וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים מהימין על חוק נגד אלימות כלכלית במשפחה: "אולי היא רוששה אותו?"

ח"כים מהליכוד ומימינה מתחו ביקורת במהלך הדיון בוועדת החוקה בכנסת בהצעת החוק המאפשרת לבית המשפט להתערב במקרי אלימות כלכלית. "הטלת אימה הוא מושג סובייקטיבי", אמר ח"כ קלנר מהליכוד. סמוטריץ': "טרלולים בשפה משפטית, זה יפרק משפחות"

בווידאו: דיון סוער בוועדת החוקה במניעת אלימות כלכלית/צילום: ערוץ כנסת

ועדת החוקה של הכנסת דנה היום (שלישי) בהצעת החוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה לקראת קריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק הממשלתית שהגישו השרים אבי ניסנקורן, מירב כהן ואיציק שמולי, וכן הצעת חוק פרטית שהוצמדה של ח"כ קרן ברק (הליכוד), עוררו ביקורת רבה מקרב חברי הכנסת בדיון, שטענו כי מדובר בהכנסת "משפטיזציה" לתאים המשפחתיים וכי הדבר יוביל לטענות שווא. על אף שמדובר בהצעת חוק ממשלתית, אמר ח"כ שלמה קרעי כי כל חברי הליכוד בוועדת החוקה מתנגדים לו.

"אם למשל בא הבעל ואומר לאשה את המשכורת שלך תניחי כאן, וזו הסיטואציה ביניהם, האם זו הסיטואציה שהיא שייכת להגדרת אלימות? לא בטוח", אמר ח"כ עמית הלוי (ליכוד). "אני מכיר המון סוגי יחסים כאלה ואחרים, והשאלה היא מתי אנחנו כמחוקקים, כמדינה, כשלא מדברים על אלימות פיזית, מתי נכון לנו להיכנס לחיי המשפחה, למערכות היחסים האלו ולהפעיל סנקציות".

לדברים הצטרף גם ח"כ אריאל קלנר ממפלגתו, שטען כי ההצעה הופכת את המדינה ל"מנהלת התא המשפחתי". לדבריו, "הטלת אימה הוא מושג סובייקטיבי וקשה לדעת מבחוץ, האם כשבת הזוג ויתרה על הקריירה כדי שהבעל יהיה שגריר ואחרי 20 שנה החליטו להתגרש, לך תוכיח. ערך המשפחה הוא ערך יסוד. יש מקרי קיצון, הם לא מקרי הנורמה". אחר כך הוסיף: "אולי היא הטילה עליו אימה כשהיא הלכה וקנתה בעשרת אלפים שקל בלי לשאול אותו ורוששה אותו והוא לא יכל ללכת למשחק כדורגל בגלל זה? איפה הגבול?".

ועדת חוקה בנושא אלימות כלכלית במשפחה 20 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
ביקורת נגד הצעת החוק. הדיון בוועדה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

על פי הצעת החוק המדוברת, יבוצע תיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה, כך שיינתן מענה גם במקרה של אלימות כלכלית, באופן שיאפשר לבית המשפט לתת צו הגנה. עוד קובעת ההצעה כי אלימות כלכלית תאפשר לתבוע נזיקין. על פי ההצעה, אלימות כלכלית היא התנהגות מתמשכת המטילה אימה או הפעלת שליטה או כפייה היכולה להתבטא בכמה דרכים: מניעת התנהלות כלכלית עצמאית, מניעה או הטלת קשיים על גישה לנכסים כמו כרטיס אשראי וכן התנהלות כלכלית המונעת ניהול סביר ותקין של בן משפחה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) טען כי "היתרון הגדול של השמאל הפרוגרסיבי, אפילו מטורלל הייתי אומר, זה שהוא יודע להכניס את הטרלולים המופרכים שלו ולקדם את האג'נדות בצורה מאוד מתוחכמת, במילים מלומדות משפטיות וחוקיות". לדבריו, "אין ספק, יש שיחסים שהם לא בריאים ולא בנויים נכון בין בני זוג. זה יכול להיות גבר ששולט כלכלית בתא המשפחתי, וזה יכול להיות אישה שלא מפסיקה לסחוט את בעלה ולהכניס אותו לחובות ואוי ואבוי אם יעז להגיד לה לא. אז יהיו טענות ואולי גם תתלונן".

עוד בוואלה!

פחות עבירות רכוש, עלייה באלימות במשפחה: הקורונה שינתה את מפת הפשיעה

לכתבה המלאה
טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"ארגונים שהאסטרטגיה שלהם היא לסכסך בין המינים". סמוטריץ'/ראובן קסטרו

הוא הוסיף כי החוק יהפוך "לעוד כלי למלחמה בין המינים בסכסוכים הזויים, מופרכים שמטריפים את המשפחה ואת הזוגיות ואת התאים הבריאים, הנורמליים של המשפחות במדינת ישראל. כשמכניסים את בתי המשפט פנימה למערכות האלה. הרי מי תומך בהצעת החוק? כל הארגונים שהאסטרטגיה שלהם זה לסכסך בין המינים במדינת ישראל. וכל השיח פה הוא שיח מגדרי. זה יפרק משפחות. ברור שלאחר פירוק התא משפחתי פתאום יצוצו טענות ולך תוכיח שאין לך אחות".

"זה חוק ממשלתי שעבר פה אחד בוועדת שרים ופה אחד בכנסת", הדגישה חברת הכנסת ברק שקידמה את החוק. "מי שחוותה את הטרור הזה וסוף סוף הצליחה לצאת מהמקום הזה ולשקם את עצמה תוכל לתבוע על התקופה הזו פיצויים. כי ברגע שיהיו כאלה תביעות ויבינו שיש מחיר לטרור הזה, אני חושבת שזה יירד. אנחנו מחפשים את ההרתעה. נחשפתי לנשים שעוברות את זה על בסיס יומיומי, זה חוצה מגזרים ושכבות אוכלוסייה, זה אומר שהאישה נשלטת, זה כמעט תמיד מלווה באלימות מינית ופיזית. ואם צריך לדייק את ההגדרות אנחנו נדייק אותן".

דיון ועדת חוקה, חוק ומשפט, כנסת, 14 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אלימות כלכלית היא אלימות לכל דבר". ניסנקורן וח"כ אשר בוועדת חוקה/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

השרה לשוויון חברתי מירב כהן הסבירה כי החוק נוגע לא רק לקשרים בין בני זוג. "אנחנו מקבלים המון פניות על ילדים שמנצלים את ההורים המבוגרים שלהם כלכלית וגם בזה אנחנו היום חסרי אונים ולא יודעים איך לסייע להם. ולכן החקיקה החשובה הזו באה לסייע לניצול בתוך המשפחה. מדובר בחוק חדשני בראייה עולמית ולכן מציעים הצעה מידתית, אומרים שנעשה הוראת שעה לארבע שנים שאחריהן, נלמד את התוצרים ונראה מה ניתן לשפר ואיזה לקחים יש להפיק. זו הצעה עם מסר מאוד חשוב שחייב לצאת מכאן היום, בטח לאור מקרי הרצח שהיו אתמול".

שר המשפטים ניסנקורן אמר כי החוק הוא נדבך חשוב במאבק באלימות נגד נשים ונגד קשישים. "הגיע הזמן לצעוד קדימה ולהבין שאלימות כלכלית היא אלימות לכל דבר, וכך יש להתייחס אליה", הסביר. "הטיעונים של כמה חברי כנסת בוועדת החוקה נגד החוק החשוב הזה הם לא פחות מהזויים. בואו לא נשלה את עצמנו. החוק שיסייע לנשים ולקשישים להיחלץ משליטה כפויה של בן משפחה על כרטיס האשראי ועל חשבון הבנק הוא לא "פגיעה בערכי המשפחה" ובטח לא 'ערעור של זכויות הגבר'. לעומת זאת, החוק בהחלט יגן על זכויות הנשים החוות טרור כלכלי במשפחה".

עו"ד מירב שמואלי, מקדמת מדיניות בעמותת "רוח נשית - עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות" מסרה בתגובה לדברי הח"כים מהליכוד כי "כמי שפוגשת נשים רבות שנפגעו מאלימות כלכלית בפועל ורואה מקרוב את ההשלכות הקשות שלה, תמהתי על האמירות שעלו הבוקר בדיון על הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית בועדת החוקה".

לדבריה, "האמירות מבטאות חוסר הבנה בסיסי של תופעת האלימות הכלכלית. אלימות כלכלית היא התנהגות מתמשכת, המלווה בכפייה והטלת אימה, וממש לא ויכוח קטנוני על דמי כיס". עמותת "רוח נשית" הייתה בין מנסחי החוק ומובילה את הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית מאז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully