וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות עבירות רכוש, עלייה באלימות במשפחה: הקורונה שינתה את מפת הפשיעה

12.10.2020 / 19:19

מנתונים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי חלה ירידה של 36% בתיקי פריצה לדירות מאז פרוץ המגיפה. עם זאת, השהות הארוכה בבתים והיעדר פיקוח שגרתי של גורמי חינוך ורווחה הביאו לעלייה של 13% באלימות במשפחה. גורם במשטרה: "חלק מהפשיעה נדד הביתה"

בווידאו: המשטרה נערכת לאכיפת הגבלות הסגר בסוכות/צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: איתי עמרם

מגיפת הקורונה, שהביאה עמה ריחוק חברתי ושינויים רבים באורחות החיים של כל אדם, שינתה גם את מפת הפשיעה. מנתונים שהגיעו היום (שני) לידי וואלה! NEWS עולה כי חלה ירידה של 36% במספר התיקים שנפתחו במשטרה עקב פריצה לדירות. מאז תחילת הסגר בגל הראשון בחודש מרץ ועד אתמול נפתחו במשטרה 4,700 תיקים בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז נפתחו 7,360 תיקים על התפרצות לדירה.

גם במספר התיקים שנפתחו בחשד לשוד חלה ירידה משמעותית. ממרץ ועד אוגוסט 2019 נפתחו במשטרה 318 תיקים, בעוד מתחילת הסגר בגל הראשון ועד היום נרשמה ירידה ונפתחו רק 242 תיקים - ירידה של 24%. במקרים של שוד בנסיבות מחמירות שבו הותקף באלימות הנשדד חלה ירידה מתונה של פחות מ-11%. מתחילת הסגר נפתחו 559 תיקים במשטרה לעומת 626 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד.

מחסום בכניסה לחוף ים תל ברוך תל אביב בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
ירידה של 24% במקרי השוד. שוטרים בתל אביב/ראובן קסטרו

עם זאת, במשטרה נרשמה עלייה מדאיגה של 15% בעבירות אלימות בתוך המשפחה, שאינה אלימות בין בני זוג. מתחילת הגל הראשון בחודש מרץ ועד אתמול נפתחו במשטרה 26,526 תיקים על אלימות בתוך המשפחה, כשמדובר במקרי אלימות בין אחים או הורים שמכים את ילדיהם. בתקופה המקבילה אשתקד נפתחו 22,986 תיקים. כמעט מדי יום, ובמיוחד בתקופה זו, עוצרת המשטרה חשודים באלימות ומביאה אותם לבתי משפט להארכת מעצר.

באלימות במשפחה בין בני הזוג נרשמה גם כן עלייה מדאיגה של 13%. בשנה שעברה, טרום תקופת הקורונה, נפתחו במשטרה 14,748 תיקים, ואילו מתחילת הגל הראשון נפתחו 16,608 תיקים.

אכיפת חובת עטיית מסיכות ומניעת התקהלות הן רק חלק מהמשימות החדשות שקיבלה המשטרה בתחילת משבר הקורונה, לצד המשך טיפול שגרתי בתלונות שמגישים אזרחים. גורם בכיר במשטרה הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS את התנודה בפשיעה ואמר כי "בתקופת הקורונה חלק מהפשיעה נדדה לרשות היחיד. באופן טבעי כשאנשים מבלים יותר זמן בבית, אז אנחנו רואים ירידה בעבירות במרחב הציבורי כמו שוד או כמו עבירות רכוש ומנגד עלייה בעבירות אלימות במשפחה ובין בני זוג".

עוד בוואלה!

עיתוי ההקלות והגבלות על ערים אדומות: המחלוקות לקראת קבינט הקורונה

לכתבה המלאה
  • התפרצות לדירה
  • 2019 - נפתחו 7,360 תיקים
  • 2020 - נפתחו 4,700 תיקים
  • ירידה של 36%
  • שוד
  • 2019 - נפתחו 318 תיקים
  • 2020 - נפתחו 242 תיקים
  • ירידה של 24%
  • אלימות במשפחה
  • 2019 - נפתחו 22,986 תיקים
  • 2020 -נפתחו 26,526 תיקים
  • עלייה של 15%

לדברי אותו גורם, "הנתונים לא מפתיעים אותנו, הערכנו שתהיה עלייה באלימות במשפחה. אנחנו מודעים לנושא הזה ומטפלים בזה בכובד ראש לצד מרכזי הסיוע וגורמי הרווחה. אחד האתגרים בתקופת הקורונה, כשמוסדות החינוך סגורים, זה לשים לב לאלימות במשפחה כלפי ילדים. הם פחות יוצאים מהבית ולא הולכים למסגרת החינוכית וכך יש להם פחות למי לדווח, ויש פחות גורמי חינוך שפוגשים בהם ויכולים לשים לב להתנהגות חריגה או למצוקה", אמר.

"משבר הקורונה הוא מהארוכים והמשמעותיים שידעה המדינה מאז הקמתה והוא אתגר עצום שמצריך את המשטרה להפעיל את מלוא כוח האדם ולטפל גם באכיפת הקורונה וגם להמשיך במאבק בפשיעה", אמר הגורם הבכיר. "אנחנו ממשיכים להתעסק באופן שוטף ופעיל בנושא של מיגור הפשיעה ועדיין מבצעים פעולות יזומות. יותר ממאה אלף תיקי חקירה על מגוון עבירות שלא קשורות לקורונה נפתחו וטופלו במשטרה מאז תחילת הסגר הראשון בחודש מרץ על שלל העבירות".

לגבי השינויים שהביאה איתה תקופת הקורונה, אמר הבכיר: "הקורונה אילצה גם אותנו לערוך שינויים כמו הפעלת האפשרות להגשת תלונה מקוונות. הנגשנו לאזרחים את היכולת להגיש תלונה מהבית כדי שכל מקרה פשיעה ידווח ויטופל בהתאם. דווקא בעבירות אלימות יש יותר פוטנציאל דיווח, אנשים נמצאים בבית ויכולים לשמוע צעקות לעזרה משכנים יותר מאשר בתקופת שגרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully