד עניינים, כפי שפעל עד היום".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מודיע על כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראובן קסטרו
ההסדר מחייב. מנדלבליט/ראובן קסטרו

בתחילת השבוע שעבר פרסם היועץ את מה שהוא רואה כהסדר ניגוד העניינים הסופי שיאפשר לנתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלה, במקביל להיותו נאשם בפלילים. על פי ההסדר, נתניהו לא יוכל לעסוק במינויים בצמרת מערכת האכיפה, כמו גם במינויי שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים ולבית המשפט, שכן אלו עלולים להשפיע על השופטים או על דמויות מפתח בלשכתו.

היועץ סבור כי נתניהו יכול לכהן כראש ממשלה וכנאשם רק אם תישלל ממנו כל אפשרות להשפיע על משפטו באמצעות תפקידו כראש ממשלה. עם גיבוש חוות הדעת הסופית בנוגע להסדר, הודיע היועץ לבג"ץ כי הוא סבור שיש למחוק עתירות שהוגשו כדי לאלץ את נתניהו להסכים להסדר ניגוד העניינים, שכן הן אינן רלוונטיות יותר.

עם זאת, ביום חמישי האחרון הודיע נתניהו לבג"ץ כי לשיטתו אין ליועץ כלל סמכות לעסוק בהסדר ניגוד העניינים שלו.

עוד בוואלה!

מנדלבליט לבג"ץ: לא למחוק את העתירות בעניין הסדר ניגוד העניינים של רה"מ

לכתבה המלאה

נתניהו כתב כי הוא מוכן לקבל על עצמו חלק מהמגבלות שקבע היועץ "בשל הנראות הציבורית", אך הוסיף שהוא דוחה מגבלות אחרות - בעיקר כאלו שיאסרו עליו לעסוק בחקיקה שיכולה להשפיע על משפטו או לבטל אותו. בעקבות הודעת נתניהו, מנדלבליט הודיע כי הוא משנה את דעתו, וכבר לא סבור שדינן של העתירות להימחק.

בעקבות דברי מנדלבליט הערב, קראו בתנועה לאיכות השלטון כי התנהלותו של נתניהו מחייבת את היועמ"ש "להוציאו לנבצרות לאלתר", כלשונם. "אך לפני מספר חודשים עמדו עורכי דינו של ראש הממשלה והתחייבו בפני בג"ץ כי ראש הממשלה יחתום על הסדר ניגוד עניינים. אותה התחייבות אשר הביאה לפסק הדין שאשרר את כהונתו של נתניהו. דומה כי מי שהתרגל לחמוק מהתחייבויותיו בשדה הפוליטי כדבר שבשגרה, מנסה כעת לעשות זאת גם בשדה המשפטי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הסכם השלום עם בחריין, מליאת הכנסת, 10 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בתנועה הוסיפו כי "טוב עשה היועץ המשפטי לממשלה, כשסירב לאפשר לו לעשות כן, ולנו רק נותר להביע צערנו על כך שתובנה זו לפיה נאשם בפלילים לא יכול לכהן כראש ממשלה לא עמדה ליועמ"ש לפני חצי שנה". הם הבטיחו להמשיך להיאבק, "על מנת שהסדר ניגוד העניינים לו התחייב נתניהו ייחתם ויוחל עליו".

קבוצת מבצר הדמוקרטיה, שאף היא עתרה לבג"ץ בנושא, מסרו כי "אחרי שהיועמ"ש בזבז חודשים יקרים במשא ומתן עקר עם נתניהו לגבי הסדר שראש הממשלה מעולם לא התכוון לכבד, העמדה שהגיש היום לבג"ץ מעידה סוף סוף על תחילת ההתפכחות", נמסר מטעם הקבוצה. "היועץ מכיר לראשונה, ובאיחור רב, בכך שנתניהו מפר בבוטות את ההתחייבות שהשמיע בזמנו בפני 11 שופטי בג"ץ". בקבוצה קראו לקדם את המינויים הבכירים במערכת אכיפת החוק כמו מפכ"ל ופרקליט המדינה "ללא מעורבות נתניהו או אנשיו הסרים למרותו".

בארגון מחאת הדגלים השחורים בירכו על עמדת היועמ"ש, ומסרו כי "נתניהו נמצא בניגוד עניינים חמור עם האינטרסים של אזרחי ואזרחיות המדינה. מדובר בשקרן סדרתי שמבצע הונאה ביועמ"ש ובבית המשפט, הגיע הזמן שבג"ץ והיועמ"ש ישחררו את עם ישראל מהאחיזה של נתניהו, ויוציאו אותו לחל"ת או לנבצרות בתשלום - רק שיילך".

במה נאשם נתניהו?

ראש הממשלה נאשם בשלושה תיקים.

בתיק 1000 (פרשת הטבות ההנאה) נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים.

בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה! NEWS, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם בשוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully