וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלי בתי ספר והורים נגד דחיית הבגרויות: "רעיון אווילי, מאבדים דור שלם"

ההחלטה של משרד החינוך לדחות את מועד בגרויות החורף בחודש בעקבות הסגר והלמידה מרחוק עוררה גל ביקורת מצד מי שמודאג מהפגיעה המתמשכת שהמהלך עשוי ליצור. ארגון המנהלים תקף: "טעות חמורה שתפגע בתלמידי ישראל". משרד החינוך: "אם יידרש נבחן חלופות אחרות"

בווידאו: חצי מיליון תלמידים חוזרים ללימודים אחרי סגר החגים/צילום: שי מכלוף, רוני כנפו ויותם רונן

החלטת שר החינוך יואב גלנט אמש (שלישי) לדחות את מועד בגרויות החורף בעקבות הסגר והתמשכות הלמידה מרחוק עוררה גל של ביקורת מצד מורים, מנהלים והורי תלמידים. בהודעה של משרד החינוך נכתב כי ההחלטה שהתקבלה היא "פרי התייעצויות רחבות היקף" בין המנכ"ל עמית אדרי למגוון גורמים, אך אנשי סגל בבתי ספר והורים טוענים כי דחיית הבחינות בחודש תזיק לכלל המערכת, ויותר מכל - תפגע בילדים.

נתי שטרן, מנהל התיכון עירוני ד' בתל אביב, כינה את ההחלטה אווילית, ואמר: "במשרד החינוך לא מבינים מה קורה. זה גם לא לדחות, זה למרוח. זה לחבר את זה כמעט עם מועדי הקיץ. אין היגיון כאן, שיפסיקו לקדש כבר את הרעיון של בחינה בכל מצב", אמר שטרן. "לזכותם יאמר שהם כבר צמצמו את מספר הבחינות, אז צריך להמשיך את זה".

כמו רבים אחרים, שטרן משוכנע שהפתרון במצב הלא פשוט אליו נקלעו תלמידי התיכון נעוץ בצמצום החומר לבגרויות. "ברוב המקצועות כבר צמצמו את החומר של הבגרויות ב-10-5%, אבל 'הבלאי' של הלמידה מרחוק קרוב ל-60-50%". לדבריו, "הלמידה בזום היא לא אפקטיבית. זו למידה בלי למידה. הם (במשרד החינוך, ס.ג.) מנותקים. לא נספיק להכין את התלמידים לבגרויות של החורף גם לאחר הדחייה".

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
"הלמידה בזום היא לא אפקטיבית". תלמידי תיכון בפ"ת/ראובן קסטרו

"הפתרון הזה הוא לא רק מיותר, הוא גם מזיק - הכל נדחה קדימה, זה מכניס מערכות שלמות למצב שהן עובדות שנתיים ברצף. יש מנהלים ומורים רבים שלא יצאו לחופשה מספטמבר 2019. ועובדים כמו משוגעים, הרבה יותר קשה מאשר בשגרה. מי שחושב שלעבוד מהזום זה קל, או שזה חצי משרה, זה קשקוש מוחלט", הוסיף שטרן.

עוד בוואלה!

מועד בגרויות החורף יידחה בחודש בשל הסגר והמשך הלמידה מרחוק

לכתבה המלאה

"נאבד דור שלם"

בהנהגת ההורים הארצית תוקפים את החלטת משרד החינוך, שלטענתם הציפה בעיות רבות שנותרו בינתיים ללא מענה. ההורים מודאגים בעיקר מהעומס שייווצר על תלמידי כיתות יא'-יב', שלמעשה לא למדו באופן שמאפשר למידה יעילה בחודשים האחרונים בשל תנאי הלמידה בסגר.

חלק מהתלמידים בכיתות התיכון אף נשרו מהלימודים, ולא מתחברים ללמידה מרחוק. הורים רבים מעידים על תופעות של "למידה מהמיטה" בקרב המתבגרים, שמשוטטים מחוץ לבית עד שעות הלילה המאוחרות. ומתיחות שונות שנעשו למורים.

גם יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, סבור כי יש לצמצם את היקף חומר הלימוד לבגרויות. זאת, כדי לאפשר לתלמידים להשלים את המבחנים ובכך להתקדם ללימודים גבוהים. "מה שמשרד החינוך כרגע עשה, לא פתר את הבעיה. הבקשות שלנו היו לצמצם את החומר, להגדיל אפשרויות בחירה, לצמצם את מספר בחינות הבגרות ולסגור את הכל מול המועצה להשכלה גבוהה".

התכתבות בין הורים על השפעות הלמידה המקוונת

ביקורת על החלטת משרד החינוך לדחות את מועד בגרויות החורף. -, אתר רשמי
ביקורת על החלטת משרד החינוך לדחות את מועד בגרויות החורף/אתר רשמי, -

הוא המשיך, "בסוף בחינות הבגרות נועדו לכך שהילדים יוכלו להתקבל לאוניברסיטה. ולא, בגלל שיש קורונה, הדור הזה לא צריך להיות מופלה. אולי גם הגיע הזמן באמת להקטין את מספר בחינות הבגרות, כי לא הגיוני שיהיהו 12 בחינות בגרות. זה לא קיים בשום מדינה בעולם המערבי, וזה לא שזה מקנה לנו חינוך יותר טוב".

שיף מוטרד מהתופעה המתהווה של נשירת תלמידים שאינם מצליחים לשרוד את הלימודים דרך הזום. "הרבה מאוד תלמידים לא הצליחו ללמוד בזום, הם פשוט נשרו מהלימודים, כי הזום לא התאים להם. אנחנו שומעים את זה ממנהלי בתי ספר רבים. אנשים מודאגים מאוד, לא מבינים איך לילדים שלהם יהיה בגרות. חלק מההורים פשוט אמרו 'הבנו, אני אביא לילד שלי שיעורים פרטיים', ולחלק אין אמצעים. אבל זאת המדיניות שאנחנו רוצים להוביל אליה? אנחנו שוב מרחיבים את הפערים בין האוכלוסיות".

שיף, כמו הורים רבים אחרים, מודאג גם מההשפעות ארוכות הטווח של הלמידה בזום. "אם לא נתחיל לטפל בפן הרגשי, של כל הילדים שלא מגיעים לבתי הספר, אנחנו נאבד דור שלם. אפשר להתחיל להסתכל על מה שקורה בעולם - באיטליה, צרפת, אנגליה, לא סגרו את הלימודים למרות שנכנסו לסגר".

"טעות חמורה של משרד החינוך שתפגע בתלמידי ישראל"

במכתב שהוציא הבוקר ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים", ועליו חתמו 250 מנהלים שטוענים כי מדובר ב"טעות חמורה של משרד החינוך שתפגע בתלמידי ישראל ובצוותי החינוך". יושבי הראש המשותפים של הארגון מסבירים במכתבם כי ההנחיות של משרד החינוך יביאו לשיבוש לוח הזמנים בהמשך השנה, דבר שיפגע "ביכולת לאזן נכונה בין ההיערכות למבחני הבגרות במועדיהם השונים". במכתב נמסר כי "לשיבוש לוח הזמנים יהיו השלכות עתידיות גם לגבי מערך הלמידה בקיץ והיערכות תלמידי יב' לקראת הגיוס לצה"ל".

בנוסף, בארגון המנהלים מלינים על "הנתק המנהיגותי" בדרך קבלת ההחלטות של משרד החינוך. הם טוענים כי ההתייעצות שקיים המשרד כונסה "מרגע אחד למשנהו", "עשרות רבות של מנהלים בכירים - מנהלי מחוזות, מנהלי אגפי חינוך, מפקחות וכן מנהלי בתי ספר אקראיים כונסו למפגשים חטופים, בהם הצטיירה - בכוונת מכוון - מראית עין של היוועצות", וכי "עוד בטרם תמו המפגשים... יצאה ההודעה לתקשורת עם ההחלטה".

משרד החינוך מסר בתגובה כי "המשרד דוחה את הטענות על הסף, ומבהיר כי ההחלטה על דחיית לוח מועדי הבגרויות ותוספת המועדים נשענה על מרחב גדול של התייעצויות שכללו את אנשי המקצוע של המטה, מנהלי המחוזות, ארגון המורים, מנהלי בתי ספר, מורים, תלמידים והורים. טובת התלמיד עומדת לנגד עינו של המשרד, ולכן ככל שיידרש, ייבחנו חלופות נוספות כדי להבטיח את הצלחתם של הנבחנים בבחינות הבגרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully