וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהלים שוב מקבלים התראה קצרה לפני החזרה ללימודים: "הכול מהיום למחר"

במסגרת המתווה עליו מתייעצים במשרד החינוך לקראת יום ראשון, מורים יורשו ללמד ב-3 קפסולות בלבד. מנהלי בתי הספר מוחים: אין רציונל, נצטרך לתכנן מחדש את הלמידה לכל בית הספר ללא היערכות מראש. על פי המתווה המסתמן: כיתות ה'-ו' יחזרו ללמוד פעמיים בשבוע בקפסולות

בווידאו: ועדת החינוך ביטלה את התקנה המאפשר למידה בשטח פתוח/צילום: ערוץ הכנסת

משרד החינוך עורך דיונים בנוגע להמשך החזרת התלמידים לבתי הספר, זאת בצל מגמת העלייה בתחלואה והעיכוב המסתמן בפתיחת המשק וההקלות. מתווה החזרה ללימודים כבר הוכן על ידי משרד החינוך, שאמור להפיץ אותו למנהלי בתי ספר ביממה הקרובה.

המתווה המסתמן יכלול חזרה של כיתות א'-ב' באופן מלא לכיתות, כיתות ג'-ד' ימשיכו ללמוד בקפסולות חמישה ימים בשבוע, ואילו כיתות ה'-ו' יגיעו לבית הספר פעמיים בשבוע, בקפסולות. כיתות י"א'-י"ב יחזרו ללימודים במתכונת לימודים משולבת: חצאי כיתות בבית הספר לצד למידה מרחוק.

ביום ראשון הקרוב אמור להיכנס לתוקף השלב הבא באסטרטגיית היציאה מהסגר, שכולל את פתיחת מרכזי הקניות וחזרת תלמידי כיתות ה'-ו' ו-י"א-י"ב ללימודים. ואולם, טרם נודע מתי יתכנס קבינט הקורונה כדי לאשר את שלב ההקלות הבא, ואם השרים אכן יצביעו בעד המהלך לנוכח מדדי התחלואה. בשלב זה מסתמן כי ההקלות, אם יאושרו השבוע, ייכנסו לתוקף רק ביום שלישי בשבוע הבא. זאת, על מנת לתת למנהלים מספיק זמן מראש כדי להיערך.

חזרה ללימודים בית הספר יסוד המעלה, ראשון לציון 1 בנובמר 2020. ראובן קסטרו
א'-ב' יחזרו לכיתות מלאות. בית ספר בראשון לציון/ראובן קסטרו

המתווה טרם אושר ולא הוצג עדיין למנהלי בתי הספר, אולם בשיחות עמם הם מביעים דאגה מיישומו. "עדיין לא קיבלנו שום מידע, אבל משרד החינוך שומע את השטח", אמרה קרן סטלמך-זהר, מנהלת בית הספר "יחדיו" ברעננה. "הדאגה שלנו נובעת מכך שכל מורה ילמד בשלוש קפסולות בלבד, וכך המורים המקצועיים שמלמדים אנגלית או מדעים, לא יספיקו ללמד את כל התלמידים - נוכח ריבוי הקבוצות. במיוחד זה מדאיג בכיתות הבוגרות יותר - ה'-ו'".

מ', מנהלת בית ספר יסודי ממרכז הארץ, שביקשה להישאר בעילום שם, שותפה גם היא לדאגה בנושא מגבלת שלוש הקפסולות למורה. "זו מגבלה בלתי אפשרית", אמרה. "אצלנו יש שתי כיתות בכל שכבת כיתות ג'-ו'. כלומר, 16 קפסולות. מורה לחינוך גופני יכולה ללמד לכל היותר שלוש קפסולות. כלומר, מתוך 16 קפסולות, 13 לא ילמדו חינוך גופני. נצטרך לוותר על חלק מהמקצועות בלמידה פרונטלית ו'לעשות בייביסיטר'. אלה שינויים דרמטיים שאנשים שלא מכירים מערכת שעות בית ספרית לא יכולים להבין".

בהקשר זה, אחד הפתרונות האפשריים לפי סטלמך-זהר, הוא שהמורים המקצועיים ילמדו רק בזום כדי למנוע הפליה בין התלמידים. לעומת זאת, המקצועות המועברים על ידי המחנכות, ילמדו רק בבתי הספר.

עוד בוואלה!

ועדת החינוך תציג מתווה לימודים חלופי: פחות בגרויות, וצמצום למידה בזום

לכתבה המלאה
קרן סטלמך זהר
יחדיו רעננה. באדיבות המצולמים
"שינויים דרמטיים". קרן סטלמך-זהר, מנהלת ביה"ס יחדיו ברעננה/באדיבות המצולמים

מ' מעלה סוגיה נוספת - חלוקת כל כיתה לשתי קפסולות מצריך יותר כיתות לימוד, ובחלק מבתי ספר יצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים במבנים עירוניים בשיתוף עם רשויות מקומיות. "אנחנו בבעיה מאוד רצינית, כי זה פיזית בלתי אפשרי", אמרה. "אני מרגישה שמתחילת השנה מותחים את החבל ובודקים כמה עוד ניתן להוסיף מגבלות ועדיין ללמד כראוי".

עיקרי המתווה המסתמן

  • כיתות א'-ב' ילמדו בכיתות מלאות
  • כיתות ג'-ד' ימשיכו ללמוד בקפסולות חמישה ימים בשבוע
  • כיתות ה'-ו' יגיעו לבית הספר פעמיים בשבוע בלבד, בקפסולות
  • כיתות י"א'-י"ב יחזרו ללימודים במתכונת לימודים משולבת
  • מורים יורשו ללמד בשלוש קפסולות בלבד

מאז פרוץ מגיפת הקורונה בישראל תלמידי כיתות ה'-ו' למדו בפועל חודשיים בלבד - בחודשים מאי ויוני וארבעה ימים בספטמבר. לפי מ', ההשלכות של ההישארות הממושכת בבית כבר ניכרות בשטח. "הורים מתקשרים אליי ומבקשים שהילדים יבואו להיות העוזרים של אב הבית או של המזכירה", סיפרה. "אפילו מוכנים לגרוס ניירות. 'קבלי אותם, הם אוכלים לי את כל המקרר, הם לא הורידו פיג'מה כבר כמה חודשים, הם איבדו את זה לגמרי', הם מתלוננים".

"קבלני ביצוע"

מלבד הבעיות העולות מהמתווה המסתמן, סמדר מורס, מנהלת בית ספר נופים בתל אביב, טענה כי ימים בודדים לפני החזרה הצפויה של התלמידים - עדיין לא התקבל מתווה מסודר ממשרד החינוך וכי המנהלים ניזונים משמועות.

"המנהלים ביקשו לקבל את המתווה שבוע לפני החזרה ללימודים, על מנת להיערך מראש, זה כבר לא יקרה", טענה. "למעשה זה אף פעם לא קורה. שוב נקבל את המתווה בהתראה של יום-יומיים בלבד, ונצטרך לתכנן מחדש את הלמידה לכל בית הספר - מהיום למחר, בפעם המי יודע כמה. אין כאן שום רציונל".

סמדר מורס. רמי בצלאל, מערכת וואלה!
"מקבלים את המתווה בהתראה קצרה". סמדר מורס/מערכת וואלה!, רמי בצלאל

מורס מתחה ביקורת בנוגע לדרך בה מתקבלות ההחלטות שיש להן השפעה קריטית על מאות אלפי תלמידים ולצוות ההוראה. "אף אחד לא שומע אותנו למעלה", קבעה. "כל הפניות שלנו נותרות ללא מענה. אני לא מרגישה שיש שינויים בשטח לאור הדברים שאנחנו מעלים. אז זה אומר שהתלמידים נשארים ללא מענה. אין חשיבה על חינוך, אין השקעה כלכלית ראויה בחינוך. יש רק הנחיות ופעולות שאנחנו צריכים לעשות. אנחנו קבלני ביצוע, זרוע ביצועית של המטה שלא מנהל שיח על החינוך".

ממשרד החינוך נמסר: "אלו האפשרויות הנבחנות, כל האופציות פתוחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully