וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: קבוצות טיפול בקהילה לאסירים שהורשעו בעבירות אלימות במשפחה

אסירים שהורשעו בעבירות אלימות במשפחה ושוחררו בשחרור מוקדם, יקחו חלק בקבוצות שתפעיל הרשות לשיקום האסיר, שמטרתן להגדיל את מספר המשוחררים שיעברו שיקום בקהילה. מנהלת ברשות לשיקום האסיר: "ללא תהליך שיקום, אסירי אלימות במשפחה יחזרו לסורם"

בווידאו: הפגנות נגד רצח נשים ברחבי הארץ/צילום: יואב איתיאל

הרשות לשיקום האסיר מתחילה להפעיל לראשונה קבוצות טיפול ייעודיות לאסירים אלימים במשפחה ששוחררו בשחרור מוקדם, כך נודע לוואלה! NEWS. מדובר בקבוצות בקהילה שיפעלו בארבעה מחוזות - צפון, דרום, ירושלים ומרכז, ובימים אלה פועלים ברשות על מנת לאתר אסירים שעשויים להתאים וזאת בתיאום עם שירות המבחן.

הרוב המוחלט של אסירי אלימות במשפחה לא משתחרר בשחרור מוקדם על תנאי ולכן אינו מחויב להליך שיקומי לאחר המאסר. מטרת הפרויקט היא הגדלת מספר האסירים המשוחררים שיעברו שיקום בקהילה. עד כה אסיר משוחרר שחויב בשיקום הופנה לרוב לתכניות כלליות לעוברים על החוק, ולא לטיפול ייעודי לאלימות במשפחה.

"כמו שיש כיום בכל מחוז קבוצות לעברייני מין, קבוצות מרמה, קבוצה ממוקדת טראומה, אז כעת סוף סוף יש קבוצות ממוקדות אלימות במשפחה", אומרת מנהלת שירות אבחון ושיקום בקהילה ברשות לשיקום האסיר אירית יפתח-שרצקי, ומדגישה כי הטיפול בקבוצה הייעודית הוא חלק מתכנית נרחבת. "בנוסף, אסיר מקבל טיפול פרטני, פיקוח תעסוקתי, סיוע בחובות וקנסות, וכן אזיק אלקטרוני למי שמתאים".

לפי נתוני שב"ס, בשנת 2019 רק 91 מתוך 1,693 מאסירי אלימות במשפחה או אסירים בעלי פרופיל אלימות במשפחה (אסירים שביצעו בעבר עבירה מסוג זה) השתחררו בשחרור מוקדם על תנאי. גם בשנים קודמות בעשור האחרון המספרים היו דומים ושיעורם עמד על 5%-10%.

הפגנה נגד אלימות נשים בכיכר רבין, תל אביב 23 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
עד כה האסירים הופנו לתכנית כללית, ולא לתכנית ייעודית לאלימות במשפחה. הפגנה נגד אלימות נשים, אוגוסט 2020/ראובן קסטרו

יפתח-שרצקי מציינת כי האסירים שמופנים לטיפול בקהילה הם מי שעברו תהליך שיקום במסגרת שב"ס, רמת המסוכנות שלהם אינה מוגדרת כגבוהה וברשות מעריכים שיוכלו להשתלב בקהילה. "למעשה האסיר גר בבית, אבל יוצא החוצה לטיפול ומגיע לקבוצה טיפולית, מגיע לטיפול פרטני, הוא עובד כל יום, ומפוקח על ידינו בעבודה. כלומר, יש הרבה נדבכים בתכנית, שמצד אחד שומרים על הגבולות והפיקוח ומצד שני מאפשרים לו לעשות תהליך של שינוי בחייו".

מלבד הקבוצות, מפעילה הרשות לשיקום האסיר הוסטל לאסירים אלימים במשפחה ששוחררו על תנאי. מדובר בהוסטל שנועד לאסירים ברמת מסוכנות גבוהה. עד כה ישנו רק מוסד אחד כזה והוא מתאים לכעשרה דיירים. "נותרנו שנים רבות עם הוסטל אחד מכיוון שלא היה לנו תקציב להוסטלים נוספים. זה תמיד מתחיל ונגמר בנושא הזה של תקציב", אומרת יפתח-שרצקי, אך מוסיפה כי כנראה יוכלו בקרוב להקים מרכז יום והוסטל נוספים שייעודיים לאסירי אלימות במשפחה.

עוד בוואלה!

פחות עבירות רכוש, עלייה באלימות במשפחה: הקורונה שינתה את מפת הפשיעה

לכתבה המלאה

מענה אחר בקהילה לגברים אלימים הוא המרכזים למניעת אלימות במשפחה ברשויות המקומיות שמפעיל משרד העבודה הרווחה. כיום ישנם 113 מרכזים ויחידות, אולם עד כה מרבית הטיפול התמקד בנשים ורק כרבע מהמטופלים היו גברים, לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בשנה שעברה. בעקבות המלצות הוועדה הבין-משרדית לטיפול בתופעת אלימות במשפחה משנת 2017 הוקצו 60 תקנים נוספים לעובדות סוציאליות שיתמחו בטיפול בגברים.

לדברי יפתח שרצקי ישנו שינוי גם ביחס לאסירים, אך עד כה רק מעט הופנו לשם. "ברשויות המקומיות יש מסגרות שמטפלות, אך מאסירים תמיד יש יותר רתיעה", היא אומרת ומוסיפה כי כעת הם פועלים יחד עם משרד העבודה והרווחה "מול המרכזים כדי לשלב יותר אסירים גם שם. אין תחליף לקהילה".

הצורך בהרחבת אפשרויות הטיפול והשיקום לגברים לצד הטיפול בנשים בא לידי ביטוי בין היתר בתכנית למניעת אלימות במשפחה, שאושרה ב-2017, אך יישומה המלא מתעכב בשל היעדר מקורות תקציביים. כמו כן ברשות לשיקום האסיר וכן במשרד העבודה והרווחה בוחנים כיצד ניתן להגדיל באמצעות חקיקה את מספר הגברים העוברים טיפול שיקומי בטרם הם חוזרים לקהילה. עם זאת, אומרת יפתח שרצקי כי ישנם קשיים משפטיים בנושא, ולכל הפחות יש לדאוג למעקב וכן להגדיל את המענים.

קבוצת תמיכה לגברים אלימים בהוסטל העומד בסכנת סגירה, פברואר 2013. ערן גילווארג
60 תקנים נוספים לעובדות סוציאליות. קבוצת תמיכה לגברים אלימים/ערן גילווארג

"אין תחליף לשיקום"

"רוב הסיכויים שאסיר שלא משוחרר בשחרור מוקדם לא יפנה באופן וולנטרי לקבל טיפול, והמשמעות היא - אדם שמפספסים אותו מבחינה שיקומית", אומרת יפתח-שרצקי ומוסיפה כי "אסירים שפונים אלינו אמנם זוכים לקיצור מאסר, אבל הם מחויבים למערכת מאוד קפדנית של טיפול וגבולות וגם אם המאסר שלהם קוצר, הם התחילו לעשות איזושהי דרך ויצאו עם מוטיבציה כלשהי לשנות את החיים שלהם. לדבריה, מטרת הרשות לשיקום האסיר כיום, כשיש יותר תכניות מותאמות והתקציבים גדלו, היא לגבש יותר תכניות שיקום לאסירים.

"אין תחליף לשיקום", אומרת יפתח-שרצקי, "יש הרתעה, יש ענישה מחמירה, יש כלים נוספים שהחברה משתמשת בהם כדי להוקיע את תופעת האלימות, אבל בתור מי שעובדת שנים עם אסירים אני יכולה לומר שללא תהליך שיקום, אסירי אלימות במשפחה יחזרו לסורם. אם אדם משתחרר מהכלא ואין לו מערכות תמיכה ותכנית סדורה - הוא יחזור לסורו. כדי ליצור חברה יותר בריאה ומאוזנת צריך מישהו שימלא את תפקיד המבוגר האחראי ויחשוב איך כל אחד מהאסירים האלה יקבל איזושהי תכנית שיקומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully